Garagestatus

Det där är ingen Rd 125 LC du har på bild utan en Rd 125 DX. LC är vattenkyld och encylindrig medans DX är luftkyld och tvåcylindrig(om jag inte minns fel) och eftersom din har alufälgar är det väl typ en 81:a? kan det stämma. :va

Det första har du säkert rätt i, står LC för "Liquid Cooled" så borde ju min vara en DX. (Känns lite hemskt att "vakna upp" efter så många år.....)

På påstående två måste jag tyvärr säga fel eftersom det är en -78:a, första gången i trafik 78-06-07.

Och eftersom du hade fel i del nr 2 undrar jag om du har rätt om LC.
Det kan stå för "Light Commando" också eftersom denna modell användes flitigt av Tyska Specialförband under sent 70-tal. Därav alufälgarna som var populära i Tyskland vid denna tidpunkt. Med en toppfart på närmare 93 km/h och ett chassi som höll för såväl snabb kurvtagning som höga hopp var det inte många ambassadterrorister som kom undan. Många luras av att de på den tiden var kamoflagelackade och då ser ut mer som en BMW F650.
BMW är ju som bekant ett Tyskt märke men har ingenting med Specialförbanden att göra.

Du kan ändra dig och säga det det är en RD -92:a med YPVS, då blir jag glad!!!
 
Jäflar, här fultrimmas det... :D
Själv ligger man lite efter... Står en helt standard -07 ZX-10R i garaget och glänser... Men ikväll ska jag nog ta tag i det...

en ZX10R -07 behöver inte meckas med... byta lite dekaler osånt kanske du ska göra? ;)
en gammel -04 måste meckas lite med, ändå ligger man i lä som fan när det gäller prestanda :huvet

Vilket brutalt "meka-lite-overallt-pa-hela-hojen"-mek du ligger inne med, Hakan!

Det kanns sa ratt nar man river isar, men man kan bli lite kallsvettig av att se resultatet i smabitar...:tummenupp

hmmm... varför bara gör lite, när man kan göra mycket? :näsblod
 
Last edited:
Det första har du säkert rätt i, står LC för "Liquid Cooled" så borde ju min vara en DX. (Känns lite hemskt att "vakna upp" efter så många år.....)

På påstående två måste jag tyvärr säga fel eftersom det är en -78:a, första gången i trafik 78-06-07.

Och eftersom du hade fel i del nr 2 undrar jag om du har rätt om LC.
Det kan stå för "Light Commando" också eftersom denna modell användes flitigt av Tyska Specialförband under sent 70-tal. Därav alufälgarna som var populära i Tyskland vid denna tidpunkt. Med en toppfart på närmare 93 km/h och ett chassi som höll för såväl snabb kurvtagning som höga hopp var det inte många ambassadterrorister som kom undan. Många luras av att de på den tiden var kamoflagelackade och då ser ut mer som en BMW F650.
BMW är ju som bekant ett Tyskt märke men har ingenting med Specialförbanden att göra.

Du kan ändra dig och säga det det är en RD -92:a med YPVS, då blir jag glad!!!
Eftersom jag vet att tyskarna aldrig kan nedlåta sig att använda engelska uttryck på saker och ting så låter det inte troligt. Men hade den hetat nåt i stil med HK(Helles Kommando) så hade det vart 100% säkert. :D

Hade bara för mig att det var sista årsmodellerna som hade alufälgar, men det var bra många år sen man använde såna hojar som färdmedel. Vi brukade införskaffa gamla 125:or istället för att trimma mopparna, det blev billigare om man vart tagen av polisen eftersom dom inte kunde beslagta diverse trimdelar. Bara att ta med sig morsan upp till polisstationen och hämta ut vrålåket igen

Edit: Lyckades få upp en rd 125twin med hemmafilade kolvar i 125kmh(mätarfart) fast då var det förstås medvind
 
Last edited:
Batterilåda i glasfiber modifierad, applicerad, monterad därtill fylld med batteri & all elektronik. Var fan på tiden att det blev ngt gjort.
 
Hojen tog de eller?

Delar av den samt all personlig utrustning samt alla verktyg av värde.

Vill inte gå in på detaljer då jag hoppas prylarna kommer ut till försäljning.

Polaren hoj tog dom dock.

Dom kom över grejer för i nästan 200 loppor.(nypris)
 
Hojarna är nu hemma i garaget och idag var det dags att börja skruva med dem.
Det var länge sedan man såg en katalysator eller varningsblinkers :va på en RR-hoj!
Gafflar avplockade för att piffas upp lite.

2 månader kvar... :banana
 

Bifogat

  • hojar - 1.JPG
    hojar - 1.JPG
    121.5 KB · Visningar: 118
  • diesel1- 1.JPG
    diesel1- 1.JPG
    100.1 KB · Visningar: 60
  • diesel2 - 1.JPG
    diesel2 - 1.JPG
    94.3 KB · Visningar: 59
  • gaffel av - 1.JPG
    gaffel av - 1.JPG
    127.7 KB · Visningar: 83
Gör inte så mycket den mest står och väntar på kärlek. Fick fotpinnar här om dagen så en av de är på. Sen ska det mest göras tråkiga saker. Plasta, slipa och slipa.

Ps. En öl till den som säger vad det är för motor som ligger delad på bänken.
 

Bifogat

  • IMG_0039.JPG
    IMG_0039.JPG
    137.8 KB · Visningar: 124
Last edited:
Nu har det hänt lite saker i varje fall men inte tack vare mig. :)
Framgaffelbenen är genomgågna, justerade och fixade av Fredde liksom bakdämparen. Mina framgaffelinställningar fick inte godkänt så nu ska de vara mer spot on.
Dessutom har en fet låda med lager och annat praktiskt ramlat in så nu måste motorn ur ramen och gås igenom. Ena cylindern har åkt på nicasil och jag ska få avgastempmätare monterade på expansionskammrarna. Ny lack ska det bli också. :gnissla
 

Framgaffelbenen är genomgågna, justerade och fixade ... liksom bakdämparen. Dessutom har en fet låda med lager och annat praktiskt ramlat in så nu måste motorn ur ramen och gås igenom. Ena cylindern har åkt på nicasil och jag ska få avgastempmätare monterade på expansionskammrarna. Ny lack ska det bli också. :gnissla

Pärlor till svinet (du)... ;)
 
Nu har det hänt lite saker i varje fall men inte tack vare mig. :)
Framgaffelbenen är genomgågna, justerade och fixade av Fredde liksom bakdämparen. Mina framgaffelinställningar fick inte godkänt så nu ska de vara mer spot on.
Dessutom har en fet låda med lager och annat praktiskt ramlat in så nu måste motorn ur ramen och gås igenom. Ena cylindern har åkt på nicasil och jag ska få avgastempmätare monterade på expansionskammrarna. Ny lack ska det bli också. :gnissla

Ska du köra något i år då? :tungan
 
Allas vår mek Fredde riktade min vev igår så nu slår den 5/1000 mm. Ramlager, vev och lite annat smått och gott på väg så när delarna kommer så är det bara att riva motorn och slänga i den nya veven. Det ska gå att göra mellan två träningspass enligt Mr W men jag tror vi har lite olika speed när vi skruvar motorer... :gnissla
Kåporna som skulle bli så billiga och bra från England visade sig kosta en halv förmögenhet att frakta så nu väntar jag på en förklaring till det groteska priset på £150 per låda med 2 kåpset!
 
Det ska gå att göra mellan två träningspass enligt Mr W men jag tror vi har lite olika speed när vi skruvar motorer... :gnissla

Menade han mellan två pass samma tisdag eller mellan två tisdagar under säsong eller från sista tisdagsträningen i fjol till första tisdagsträningen i år? :D
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top