Vilken bil skulle du köpa, max 80k?

Quattro är jäkligt skönt när det är mkt snö å slask på vägen ja. Jag har endast åkt med en stor Chrysler 4x4 en gång och fan vad man kunde köra om med den, det fanns ingen plogkant där som satte stop direkt. Stabilt var bara förnamnet :)

Finns Galanten med manuell låda?

Nu har jag inte så mycket erfarenheter av nyare japaner. Vi har ju en men den är inte så gammal. Men vi har en accord -89 som lever än idag. Enda felet det har varit med den är att ljudämparen har gått sönder 2 ggr. Samt att rosten börjar äta upp den nu. men så är den ganska gammal också. Mekaniskt sett så håller Japanare mycket hög standard och en nyare accord tycker jag du helt klart skall satsa på. :tummenupp

Men polarn kör en BMW 750, den e sååå NICE... Där pratar vi KOMFORT...
Kanske inte e sååå ekonomiskt med en V12a på långresor, men då finns ju 745 med "bara" en V8a...

å den kostar max 80 :rolleyes: och är ekonomisk? :tungan

Det du ska ha är en opel omega B med fyra cylindrar, grymt sköna, stora och billiga. dessutom är de bakhjulsdrivna :D

Kan du vara snäll och förklara varför det skulle vara bra med en quattro när det snöar?
Ser man automatiskt bättre för att det är en Quattro?
Jag bor så till att jag tycker jag har bra koll på snökörning, och dålig sikt är det enda jag ser som problematiskt ibland.
Varför betala drygt en dl milen för en Quattro?

Sen automatlåda, det är väl personligt, men jag vill inte ha det, inte på bilen, inte på hojen....

Ja, jag kanske formulerade mig lite fel...
Visst SER man inte bättre med Quattro, det trodde jag man skulle förstå, men man kanske måste förklara för de lite mindre smarta personerna..

Jag menar att det är skönt med Quattro när det snöar, för då blir det så kallad snömodd på vägen...

En halkig gucka som inte är kul att köra i.

Quattro är jäkligt skönt när det är mkt snö å slask på vägen ja. Jag har endast åkt med en stor Chrysler 4x4 en gång och fan vad man kunde köra om med den, det fanns ingen plogkant där som satte stop direkt. Stabilt var bara förnamnet :)

Finns Galanten med manuell låda?

om du nu ska köpa en nyare bil som inte är ett rödljusmonster/eller superduper-sport så ska du ju självklart ha Ajtomajt jag fattar inte att folk inte kör med det utan envisas med den där förbannade spaken. Men ja den finns med manuell åk och prokör. Misstänker också att stora fyran är en bättre motor men den låter ju inte så gött (vet inte om det är gdi och då ska du vad jag förstått inte köpa den) Den är dock mindre inuti än man tror.

björn

Ja, jag kanske formulerade mig lite fel...
Visst SER man inte bättre med Quattro, det trodde jag man skulle förstå, men man kanske måste förklara för de lite mindre smarta personerna..

Jag menar att det är skönt med Quattro när det snöar, för då blir det så kallad snömodd på vägen...

En halkig gucka som inte är kul att köra i.

Jag kanske formulerade mig otydligt också, jag har kört tusentals mil på moddiga vintervägar och har aldrig kännt mig otrygg med bara tvåhjulsdrift.
Det enda jag upplever som ett problem vintertid är möjligen sikten.

Fyrhjulsdrift behöver bara rikspuckon som tror att man ska ha 255/50-17 på vintern.

Jag kör med smalare däck på vintern, och spar 1dl milen året om istället.

Last edited:
om du nu ska köpa en nyare bil som inte är ett rödljusmonster/eller superduper-sport så ska du ju självklart ha Ajtomajt

björn

Jag har automat på min nuvarande bil. Visst det är soft och smidigt men jag vet inte, det blir för tråkigt att köra. Man glömmer ju bort att man kör bil emellanåt.

Har hittat en svartmetallic Honda Accord 2.0i LS VTEC -99 nu.
12000 mil på mätaren. Står på firma för 59000:-
Enda som saknas är vinterdäck+vinterfälgar tyvärr. Kamremmen byter de ifall jag vill ha bilen.

Jag ringde mannen som hade haft bilen innan den hamnade på firman och det lät bra. Mannen som är pensionär idag hade haft bilen sedan 00-01 nån gång.
Olja+filter hade han bytt varje vår/höst samt tändstift med jämna mellanrum.
Bilen är helt rostfri. Inte ens förbättringslagad nånstans och gubben påpekade att han aldrig hade behövt byta nåt ovanligt/konstigt. Inte ens avgasrör som i vanliga fall kan rosta sönder på en Accord hade det varit nån fara med.

Så, nu lutar det åt den här japanaren. Vad tror ni, ska man våga sig på att pruta lite och få de att slänga med en uppsättning vinterdäck?

Last edited:
Jag har automat på min nuvarande bil. Visst det är soft och smidigt men jag vet inte, det blir för tråkigt att köra. Man glömmer ju bort att man kör bil emellanåt.

Jo, visst jag kan hålla med, men min låda går att växla själv dock med vissa restriktioner som är ganska irriterande. Dock tycker jag ajtomajten är överlägsen. Kan jag tänka mig att Hondan är en bra bil annars :tummenupp

björn

Jo, visst jag kan hålla med, men min låda går att växla själv dock med vissa restriktioner som är ganska irriterande. Dock tycker jag ajtomajten är överlägsen. Kan jag tänka mig att Hondan är en bra bil annars :tummenupp

björn

Hehe. Tiptronic eller steptronic (vad det nu är för skillnad) har jag med ;)
Nu har jag visserligen inte hunnit köra bilen på sommarn än vilket säkert gör det hela mkt roligare.
Menmen. Det blir nog bra det här.

Tack för alla bra svar :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!