Glasar även bromsskivorna?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag vet att bromsbelägg kan glasa. Nu påstår polaren att även bromsskivorna kan glasa. Stämmer detta? Om ja, kan man rugga dem med smärgelduk för att få bort glasningen eller måste man sätta de i en svarv?

Och en fråga till: jag har satt på nya belägg på min racerhoj men kommer inte kunna köra in dem någon annan stans än på bana. Frågan är då om det räcker att jag åker runt och småbromsar lite utanför garaget några gånger och sedan är det bara att ge järnet när jag kommer till banan?

Jag vet att bromsbelägg kan glasa. Nu påstår polaren att även bromsskivorna kan glasa. Stämmer detta? Om ja, kan man rugga dem med smärgelduk för att få bort glasningen eller måste man sätta de i en svarv?

Och en fråga till: jag har satt på nya belägg på min racerhoj men kommer inte kunna köra in dem någon annan stans än på bana. Frågan är då om det räcker att jag åker runt och småbromsar lite utanför garaget några gånger och sedan är det bara att ge järnet när jag kommer till banan?

Frågan om "glasade" broms-skivor kan jag tyvärr inte svara på eftersom det finns så många olika material och detta igentligen nog bäst besvaras av en metalurg dessutom finns det kolfiberskivor mm. och den kompetensen har inte jag! Jag har visserligen aldrig råkat ut för något sådant eller ens hört talas om det men det är ju inte samma sak som att det inte kan ske en förändring som är negativ av en bromsskivas ytstruktur.

Men när det gäller inkörning av nya bromsbelägg, på stålskivor (som är det vanligaste) så blir det inte bra om du kör på "garageuppfarten" och sedan DIREKT ger fullt på nästa tillfälle på bana, så till vida din garageuppfart inte är så stor att du kan värma upp beläggen genom att bromsa halv-hårt och sedan låta dem svalna.

En lösning är i stället att köra inte riktigt 100% första 1/3 alt. 1/2 körpasset och bromsa med något mindre kraft än fullt. Därefter kan du öka succesivt till banrekord och dina belägg kommer att vara helt ok för vidare bruk! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Från Addemotos mc-katalog, bromssektionen:

Inkörning av bromsbelägg
En viktig detalj som många förbiser är inkörningen
av nya belägg. Dessa måste få möjlighet
att anpassa sig efter skivans slitage INNAN de
belastas fullt. Bromsverkan går annars förlorad
och beläggen kommer aldrig att nå upp till sin
optimala bromsverkan.
Bana:
Kör 5 - 6 varv med mycket lugn bromsverkan så
att belägg / skiva matchas in till full kontakt (sliten
skiva kräver längre inkörn.). Efter att denna
geometriska matchning är klar kör ett varv med
full bromsverkan. Låt därefter cykeln stå tills
belägg / skiva är så avkylda att du kan lägga
handen på dem.
Inkörning på landsväg:
Kör 15 - 20 mil med lugn bromsverkan - skivan
ska ej överhettas. Genomför därefter några hårda
upprepade inbromsningar så att materialet
kommer upp i full arbetstemp. Låt svalna

Hänger du i nya racebelägg tar det normalt bara ett par uppvärmningsvarv innan de är 100% effektiva.
Byter du mellan bromsbeläggsfabrikat kan det vara värt att tvätta skivorna ordenterligt med te.x bräklen och ge de nya beläggen ytterligare ett uppvärmningsvarv innan du satsar på bombar inbromsningar !!
Det är nämligen de nya beläggen som avger en friktionshinna på skivorna...så ser skivorna lite äckliga ut så vet du varför...det skall vara så.

Låt putsbögarna putsa så rejsar resten !!

Last edited:
Ok tack för tipsen!

Jag tänkte att det ev. var för "hårt" att med nya belägg bromsa så mycket som man gör på bana även om man kör lugnt men då vet jag.

Egentliga anledningen till att jag frågar om glasningen av skivor är att jag har så fruktansvärt dålig bromsverkan. Kolvarna går lätt, det finns ingen luft i systemet, bromsvätska är bytt, det är stålomspunna slangar och handtaget är fast och fint. Jag hoppas att nya belägg ska hjälpa men jag provade efter bytet att bromsa lite lätt bara i några km/h på garageuppfarten och tycker jag känner samma fenomen som i höstas, dvs att det finns inget som helst bett i bromsen. Därför började jag fundera om det kan vara skivan som är kass och om den behöver ruggas upp.

Men men bäst är väl att köra in beläggen först och sedan får jag se. Men hur som helst, om det är någon som vet om skivor kan glasa är det förstås fortfarande intressant.

Ok tack för tipsen!

Jag tänkte att det ev. var för "hårt" att med nya belägg bromsa så mycket som man gör på bana även om man kör lugnt men då vet jag.

Egentliga anledningen till att jag frågar om glasningen av skivor är att jag har så fruktansvärt dålig bromsverkan. Kolvarna går lätt, det finns ingen luft i systemet, bromsvätska är bytt, det är stålomspunna slangar och handtaget är fast och fint. Jag hoppas att nya belägg ska hjälpa men jag provade efter bytet att bromsa lite lätt bara i några km/h på garageuppfarten och tycker jag känner samma fenomen som i höstas, dvs att det finns inget som helst bett i bromsen. Därför började jag fundera om det kan vara skivan som är kass och om den behöver ruggas upp.

Men men bäst är väl att köra in beläggen först och sedan får jag se. Men hur som helst, om det är någon som vet om skivor kan glasa är det förstås fortfarande intressant.

Finns en annan faktor som också påverkar och kan ge samma symtom, nämligen internt läckage i huvudpumpen.

Dvs. om du har läckage (internt) i den pump som bromsgreppet sitter på kan du få dålig bromsverkan även om allt annat är bra!

Har du för mycket vatten i bromsvätskan kan du också få dålig bromsverkan dock gäller detta, så vitt jag vet, enbart när bromsvätskan blir varm och börjar koka pga. för mycket vatten (kondens). Det är ju, så vitt jag har förstått, inte ditt problem!?

Mvh!
// Niklas

låter konstigt då de är ämnena i klossarna som glasar inte metallen i skivan, jag råkade glasa min handbroms på min gammla BMW 525, inge fel på dem skivorna men beläggen var kass.

Finns en annan faktor som också påverkar och kan ge samma symtom, nämligen internt läckage i huvudpumpen.

Dvs. om du har läckage (internt) i den pump som bromsgreppet sitter på kan du få dålig bromsverkan även om allt annat är bra!

Om du har något som helst läckage så märks det om man håller in handbromshandtaget en stund, för då "kryper" handtaget närmare
styret vid konstant tryck!

@ trådskaparen:

JA - skivor glasar, och JA, du kan bryta den blanka ytan med en smärgelrondell.
På annan plats i en annan tråd reder jag ut hur det går till, jag ska leta lite och se om jag hittar.
(än en gång Swedie...vi skulle ha FAQ-forum, t.ex ett för bromsar)

SÅ: checkade runt lite och så här sa jag nånting...
" Bryt den blanka ytan på skivan med en lamellrondell (liggande smärgeldukslameller) i vinkelslipen.
Hissa upp framänden på ett depåstöd, snurra hjulet samtidigt som du slipar och åstadkom ett criss-cross mönster precis som när du honar en cylinder.
Blir SUPER! Bromseffekten blir som ny igen. Men skivan blir ju blank igen tids nog så detta får upprepas då och då"

75.jpg

Last edited:
@ trådskaparen:

JA - skivor glasar, och JA, du kan bryta den blanka ytan med en smärgelrondell.
På annan plats i en annan tråd reder jag ut hur det går till, jag ska leta lite och se om jag hittar.
(än en gång Swedie...vi skulle ha FAQ-forum, t.ex ett för bromsar)

SÅ: checkade runt lite och så här sa jag nånting...
" Bryt den blanka ytan på skivan med en lamellrondell (liggande smärgeldukslameller) i vinkelslipen.
Hissa upp framänden på ett depåstöd, snurra hjulet samtidigt som du slipar och åstadkom ett criss-cross mönster precis som när du honar en cylinder.
Blir SUPER! Bromseffekten blir som ny igen. Men skivan blir ju blank igen tids nog så detta får upprepas då och då"

75.jpg

Ok intressant! Finns det något du inte kan om hojar Dr Bike?

Från Addemotos mc-katalog, bromssektionen:

Inkörning av bromsbelägg
En viktig detalj som många förbiser är inkörningen
av nya belägg. Dessa måste få möjlighet
att anpassa sig efter skivans slitage INNAN de
belastas fullt. Bromsverkan går annars förlorad
och beläggen kommer aldrig att nå upp till sin
optimala bromsverkan.
Bana:
Kör 5 - 6 varv med mycket lugn bromsverkan så
att belägg / skiva matchas in till full kontakt (sliten
skiva kräver längre inkörn.). Efter att denna
geometriska matchning är klar kör ett varv med
full bromsverkan.
Låt därefter cykeln stå tills
belägg / skiva är så avkylda att du kan lägga
handen på dem.
Inkörning på landsväg:
Kör 15 - 20 mil med lugn bromsverkan - skivan
ska ej överhettas. Genomför därefter några hårda
upprepade inbromsningar så att materialet
kommer upp i full arbetstemp. Låt svalna

Haha, vill se den killen som kan köra ett helt varv med full broms!! :yoparty :D

(ursäkta spammet, men kunde inte låta bli.)

Förresten när ändå bromsar är på tal, hur är det med skivor och belägg nu igen; vilka sorts skivor får man inte ha sintrade belägg på? Och varför? Har skiva i nån slags gjutjärn, kan man ha vilken sort som helst då?

Det lät lätt!
Men sedan uppstod det ett litet problem.
Jag får inte in vinkelslipen mellan bromskivan och fälgen, för att slipa insidan av skivan!:va

Aah det var så det var! Kul om skivan skulle ta slut innan beläggen...

Äh... :rodnar

:D Tackar! jag kan iaf lite om vissa saker.

Du ska nog lägga ett varningens finger med att använda ovanstående lamellskivor i samband med att slipa ner ytan på en bromsskiva, dom avverkar mycket och fort vid relativt lite tryck med rondellen.
Kanske inte så snyggt med en grop i skivan :hihi

Lite av en pooppost, f´låt.

En grej som funkade jävligt bra för mig när jag lekte rookie var att byta fabrikat på beläggen. (Då(02-04) var det total dille på EBC HH-belägg som jag tycker suger). Jag körde omväxlingsvis med Vesrah sinter och ett "halvsintrat" belägg som man lanserade då. På något sätt gjorde det att ytan på skivorna funkade lite bättre.... Sen lånade jag iofs en fälg med nya skivor på en gång och det är STOR skillnad.

Ska du rejsa så snåla inte med beläggen. Helst ska man inte köra dem mer än halvvägs, de blir jäkligt känsliga för värme när de börja bli tunna. Jag har för mig att jag gjorde av med 4-5 set per säsong och jag var inte speciellt snabb.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back