luft till bandit

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Sitter o funderar på mod 1 till bandit -04.Det sägs att luftburkens insläpp ska ökas m 38 mm.Orginal är 38 mm bestående av en elegant gummitratt.Det blir en area på 283 mm2.Dubblar man arean blir det 566 mm2, dvs om man tar upp ytterligare ett hål på 38....Om man däremot vidgar orginalhål till en diam på 54 mm blir det en genomströmn.area på 572 mm2. dvs nästan samma sak!
Tänker jag fel,eller...Synpunkter efterfrågas!!!

hälsn holm:va

Sitter o funderar på mod 1 till bandit -04.Det sägs att luftburkens insläpp ska ökas m 38 mm.Orginal är 38 mm bestående av en elegant gummitratt.Det blir en area på 283 mm2.Dubblar man arean blir det 566 mm2, dvs om man tar upp ytterligare ett hål på 38....Om man däremot vidgar orginalhål till en diam på 54 mm blir det en genomströmn.area på 572 mm2. dvs nästan samma sak!

Det gör du väl inte, men det verkar som du blandar in en massa egna fakta som inte hör hit.
Du säger: Mod1 = öka insugsdia MED 38 mm. Ok?
Det är INTE detsamma som att borra ett till likadant 38 mm hål.
Vad du får de 566 mm2 ifrån förstår jag, men det är ju fel siffra.
För ökar du ett 38 mm hål med 38 mm (som du säger att Mod1 föreskriver) så kommer det ju att vara 76 mm.
Och då ha en helt annan area än 566.
Eller har jag missförstått din förklaring på vad Mod 1 är och utförs?
Sen tycker jag dina resultat verkar låga. Halva för att vara mer specifik.
Jag räknar arean som: Pi x r2 och får då ut att ett 38 mm hål har 1134 mm2 area vilket låter rimligare.
Ökar du det hålet till 76 mm så är det 4536 mm2 helt plötsligt, och inte dubbelt så stort, utan 4 ggr större (som ett hål alltid blir om man dubblar dess dia).

Last edited:
luft igen

Det gör du väl inte, men det verkar som du blandar in en massa egna fakta som inte hör hit.
Du säger: Mod1 = öka insugsdia MED 38 mm. Ok?
Det är INTE detsamma som att borra ett till likadant 38 mm hål.
Vad du får de 566 mm2 ifrån förstår jag, men det är ju fel siffra.
För ökar du ett 38 mm hål med 38 mm (som du säger att Mod1 föreskriver) så kommer det ju att vara 76 mm.
Och då ha en helt annan area än 566.
Eller har jag missförstått din förklaring på vad Mod 1 är och utförs?
Sen tycker jag dina resultat verkar låga. Halva för att vara mer specifik.
Jag räknar arean som: Pi x r2 och får då ut att ett 38 mm hål har 1134 mm2 area vilket låter rimligare.
Ökar du det hålet till 76 mm så är det 4536 mm2 helt plötsligt, och inte dubbelt så stort, utan 4 ggr större (som ett hål alltid blir om man dubblar dess dia).

:rolleyes: Mitt sinne för matte var visst lite visset.Ok,mina tankegångar från början...i stället för ytterligare hål 38 mm ( +1134 mm2) vidga orginalhålet till 54 mm (2289 mm2) vilket borde vara samma sak ang.luftmängd. Har monterat ett ART samt bytt munstycken till 110,därför kvarstår luftburken
holm

:rolleyes: Mitt sinne för matte var visst lite visset.Ok,mina tankegångar från början...i stället för ytterligare hål 38 mm ( +1134 mm2) vidga orginalhålet till 54 mm (2289 mm2) vilket borde vara samma sak ang.luftmängd. Har monterat ett ART samt bytt munstycken till 110,därför kvarstår luftburken
holm

Det är ju förståss helt riktigt.
MEN! (alltid detta men...)
Det beror ju på VAR man placerar lufthål, vilken verkan de får.
ETT hål med den sammanlagda arean av två, som sitter på olika platser kan t.ex flöda sämre pga hur det ser ut inuti burken.
Lyssna på Anders, för vad gäller den där Mod 1 har jag förstått att bigger ai´nt better, utan den modden SKALL utföras på EXAKT det sätt som föreskrivs. Annars lir det pannkaka.
Så säger suzukiforum att hålet skall se ut si och så, så betyder det alltså inte att man kan göra TVÅ hål med samma sammanlagda area, eller vice versa.

från Anders sida, ett till likadant hål som det du har fast på andra sidan,
kolla länk
http://andersbrink.se/tech_2inch.html

Utan att vilja vara tjatig...enl sid 69 ,inlägg1365..RAKT UPPIFRÅN..är detta riktigt? ok?
holm44

från Anders sida, ett till likadant hål som det du har fast på andra sidan,
kolla länk
http://andersbrink.se/tech_2inch.html

Verkar t.o.m vettigt! (bättre luftdistribution till alla delar av filterytan) ;) :tummenupp

Edit: Vänta här nu! PÅ länken du postade står det: "Make a round 2 inch hole in the air box cover besides the stock intake hole."

I min engelska så betyder det ett ytterligare hål ja. Men BREDVID det befintliga.
Andra sidan skulle hetat "opposite side of..."

Men på Suzukiforum finns garanterat bilder (som ersätter tusen ord ;)).

Last edited:
Utan att vilja vara tjatig...enl sid 69 ,inlägg1365..RAKT UPPIFRÅN..är detta riktigt? ok?
holm44

JA! Korrekt på en gen2 1200 2001 - 2005. Platta delen upptill på den bakre luftburksdelen dvs samma som orginalhålet/snorkeln sitter på 38 mm. Gen2 för stage 1 dvs med 110 munstycken och 3,5 - 3,75 på blandningskruven kortning av fjädrarna osv osv.
Hur det skall vara på gen1,3 eller 4 har jag ingen susning om.

Beskrivningen på Andersbrinks länk är i första hand för modning av gen1 dvs tom årsmodell 2000. Förgasarändring skedde till årsmodell 2001 och senare. 07'or har dessutom insprutning.

Last edited:
En cigarett förkortar livet med 2 minuter
En flaska vin förkortar livet med 4 minuter
En arbetsdag förkortar livet med 8 timmar

Slutat röka? Check!
Aldrig börjat dricka? Check!
Slutat arbeta? Check!

...fan vad skönt det är att bara gå om kring och dega. Trimma hojar dagtid och trimma datorer nattetid. :yoparty

För de som inte vet, tog erbjudandet från Ericsson om 16 månadslöner och 50k i höstas. Var in till Arbetsförmedlingen förra veckan och anmälde mig och det första jag fick var skäll så jag tog mitt pick & pack och skrev ut mig lika fort som jag klev in i deras högborg. Vilket jämra insnöat pack och imbeciller det finns på offantliga inrättningar! :mad:

Gössern och Jägermeistern på julfesten då.... :rolleyes: :D

Det var FÖRE år 2000, närmare bestämt 1988, det är definitivt preskriberat och (nästan) glömt. :D

Fast jag avnjuter fortfarande en 18-årig MacAllan som jag fick när jag slutade på Tre Korvar i oktober, så liten är min förbrukning.

Banditens konsumption av kväve och syre bör dock verifieras i bänk med lamda så att inte kolven får fylledarren och jolmar ihop totalt.

Slutat röka? Check!
Aldrig börjat dricka? Check!
Slutat arbeta? Check!

För de som inte vet, tog erbjudandet från Ericsson om 16 månadslöner och 50k i höstas. Var in till Arbetsförmedlingen förra veckan och anmälde mig och det första jag fick var skäll så jag tog mitt pick & pack och skrev ut mig lika fort som jag klev in i deras högborg. Vilket jämra insnöat pack och imbeciller det finns på offantliga inrättningar

Det borde med dina kunskaper i databranschen inte vara ngt problem med jobb, så lycka till. Tycker du det blir för långsamt får vi väl komma upp och störa dig nån helg i vår.

Fast jag avnjuter fortfarande en 18-årig MacAllan som jag fick när jag slutade på Tre Korvar i oktober, så liten är min förbrukning.

Banditens konsumption av kväve och syre bör dock verifieras i bänk med lamda så att inte kolven får fylledarren och jolmar ihop totalt.

En 18-åring sitter väl aldrig fel oavsett sort, tolka det som du vill.

Det borde med dina kunskaper i databranschen inte vara ngt problem med jobb, så lycka till. Tycker du det blir för långsamt får vi väl komma upp och störa dig nån helg i vår.

Databranchen är det väl inte direkt utan mer utveckling av hård och mjukvara för processerstyrning och testning av producerad hårdvara. Även sånt blir tradigt i längden, ungefär lika tradigt som att jämt & ständigt byta kolvar med extrahål i kolvtoppen. Det finns roligare saker att göra, som att trimma hojar! Tillika har jag "anställningsförbud" i firmor som gör jobb åt Ericsson, isf blir jag återbetalningsskyldig.

Databranchen är det väl inte direkt utan mer utveckling av hård och mjukvara för processerstyrning och testning av producerad hårdvara. Även sånt blir tradigt i längden, ungefär lika tradigt som att jämt & ständigt byta kolvar med extrahål i kolvtoppen. Det finns roligare saker att göra, som att trimma hojar! Tillika har jag "anställningsförbud" i firmor som gör jobb åt Ericsson, isf blir jag återbetalningsskyldig.

Som du säger, det går tristess i många jobb, jag skulle gärna också göra ngt annat om jag hade råd. Skulderna för boendet som styr tyvärr.
Jag hade för mig att du höll på med c-programmering och då är inte steget till Java och C-sharp så långt, förutom kunskap om trimning av Pc, windows mm som förmodligen skulle ge dig jobb som pc-tekniker/internservice på företag.

Det finns roligare saker att göra, som att trimma hojar!

Du får väl ta och handla dig en bänk med tillhörande pryttlar och dra igång
"Brink Performance Bikes" motsv. och börja bygga race-cyklar, trimma allt mellan himmel och jord, med din kunskap/erfarenhet så är ju framgången given...:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg