Aprilia SXV som gathoj?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Är det någon/några som använder era(n) Aprilia SXV450 eller 550 för i huvudsak gata?

I så fall:
Kör ni ostrypt? vilka strypningar tar man bort?
Hur funkar de att köra gata för er?
Hur ofta servar ni, och vad gör ni då?

Jag kommer säkert på fler frågor sen.

MVH
/Lennart (som fortfarande har aprilia i hjärtat).

Last edited:
Det är nog ingen höjdare att köra den strypt...

Service-intervallerna är ganska dryga för att vara ett så kraftfullt paket. Skulle gärna haft en SXV 550 för gata :)

Jahopp, ovanligt att jag hoppar in i en Aprilia tråd.. :3freak

Jag tror de flesta SXV här går mest på gatan, hur det funkar, ingen aning, inte gjort det själv, men säkert bra, riktigt civiliserad hoj.

Vad jag däremot vet att är att ingen kör ostrypt, den är helt jävla oanvändbar strypt. :) Och oavsett vad alla säger så har man en viss garanti ändå så finns ingen anledning att behålla den som strypt.

Service, enligt boken alltså, oljebyte var 15:e och justera ventiler i samband med kolvbyte och allmän genomgång vid 90 timmar.

Last edited:
Trådlyft.

Ingen som faktiskt använder sin SXV till gata som kan tänka sig att ge en liten recension till en Aprilia-älskande KTM-förare (som funderar mest hela dagarna fram och tillbaka om han ska byta eller inte).

Trådlyft.

Ingen som faktiskt använder sin SXV till gata som kan tänka sig att ge en liten recension till en Aprilia-älskande KTM-förare (som funderar mest hela dagarna fram och tillbaka om han ska byta eller inte).

Jag har kört med min på gata ca 200 mil nu.

Funkar kanon bra. För det första så är det ingen som hänger med vid rödljusen.
För det andra går dom kalas bra.

Se till och få den ostrypt och bänkad så lär du inte ångra dig om du skulle köpa en SXV 550.

Har läst den, men tycker att den mest handlar om SXV:n som banhoj.

Jag har kört med min på gata ca 200 mil nu.

Funkar kanon bra. För det första så är det ingen som hänger med vid rödljusen.
För det andra går dom kalas bra.

Se till och få den ostrypt och bänkad så lär du inte ångra dig om du skulle köpa en SXV 550.

Har du skött servicar och liknande själv, och isf var det bökigt med kolvbytet?

Har den bara funkat och gått, eller har det varit några som hellst problem?

Last edited:
e det ngn som vet hur mycket servicen vid 90h kostar om man inte kan orkar eller vill göra den själv?
eller vad delarna kostar om man ska göra det själv?

Last edited:
hur är det med försäkring på denna maskinen? någon som kör gata som kan säga det?

Kolvbytet borde väl vara vid ca: 500 mil ! eller har jag fel... dit har har han en bit.

Jo, 90h ska väl vara någonstans vid 300-500 mil. Varierar ju med individen. Men använder man hojen ofta till härliga åkturer och bus, kör någon gång till jobbet och kör nyttoärenden typ till matbutiken går milen snabbt. 1000+ mil är ju inte omöjligt om man inte bara söndagskör och då känns ju 3 kolvbyten á 6000kr material + arbetskostnad sådär roligt. Läste dessutom manualen till 06:an och där specar de olje- och filterbyte var tredje timma (hobbykörning alltså, fanns ett stycke för race också)... måste ju vara felskrivet. Annars skulle ju bli 100 byten en sådan säsong.:brinnerup

Alltså kör ni 300 mil på 90 timmar så kan jag lova er att ni kan köra minst 180 timmar innan ni ens börjar fundera på att byta kolvar.

Min husa motard gick i genomsnitt 75km/h blandad landsväg och bankörning. Det ger oss alltså runt 670 mil innan det blir ett kolvbyte.

90 timmar är dessutom sportig körning, dvs att man ligger på efter varje böjj.

Då känns ju 3 kolvbyten á 6000kr material + arbetskostnad. Läste dessutom manualen till 06:an och där specar de olje- och filterbyte var tredje timma (hobbykörning alltså, fanns ett stycke för race också)... måste ju vara felskrivet.

6000kr så dyrt ?

Var tredje timme jo säkert...
Hur mkt olja gå där i Aprilian egentligen ?

6000kr så dyrt ?

Var tredje timme jo säkert...
Hur mkt olja gå där i Aprilian egentligen ?

Mm det blir nog däromkring med packningar och allt, jag vet bara engelska priserna och då blir det ca 4500 och av nån konstig anledning är det dyrare i Sverige, men man måste ju inte köpa här.

Ca 0,5 i lådan och 1,3-1,4 i motorn.

Jo, 90h ska väl vara någonstans vid 300-500 mil. Varierar ju med individen. Men använder man hojen ofta till härliga åkturer och bus, kör någon gång till jobbet och kör nyttoärenden typ till matbutiken går milen snabbt. 1000+ mil är ju inte omöjligt om man inte bara söndagskör och då känns ju 3 kolvbyten á 6000kr material + arbetskostnad sådär roligt. Läste dessutom manualen till 06:an och där specar de olje- och filterbyte var tredje timma (hobbykörning alltså, fanns ett stycke för race också)... måste ju vara felskrivet. Annars skulle ju bli 100 byten en sådan säsong.:brinnerup

Mm det står fel i den manualen, de menar efter 3 timmar och sen var 15:e. Ladda hellre hem den andra manualen som är betydligt bättre.

Det är nytt artikelnummer på kolvarna på 07-orna och vad jag hört ska intervallen ha blivit längre. Men även om så inte är fallet så lär du aldrig behöva byta tre gånger om året för inte kör du 1500-2000 mil, då borde du satsa på en Guldvinge eller nåt sånt istället. ;)

Sen är det säkert överdrivet precis som med Honda där man ska byta var 15:e och alla kör 2-3-4 ggr så långt.

Last edited:
Jag har hört nån gång att det tydligen ska finnas en tank på 12 liter som tillbehör till SXV:n.

Är detta riktigt?

Isf var får jag tag på en sån?

Orginalet är i minsta laget för mig som tänkt använda den till 99,8% till gata.
12 liter är gränsfall tycker jag, men det funkar om man planerar väl.

Jag har hört nån gång att det tydligen ska finnas en tank på 12 liter som tillbehör till SXV:n.

Är detta riktigt?

Tror tyvärr inte det, har sett att amerikanarna gnäller flitigt om det när de är ute i öknen och kör och vad som framkommit där finns inget större förutom en aluminiumtank att köpa.

Men om kör man gata, är det så viktigt med stor tank då? Det är ju inte så att det är 20 mil mellan mackarna i Sverige. Annars får du väl ha en liten dunk bakpå, finns dunkar avsedda för ändamålet. :) Tror inte det är riktigt rätt hoj om man ska ut på långfärdsresor ändå.

Är detta riktigt?

12 liter är ju rena ökenracertanken. Honda CRF och GAS GAS har typ 8 liter. KTM 660 har 9 tror jag. Åkte med 660:n från Jkpg till Sthlm via småvägar (45 mil sammanlagt) och det var inga problem, bara hålla koll på tripmätaren. Kompisen jag åkte med hade en Mille som han fick soppatorsk med, så jag fick åka och hämta reservdunk åt honom...

Här uppe runt Alingsås, vårgårda, herrljunga, trollhättan, vara och där omkring finns det hur mycket små slingriga, riktigt krokiga vägar (ute på landet alltså bland ladugårdar och sånt) som helst. De är där jag har för avsikt att köra. Inte poseringsköra upp och ner för avenyn hela dagarna som många city-kids verkar göra. Ute på landet kryllar det inte av bensinstationer precis.

Körde däromkring några gånger förra året och hittade nya guldkorn varje gång.

Men i värsta fall får jag väl skaffa en gps med bensinstationerna utmärkta så man kan köra till första bästa när man ser att bensinen börjar sina i tanken.

Dom där alu-tankarna var ju inga skönheter precis:D .

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back