Lite resonemang ang hojköp (hjälp att välja) ?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

Vad skulle ni ta i klassen 50-70 lax?

• Antal röstningar
    0

IronMike

Guest
Jag tänkte köpa en hoj som jag kan ha både på lite bana och gata, den ska funka till allt...till och från jobbet, på bulten, å lite bana. Ska reka landets banor i sommar, så det blir nog inget tävlande för min del i år, hinner inte köpa allt man behöver.

Så, allt-iallo-hoj, vad köpa?

Jag har funderat på både twin och radfyra... Haft mille förr, dock snikmodell, sen lite R1a å cbr etc. Kommer inte på så mkt mer, behöver ingen skön komfort som kanske sv1000 har, om den nu ens e skön. Så mille framför sv, dessutom är millen billigare i försäkring än radfyrorna, men går lika fort när det svänger.

Meen, man saknar ju lite pulver rakt fram med en twin,,, Visst fins det nyare twinnar, men dom priserna är inte på fråga :huvet sombrassarn sa nåt i stil med "powerwhela helvete asså 200+"

50-70 lax kanske.. Känner mig hemma på mille & r1a, men finns det några fler alternativ? är inte så förtjust i gixxer eller kawa och cbr känns lite för mkt glidarhoj.

Finns det nåt kvar å välja på, eller ska man behöva singla slant om en mille r 02a eller R1a 02/03...

:rolleyes:

Det borde väl finnas fler här som tänkt samma sak till våren, lite bana/gata samt i samma prisklss?

å anl att jag tog med sv1000 är för att designen tilltalar mig, samt att man får en nästan ny hoj med 0 miltal för samma slantar som en äldre - annan...samt t jag har en polare som åkte sv1000 förra året, den gick uppenbarligen att åka väldans fort med.

Last edited:
Tror du ska skippa SV´n om du ska köra bana, har ingen egen erfarenhet av den, men tror varken markfrigång eller dämpare är optimal för ens bandagar.

Behöver jag säga att jag röstade på R1?:rolleyes:

Tror du ska skippa SV´n om du ska köra bana, har ingen egen erfarenhet av den, men tror varken markfrigång eller dämpare är optimal för ens bandagar.

Behöver jag säga att jag röstade på R1?:rolleyes:

:rolleyes: ..klart R1an känns ganska givet, men det borde finnas nåt mer alternativ? Finns det någon som åker mille i r1000 eller är det emot några regler att köra twin i r1000, eller är det helt enkelt så att R1an är överrepresenterad/överlägsen i chassi mm...

:va

Står det mellan Millen å R1:an så skulle jag välja Millen direkt!!! :tummenupp

ja ljudet e ballt, å lägga upp på ställ inför kurva när man motorbromsar e fett :tuttar .dock saknar man ju lite toppeffekt :(

Varför ingen gixxer 750 / 1000 som alternativ?

för att jag har testat gixxer 1000, tycker inte jag satt så bra på den, vet inte varför...men kändes som jag satt för bredbent, hm vet inte hur jag ska förklara, kanske ja som är mongoloid i min kroppsbyggnad men men. och 750in tyckte jag att effekten kom för högt i varvtal för att vara behagligt för gatåka :gnissla

Last edited:
:rolleyes: ..klart R1an känns ganska givet, men det borde finnas nåt mer alternativ? Finns det någon som åker mille i r1000 eller är det emot några regler att köra twin i r1000, eller är det helt enkelt så att R1an är överrepresenterad/överlägsen i chassi mm...

:va
Det var väl någon som körde en mille i år har jag för mig i rookie1000 men hur ny vet jag inte. Effektmässigt ligger ju gamla R1an en bit efter de "nya" tusenkubikarna så på rakorna kan det bli lite frustrerande kan jag tänka mig.

Har du kollat på KTM Superduke då? med acrapovic gör den iallafall 270kmh mätar fart men andå!! jag tror att det kan vara något!
mvh markus

Det går inte att tävla på samma hoj du kör R1000 med. För mycket bök och krångel med det. För under 70K får du i princip vilken rejshoj som helst från -04 och frammåt. Och då är de helt klara för att vinna tävlingar.
Visa oss tvivlare att du kan köra och inte bara snacka skit.
Fast jag hade verkligen gillat om du köpt en vurpad hoj från Tyskland och försökt bygga en rejshoj själv :lol

skicka gärna in några länkar på hoj-annonser här - om ni råkar se åt ni tycker verka vara prisvärt/schysst nånstans :)

Last edited:
sp1an tycker jag man sitter riktigt illa på, sen känns den extremt klumpig att köra jämfört med millen :(

Man sitter ganska framåtlutad på SP1/2, men i övrigt så är "komforten" som på andra hojar.

En original SP behöver stukas lite för att styra bra. Höj lite bak, kanske sänka kronan lite, spetsigare profil på däcken etc.

I vilket fall som helst så är en stor twin sjukt kul på gatan, bara ljudet gör det värt det. För bankörning skulle jag välja en själlös radfyra.

Men det är bara vad jag tycker.

IronMike bli en man igen och köp en mille :tummenupp , sen så har du inte haft en R innan också dags att gå vidare och testa en sån :)

IronMike bli en man igen och köp en mille :tummenupp , sen så har du inte haft en R innan också dags att gå vidare och testa en sån :)
Man har ju dock hört lite om allt meck med läckande öhlins packboxar etc, fast om man kanske låter bli å slanga/slå ner hårt så borde de väl hålla? Inte kan väl serviceintervallerna på gafflarna vara oftare än 1000 mil?

Klart man är sugen...det finns bara så litet urval av millar till salu. Kanske blir bättre frammåt våren. Skickat några mail till han i söder som har en mille "r" till salu för 67 men han svarar ju aldrig :(

Man har ju dock hört lite om allt meck med läckande öhlins packboxar etc, fast om man kanske låter bli å slanga/slå ner hårt så borde de väl hålla? Inte kan väl serviceintervallerna på gafflarna vara oftare än 1000 mil?

Klart man är sugen...det finns bara så litet urval av millar till salu. Kanske blir bättre frammåt våren. Skickat några mail till han i söder som har en mille "r" till salu för 67 men han svarar ju aldrig :(

Har tittat ganska mycket på RVS1000 factory och dom är klart mycket billigare i tyskland.

http://www.mobile.de/SIDP2jic3MOxn9...deliverability=-2&doSearch.x=57&doSearch.y=13

http://www.mobile.de/SIDnjjz4qn2v7q...che=8&sr_qual=GN&top=41&id=11111111233137396&

Denna gillar jag skarpt

http://www.mobile.de/SIDnjjz4qn2v7q...che=8&sr_qual=GN&top=43&id=11111111241482309&

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back