TRX-tråden

Grattis på födelsedagen Anehall:födelseda
 
Kentas kammar har äntligen hittat fram, inoljade och väl paketerade!

I monteringsinstruktionen står det att det är MYCKET viktigt att byta ventillyftare samtidigt som man byter kammarna.

Någon som har något bra ställe som säljer eller är det bara att glatt betala överpris på yamahacenter!? :näsblod
Hej go'vänner:)
I'm back from the grave.

Vad de gäller byte av VENTILTRYCKARE när man byter kam, så må dom vara i extremt dåligt skick. Anledningen till att det står som det gör i beskrivningen, är att kenta cams gör kammar till alla möjliga farkoster,
som man måste byta lyftare/släpor/vipparmar på. Så därför står det så även till motorer med tryckare.

Alla hojar med 4vetilsteknik har inte tryckare utan vissa har t.e.x vipparmar som t.e.x GSX 1100. På dessa skall man alltid(om man e seriös)byta vippor när man hystar i nya kammar, för att dom skall slita in kontakt ytorna lika på vipporna kontra kam lobarna. Men tryckare blir i princip aldrig slitna bla pga. att materialet oftast är hårdare, och att anläggnings ytan på en tryckare fördelas ut över en betydligt större yta en t.e.x en lyftare eller vipparm.

Så m.a.o är tryckarna jämna å fina så finns de ingen anledning att byta, utan de e bar å åk :tummenupp

Hur va de nu..? Va de Jocke som va sugen på mina DYNA COIL´S :va

HASSE! Vilket moment drogs kammöverfallen med förra gången dom moterades?

Mycket varma "hej på er alla" hälsningar.
//Tobbe P
 
Kentas kammar

Rätt meningslöst att lägga upp dom faktiskt då man knappast ser ngn skillnad...men dom ser iaf väldigt välgjorda ut och kom väl emballerat...påsar med massa olja i. :tummenupp
kentas1.jpg

kentas2.jpg
 

...
HASSE! Vilket moment drogs kammöverfallen med förra gången dom moterades?
...

Med rätt moment, dvs enl. Yamahas egna manual... Som sagt det jag gjorde galet var nog ev. att jag inte snurrade på axlarna efter montering, för att se om de gick lätt. Drog bara efter momentangivelserna...

Håller på och pillar isär resten av motorn nu, så får jag se om jag hittar någon annan orsak. Satt en del skit i grovsilen i oljesugen i tråget, både metall och mjukare plast/gummibitar. Oljebhållaren ovanpå var också rätt nedskitad. Ska öppna pumpen och kika/mäta toleranser också. Lär få blåsa/tvätta ur alla åtkomliga oljekanaler :huvet

Tack Peder å Hasse!

Bästa paketet var det som kom från mc-xpress :)

Lite nyfiken jag är då...

Rätt meningslöst att lägga upp dom faktiskt då man knappast ser ngn skillnad...men dom ser iaf väldigt välgjorda ut och kom väl emballerat...påsar med massa olja i. :tummenupp
Vet du om det är dina kammar, eller har du fått "nya"? När ev. kan du ha ett par kammar över till mig? Jag försvinner iväg en vecka till USA snart, men sen måste jag skicka kammarna till England, annars får jag inte ihop hojen till våren... Tror du att du inte hinner med det snart, så säg till så letar jag på annat håll.
 
Last edited:

Vet du om det är dina kammar, eller har du fått "nya"? När ev. kan du ha ett par kammar över till mig? Jag försvinner iväg en vecka till USA snart, men sen måste jag skicka kammarna till England, annars får jag inte ihop hojen till våren... Tror du att du inte hinner med det snart, så säg till så letar jag på annat håll.

Jag TROR faktiskt att det är "exchange" och inte en re-grind av mina nerskickade...Kent kan väl förmodligen hålla dessa priser pga deras storlek...dom gör ju till ALLT!

Hittar du kammar snart till ett bra pris så köp! Vet inte när jag kan få tid hos RG + att jag är fortfarande lite i val o kval om jag skall köra big bore då jag ändå är på det så att säga. Jåke´s kommentar om förbrukning olja och 878cc gjorde ju inte saken lättare! :va
....jag kommer dock hojta så FORT dom är ur bågen!
 
MP3 spelare

Visste egentligen inte vilka jag skulle tipsa men....vi är väl i farten??
http://www.misco.se/index.aspx
Sök på "dunlop"
....behövde en ny MP3 spelare...och 2Gb med radio o inspelning för detta pris kunde jag inte hoppa undan....
Med mina Koss "The Plug" så är detta en RUSKIGT grym enhet....bara KÖÖÖÖP!!!!!
 
Nope, ventiljustering har inget med det att göra. Det är bara att köra på och komma ihåg att ta med olja...

I princip så försvinner oljan genom:
stort kolvspel/slitna ringar => hona och nya ringar, alt. borra och nya kolvar
slitna ventilstyrningar => byt styrningar
övrigt läckage => hitta och täta, ett tips kan vara att torka ren undersidan av startmotorn (sitter under motorn), täcks det snart av en tunn oljefilm kan det vara packboxen på utgående drevet som ska bytas, enkel och billig operation.

Hejsan
Som jag tidigare skrivit så tar min hoj nu efter 4000mil 1L/100mil jag har då trott att det är cylindrarna men nu visar det sig att dom är hur fina som hellst
jag skall till mecken i dag och han pratar något om toppen? eftersom jag inte har insikt i detta så undrar jag hur toppen skulle kunna vara boven i detta fall
eftersom du här ovan inte nämner något om toppen.
mvh
NLX567
 
Hejsan
Som jag tidigare skrivit så tar min hoj nu efter 4000mil 1L/100mil jag har då trott att det är cylindrarna men nu visar det sig att dom är hur fina som hellst
jag skall till mecken i dag och han pratar något om toppen? eftersom jag inte har insikt i detta så undrar jag hur toppen skulle kunna vara boven i detta fall
eftersom du här ovan inte nämner något om toppen.
mvh
NLX567
Ventilstyrningarna, det är små metallrör som ventilerna sitter i. Ventilernas toppsida sitter under ventilkåpan ovanpå toppen. Där ska det vara olja. Ventilerna sticker sedan ned i insugskanalerna i toppen, de som leder soppa/luftblandningen in till förbränningsrummet. Där har man alltså en förbindelse mellan olja och förbränningsrum. Om ventilstyrningarna är slitna, så att det blir ett litet glapp mellan ventilskaft och styrning, så kan olja sugas in i förbränningsrummet den vägen.

Hur har meken konstaterat att cylindrarna ser fina ut? Det är hundradels mm vi pratar om i förslitning, inget man ser direkt...
 
Ventilstyrningarna, det är små metallrör som ventilerna sitter i. Ventilernas toppsida sitter under ventilkåpan ovanpå toppen. Där ska det vara olja. Ventilerna sticker sedan ned i insugskanalerna i toppen, de som leder soppa/luftblandningen in till förbränningsrummet. Där har man alltså en förbindelse mellan olja och förbränningsrum. Om ventilstyrningarna är slitna, så att det blir ett litet glapp mellan ventilskaft och styrning, så kan olja sugas in i förbränningsrummet den vägen.

Hur har meken konstaterat att cylindrarna ser fina ut? Det är hundradels mm vi pratar om i förslitning, inget man ser direkt...

Aha, Man tackar ödmjukast för lektionen, jag har nu hämtat cylindern och toppen, jag höll upp cylinder i ljuset och kunde inte se något liknande som Jåke fotat och lagt ut, inte heller kunde man känna någon där kolvarna vänder, (heter det vändkant?) Däremot kunde man se i ljuset, det heter
kryss?????någonting, i cylndrarna som finns sen orginal. Underdelen av toppen där det hela tänder så var de as sotigt och svart, konstigt vore det väl annars, kovarna såg jättefina ut på toppen, det svarta som fanns där var tunt och jämt fördelat men ju längre ut åt kanten deso mindre var det för att sedan nästan inget alls längst ut.
Så det är väl igenom ventilstyrningen då som det läcker på grund av slitna ventilstyrningar. Jag skall ta detta till MCproffsen i Hägersten i sthlm så får dom se över både cylindern och ventilfunktionen, eller är det någon som vet någon annan duktig firma på detta i sthlm med omnejd?

mvh NLX567
 
Aha, Man tackar ödmjukast för lektionen, jag har nu hämtat cylindern och toppen, jag höll upp cylinder i ljuset och kunde inte se något liknande som Jåke fotat och lagt ut, inte heller kunde man känna någon där kolvarna vänder, (heter det vändkant?) Däremot kunde man se i ljuset, det heter
kryss?????någonting, i cylndrarna som finns sen orginal. Underdelen av toppen där det hela tänder så var de as sotigt och svart, konstigt vore det väl annars, kovarna såg jättefina ut på toppen, det svarta som fanns där var tunt och jämt fördelat men ju längre ut åt kanten deso mindre var det för att sedan nästan inget alls längst ut.
Så det är väl igenom ventilstyrningen då som det läcker på grund av slitna ventilstyrningar. Jag skall ta detta till MCproffsen i Hägersten i sthlm så får dom se över både cylindern och ventilfunktionen, eller är det någon som vet någon annan duktig firma på detta i sthlm med omnejd?

mvh NLX567
Du skulle se toppen på mina kolvar... Tjockt med sot, men så är det med acc-pump och flat-slides när man stadskör.
Ser du honingsspår, dvs ca 60 grader i förhållande till kolvens rörelse, så är det bra! Cylindrarna brukar vara mest slitna i framkant/bakkant. Helt säker kan man inte vara ändå, har man för stort spel, så spelar det ingen roll om det är honat och fint. Be verkstaden mäta kolvspelet, dvs skillnad mellan kolvdiameter och loppets diameter. Man brukar ta ett par mått, då cylindrar och kolvar sällan är helt jämnt slitna, men det har verkstaden koll på.
Lite förvånad är jag om det är ventilstyrningarna, mina bytte jag inte, och jag fick ned oljeförbrukningen till nästan ingenting efter honing och nya ringar, trots att kolvspelet låg på gränsen. Men men, finns bara ett sätt att ta reda på det, och det är att mäta. Toleranserna står i verkstadsmanualen. Borra cylindrar och mäta ventilsstyrningar kan nog så gott som alla mekaniska verkstäder, har inga bra tips på verkstäder tyvärr.
 
Lite förvånad är jag om det är ventilstyrningarna...
Jag med ärligt talat, då håller jag det för mer troligt att ventiltätningarna läcker lite olja. Betydligt billigare än styrningar att byta, och eftersom de är av "gummi" mer utsatta för slitage än styrningarna som är i ett bronsmaterial.

@Hans: Låter som du tagit bort oljetanken trots allt. Var det mycket meck med motorn kvar i ramen? Eller har du plockat ur den? Är på gång att riva bort min med för lite rengöring...
 
Jag med ärligt talat, då håller jag det för mer troligt att ventiltätningarna läcker lite olja. Betydligt billigare än styrningar att byta, och eftersom de är av "gummi" mer utsatta för slitage än styrningarna som är i ett bronsmaterial.

@Hans: Låter som du tagit bort oljetanken trots allt. Var det mycket meck med motorn kvar i ramen? Eller har du plockat ur den? Är på gång att riva bort min med för lite rengöring...
OK, I stand corrected, jag bytte faktiskt ventiltätningarna :rodnar Fast jag menade att det var troligare med kolvspel. Har inget belägg för det iofs...

Tanken är borta, i alla fall "locket". Gick relativt enkelt, men jag har ju cylindrarna borta. Fast cylinderbultarna satt kvar! Tänkte passa på att borra hål för en tempgivare, men har inte hittat några mätare än. Ska försöka få dit en tryckmätare med. När locket är borta kommer man nog åt att ta bort underdelen också, vad nu deet ska vara bra för. Ska nog trots allt lyfta ur motorn, det var bökigt att komma åt att stakarna.

OK båt ni var på i midsommar förresten, såg bilder när jag letade cylinder/toppbilder :hihi
 
Nej, ventiljustering hjälper tyvärr inte när det gäller oljeförbrukningen. Det kan ha andra fördelar däremot :)

Vill du bli av med oljedrickandet måste du nästan skaffa 878-kubiks-kitet. Att hona cylindrarna, byta kolvringar och ventiltätningar gör saken bättre men botar det inte IME.

@melle: Vad menar du? Skulle det vara bättre att leka med en XR600 på grusväg än en TRX? Du vet inte vad du talar om...


De vet jag ju inte än tänkte bara testa med en xr för att kunna vara mer flexibel , trx:en får vara kvar ett tag till den har ju rätt go karraktär och så sjönk försäkringspremien till 3400 nu,och det är ju överkommlig för att få slita lite till på trottlarna:) och sen är det så jä..a gott ljud i piporna och min häst tokiga granne skulle få alldeles för lungt i hagarna:D
 


Hejsan
Vad står IME för? Vart hittar jag 878 kittet och är det någon här som köpt/monterat det?
NLX567

Gissningsvis IMO....InMyOpinion,,,?!
878 hittar du hos TTS performance....är ett par mm från att köpa ett kit....
Men det är ju bang for buck bättre med annat faktiskt...men för sakens skull!! :yoparty
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top