MotoGP: Intervju med Kawasakis teamchef

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
http://www.motorcyclenews.com/nav?p...sourceId=6505423&articleCategory=SPORT_MOTOGP

"The 990cc bikes had so much power that a lot of our development time was spent trying to counter the tendency to lose grip at the rear under acceleration. The bigger bike could feel quite nervous to the rider on the throttle, and when it did lose rear traction it did so suddenly.

The characteristics of the 800cc machine are such that it is easier to control on the throttle, and the transition between grip and no grip is both smoother and more predictable."


Så mycket för att det bara var att vrida fullt ut ur kurvorna med en 990.

But we also have specific targets in terms of results. I expect both riders to be chasing pole position during qualifying and podium finishes in the races this season.

I think a first win in the MotoGP class for Kawasaki is also a realistic goal for us this year. In terms of the championship, I think a position in the top seven at the end of the season is a reasonable expectation for us.


Tror ni vi får se Kawasakis första seger 2007 eller någon pole?
 
Med tanke på att deras 990 cc var den minsta och den med bäst chassie så borde deras erfarenheter passa bra för en mindre mototr och tävlingar med högre kurvhastigheter, deras problem var att de effektstarkare hojarna "stod ivägen" i kurvorna och eftersom Kawasakin saknade effekt så klarade man sig inte bra i race eftersom de behövde fri bana för att dra nytta av det fina chassiet. Nakano var ju tex trea i kvaltävlingen vilket visar att hojen funkade kanon för fria varv men intevar lika vass i race.

Om Nakano varit kvar hade seger inte varit omöjligt men med De Puniet och Jaqcue är jag mer tveksam.
 
..., deras problem var att de effektstarkare hojarna "stod ivägen" i kurvorna och eftersom Kawasakin saknade effekt så klarade man sig inte bra i race eftersom de behövde fri bana för att dra nytta av det fina chassiet.

Just pga detta var försöken med twinnarna som Honda gjorde några säsonger misslyckade. Om man förstås inte hade andra mål med experimentet än att hitta en snabbare konfiguration, det vet jag inget om.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top