Monopol lagen?

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Är det någon som kan detta?

Detta med monopol på något. Vad kan hända om jag ringer till en tillverkare och säger till dom att sluta leverera till en konkurrent bara så jag kan vara ensam om ett visst märke?

Detta är inte relaterat till mig eller mitt företag på något vis. Jag är bara nyfiken på hur lagen fungerar...

Det hade uppfattats som fegt och girigt av dig om folk skulle få reda på det...

Detta med monopol på något. Vad kan hända om jag ringer till en tillverkare och säger till dom att sluta leverera till en konkurrent bara så jag kan vara ensam om ett visst märke?

Detta är inte relaterat till mig eller mitt företag på något vis. Jag är bara nyfiken på hur lagen fungerar...

Det är väldigt vanligt, är du den större försäljaren på orten kan du säga att du vill vara ensammen om märket, annars slutar du sälja det märket.

Är du tillräckligt dominant på orten brukar det lösa sig, leverantören säger åt den andra butiken att "vi har redan en representant på orten"

Jämför med furstenhofs däcksleveranser i någon tråd, där någon leverantör hänvisade till att dom inte behövde fler försäljare på orten....

Har själv råkat ut för liknande....

Fick nyligen mail från en leverantör att en annan "större" säljare av samma produkter som mig tyckte att jag håller för låga priser... och att jag borde justera upp dem om jag ska kunna fortsätta att köpa deras produkter.

Varför ska jag tvingas hålla höga priser bara för att en "större" säljare är girig... :va :rolleyes: :näsblod

Har själv råkat ut för liknande....

Fick nyligen mail från en leverantör att en annan "större" säljare av samma produkter som mig tyckte att jag håller för låga priser... och att jag borde justera upp dem om jag ska kunna fortsätta att köpa deras produkter.

Varför ska jag tvingas hålla höga priser bara för att en "större" säljare är girig... :va :rolleyes: :näsblod

Jo det kan man undra.. Man ska ju främja marknaden som i detta falll är motorcykelsporten och inte utnyttja den..

Som att ta 500:- för en alvedon dagen efter festen bara för man festat i skogen och ingen annan har med sig... Svinigt.. :D

"Konkurrenslagstiftningen ålägger myndigheterna, dvs. i praktiken Konkurrensverket och länsstyrelserna, att ingripa i näringsidkares förfaranden som minskar den ekonomiska effektiviteten eller obefogat hindrar eller försvårar verksamheten för andra näringsidkare. Lagen om konkurrensbegränsningar (KBL 480/1992) syftar till att dels förhindra beteende som är skadligt för en fungerande konkurrens mellan företagen och dels trygga konkurrensstrukturen på marknaden med hjälp av tillsyn över företagsförvärv.

Lagen om konkurrensbegränsningar förbjuder sådana konkurrensbegränsningar som i allmänhet alltid anses ha skadliga verkningar för den ekonomiska konkurrensen (förbudsprincipen). Exempel på dylika förbjudna begränsningar är missbruk av dominerande ställning samt inbördes avtal och förfaranden mellan konkurrerande företag som begränsar konkurrensen (karteller). För den som bryter mot förbuden i lagen om konkurrensbegränsningar kan marknadsdomstolen på framställning av Konkurrensverket bestämma en påföljdsavgift (KBL 7 §)."

WoW,, Fete olagligt..

Konkurrera ut leverantören? Låter som ett osmart drag :hihi

Inte leverantören utan en annan återförsäljare som tar överpriser bara för att han kan och den vill så klart inte förlora marknaden!!!

Hur ska det gå till om leverantören inte vill sälja mer till honom p.g.a. det låga priset?

En av återförsäljarna tycker att produkten säljs för för lågt pris av Alienmoto, mao tappar kunder. Återförsäljaren trycker på tillverkaren (leverantören i detta fallet) att tvinga Aliemoto att höja priset annars kommer leveranserna att strypas.

Frågan var om detta var lagligt!!!

2775596 En av återförsäljarna tycker att produkten säljs för för lågt pris av Alienmoto, mao tappar kunder. Återförsäljaren trycker på tillverkaren (leverantören i detta fallet) att tvinga Aliemoto att höja priset annars kommer leveranserna att strypas.

Frågan var om detta var lagligt!!!
Jaha, jo men det är som sagt olagligt. Det är nog bara att höra av sig till leverentören och meddela dem hur läget ligger till så är det nog lugnt :tummenupp

Jaha, jo men det är som sagt olagligt. Det är nog bara att höra av sig till leverentören och meddela dem hur läget ligger till så är det nog lugnt :tummenupp

detta har eskalerat lite då konkurrensen till Alien, SSRacing och NGC skiter knäck och verkar ringa runt till många tillverkare för att få stopp.. Men men, sånt brukar straffa sig själv i längden. Smart drag skulle vara att ringa konkurrensen och erbjuda bra priser så att allt handlas genom samma importör.. Men det verkar som smart inte är ett karraktärsdrag hos denna konkurrent...

Ärligt så bryr jag mig inte så mycket,, Mest bara nyfiken på hur lagen lyder.. Ska snacka med en rådgivare i EU rättslagar angående detta och så får man se om det blir stopp på girigheten...

2775635 detta har eskalerat lite då konkurrensen till Alien, SSRacing och NGC skiter knäck och verkar ringa runt till många tillverkare för att få stopp.. Men men, sånt brukar straffa sig själv i längden. Smart drag skulle vara att ringa konkurrensen och erbjuda bra priser så att allt handlas genom samma importör.. Men det verkar som smart inte är ett karraktärsdrag hos denna konkurrent...

Ärligt så bryr jag mig inte så mycket,, Mest bara nyfiken på hur lagen lyder.. Ska snacka med en rådgivare i EU rättslagar angående detta och så får man se om det blir stopp på girigheten...
Där ser man... ingen leverantör har kontaktat oss iaf. Det vore ju väldigt intressant att veta vilken återförsäljare och vilken leverantör detta gäller.

Där ser man... ingen leverantör har kontaktat oss iaf. Det vore ju väldigt intressant att veta vilken återförsäljare och vilken leverantör detta gäller.

Det kommer,, Började med SSRacing och fortsatt på Alien... Det kommer ordnas ska du se... Det är enligt alla konkurrenslagar även på internationell nivå fet förbjudet att utnyttja en ledande possition för att förhindra konkurrensen... ... :tummenupp

Ni försöker som många andra företag göra det möjligt för fler att köra hoj.. Men det finns alltid ägget som bara vill sko sig själv...

Ni är visst en av mina konkurrenter men det bara gynnar marknaden och tillväxten, Jag tvingas jaga bättre priser och hålla nere marginaler och det gör ni med. Resultatet blir att fler har råd att handla mer saker, tillverkaren får mer arbete och många gynnas av ett sådant klimat...

Men sen såklart så finns det dom som ser möjligheten att ha nära 100% marginaler och håva in stora summor men säljer mindre, färre får råd och tillverkaren får mindre arbete..

Sen när dom står ensamma på marknaden så kan dom leka moder Theresa och se ut att hjälpa folk med rabatter så dom bara får 50% marginaler...

Man mår illa när man vet hur det egentligen ser ut...

Men om man ser historiskt sätt på detta så är det väl så att det är aset som vinner i längden.. Dax att ändra på historian tycker jag.. Så vill man spela Hard ball så får det bli Hard ball... :D

OBS!! % satser och egna gissningar är rent påhittat av mig för att staterar exempel på hur det KAN se ut...

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...