Hjälp behövs

princealex

Prinsen
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Yamaha YZF R6
hejsan.

Jag är en kille på 19 bast som har tänkt köpa mc. Har ställt in mig på en Honda CBR 600rr -03, eller en Suzuki GSX-R 600 -03.

Min första fråga är:
Jag är 196 lång, är hojarna för små för mig? Saken är den att jag har provkört en r6a, och den kändes bra. Jag har möjlighet att provköra Suzukin för det finns en till salu i malmö, men närmsta CBR 600 finns bara uppe i småland.
Är mest inne på o köpa cbr'n, men vet inte om den passar mig. Hoppas nån har svar:D

Min andra fråga är:
Jag får bara lov att köra 25kw. Är det möjligt för mig, att köpa t.ex. hondan, få den nerstrypt hos en verkstad, åka till besiktningen, och få den godkänd som en 25kw? Har hört att hojar nyare än -02 måste vara nedstrypta från fabrik för att dom skall vara godkända. Om detta nu stämmer, hur skall ja då göra?

Hoppas någon kan komma med svar.

Alex

hejsan.

Jag är en kille på 19 bast som har tänkt köpa mc. Har ställt in mig på en Honda CBR 600rr -03, eller en Suzuki GSX-R 600 -03.

Min första fråga är:
Jag är 196 lång, är hojarna för små för mig? Saken är den att jag har provkört en r6a, och den kändes bra. Jag har möjlighet att provköra Suzukin för det finns en till salu i malmö, men närmsta CBR 600 finns bara uppe i småland.
Är mest inne på o köpa cbr'n, men vet inte om den passar mig. Hoppas nån har svar:D

Min andra fråga är:
Jag får bara lov att köra 25kw. Är det möjligt för mig, att köpa t.ex. hondan, få den nerstrypt hos en verkstad, åka till besiktningen, och få den godkänd som en 25kw? Har hört att hojar nyare än -02 måste vara nedstrypta från fabrik för att dom skall vara godkända. Om detta nu stämmer, hur skall ja då göra?

Hoppas någon kan komma med svar.

Alex

Hej!

Hojarna du nämner är ganska lika, sitter du bra på en R6:a så kommer du nog sitta ganska bra på de övriga, men som alltid är det bästa att prova varje modell & se vilken du trivs bäst på. Skulle hojen kännas liten så kan du alltid köpa flyttbara fotpinnar te x.

Angående strypningen så är det så här:

Om du har begränsat körkort så får du bara köra 25Kw. En strypsats köper du hos en MC-firma, antingen monterar du dem själv eller låter firman göra det. Sedan får du ett intyg som du ska visa för bilprovningen.

Förr kunde du få "rabatt" på försäkringspremien om du körde med strypt motorcykel. Pg a att folk ströp hojarna, besiktigade & sedan demonterade strypningarna så togs detta bort. Nu gäller alltså ursprungseffekt = Ingen rabatt på premien.

okej tack för svaret=)

så då är det alltså ok att få en nyare hoj nedstryp hos vilken firma som helst?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back