Bensin

Vilken bensin använder du?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Vad är det för skillnad mellan 95 oktanig, 98/99 och V-power?
Ger det mer effekt om man har en fler oktanig bensin ?

Testar med poll, vettefan om de funkar :p

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal Där står det väldigt enkelt förklarat och vill du ha mer ingående så finns det enorma uppsatser att läsa i ämnet om du vill.
Kort sagt; Du vinner INGENTING på att köra med 98 om du har en normal bil. Möjligtvis när du kör med en högre trimningsgrad (25% och uppåt tex) kan det vara värt att höja oktantalet för att undvika knackningar då det är dessa som dödar motorn (smälter kolvarna bland annat).
en gubbe här i stan stod och svamlade om att hans Ducce gick myyycket bättre på V-power jämfört med 98 och jag kunde inte göra annat än att skratta. Är det på det viset så var hans Ducce inte ordentligt justerad från början helt enkelt och givetvis kan det vara så.
V-power är till för de lite mer korkade och lättpåverkade personerna så till vida att de inte kör en bil med monstermaskin.

Allt jag vet var att min gamla saab 9000 gick illa som fasen i ett par år på 95okt. körde sen helt tom tank, drog i fulltank med 98, sen gick den som en gud igen.

Vet inte varför men fick det tipsen en gång. Det är det enda jag vet om skillnaden :d

Står i instruktionsboken till min bill att minst 98oktan ska användas, så därför blir det minst 98 till den. En Audi 80 -85.
Till min nuvarande hoj har jag inte orkat öppna instruktionsboken ännu men den fungerar klockrent på 95.

På min SV var det en betydlig skillnad i positiv bemärkelse när jag bytte till 98 oktan. Kommer aldrig att köra på 95 blasket igen :tummenupp

2766986 På min SV var det en betydlig skillnad i positiv bemärkelse när jag bytte till 98 oktan. Kommer aldrig att köra på 95 blasket igen :tummenupp
Säker på att det inte stavas placebo effekt?

Tmn måste tyvär köras på 98 annars går det inte så bra.. Beroende på att 95 inehåller mer metanol som inte vill beblansa sig med oljan. Enligt bena motor men jag ser ingen anledning att tvivla på honom.

Btw 2 takt och v-power lirrar väll inte så bra ihop?

Tillägg: Jag kör ALLTID på 98 på mina motorcyklar samt bilar med lite mer mos under huven. Har du hög kompression så kan det vara dumt att köra med 95 oktan.
Äldre bilar är mer känsliga på om det är blyfritt eller ej (speciellt fordar) och här kan det behövas tillsats så att bla ventilsäten mm får sin dagliga smörjning av onyttiga produkter.

Bensin är för fjollor. Riktiga män kör diesel.

Alltså: diesel i bilen. 95oktan i hojen.

Jag har en bil som enligt manual ska ha 98 oktan. Den har aldrig fått annat än 95 oktan, och motorn är det enda som ännu inte har gått sönder..

Jag hällde alltid i 95 i tvåtaktaren, funkade fint tyckte jag.

Hängde du inte med på Kemilektionerna:näsblod

Vilken övertro du verkar ha på skolan. Tror du att skolan lär ut allt som går att lära sig?

Jag har aldrig hört ett dyft om oktantal i skolan, och jag är nog inte ensam..

Edit:

Du verkar förresten ha missat ett par svenskalektioner eftersom du tror att "kemilektioner" stavas med stor bokstav.

Last edited:
Oktantalet talar om hur lättantändligt bränslet är.
Ju högre tal destå mindre lättantändligt. Högt komp i motorn gör att bränslet tänder lättare och för att kompensera det kör man med med högre oktantal.
Har du en standard bil som är avsedd att köras med en viss sorts oktantal tjänar du nada, noll, zero på att köra med ett bränsle med högre oktantal.

Såg ett motorprogram nyligen som testade olika oktantal. De kom fram till en skillnad men bara på bilar med bra pulver från början.

Jag hällde alltid i 95 i tvåtaktaren, funkade fint tyckte jag.

Vilken övertro du verkar ha på skolan. Tror du att skolan lär ut allt som går att lära sig?

Jag har aldrig hört ett dyft om oktantal i skolan, och jag är nog inte ensam..

Edit:

Du verkar förresten ha missat ett par svenskalektioner eftersom du tror att "kemilektioner" stavas med stor bokstav.

Förmodligen var det nog du som inte hängde med på svenskalektionerna, eftersom att din meningsuppbyggnad strider mot allt som heter grammatik.

Last edited:
På en bil (speciellt turbobilar) med knacksensor kan 98 eller V-power ge en ganska ordentlig effektökning. Detta för att motorstyrningen kontinuerligt justerar tändning och laddtryck för att passa soppan som finns i. På en bil utan knacksensor och tillräckligt intelligent motorstyrning, samt de flesta hojar, vinner du inte ett skit på att öka oktantalet om inte motorn från början kräver det p.g.a hög kompression.

På en bil (speciellt turbobilar) med knacksensor kan 98 eller V-power ge en ganska ordentlig effektökning. Detta för att motorstyrningen kontinuerligt justerar tändning och laddtryck för att passa soppan som finns i. På en bil utan knacksensor och tillräckligt intelligent motorstyrning, samt de flesta hojar, vinner du inte ett skit på att öka oktantalet om inte motorn från början kräver det p.g.a hög kompression.

Precis, men hur som helst så tar det några mil med blandad körning för att tändningen ska hinna ställa om sig. Det finns något fint ord för det som jag har glömt.
Alltså bör det vara i princip omöjligt att märka någon riktig skillnad så fort du tömt en tank 95 och fyllt på med 98. Placebo, som sagt.

Bensin är för fjollor. Riktiga män kör diesel.

Alltså: diesel i bilen.
Ja så är det, dieselbil är grejen. Till sportfånar brukar jag säga: "det finns bara en sport och det är transport, och det doftar diesel" :D

Jag kör 98 eller 99 i hojen. Men det beror ju på att jag valt en tändkurva/kompression som ligger nära spikgränsen med 95 oktan.
Annars hade det varit waste med ngt annat än 95 oktan.

Tycker jag.
/J

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!