BUELL bygger Supermoto

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bike publicerar nyheten att Buell ska börja tillverka en 450cc MX-hoj. Rotax gör motorn och Buell bygger enligt sin vana trogen in lite skojiga ideer med bl.a tank i ramen.
Bra eller Anus? Flipp eller Flopp? Alltid skoj med nytänk tycker jag iaf :tummenupp Men vi vet ju alla hur nöjd Lasse (RaceMe) var med sin ATK så man är ju lite lätt skeptisk såhär till en början....

KÄLLA

Bike publicerar nyheten att Buell ska börja tillverka en 450cc MX-hoj. Rotax gör motorn och Buell bygger enligt sin vana trogen in lite skojiga ideer med bl.a tank i ramen.
Bra eller Anus? Flipp eller Flopp? Alltid skoj med nytänk tycker jag iaf :tummenupp Men vi vet ju alla hur nöjd Lasse (RaceMe) var med sin ATK så man är ju lite lätt skeptisk såhär till en början....

KÄLLA

Kul att de försöker iallaf. Ska bli intressant att se vad det blir av det.
Tycker det var synd att Cannondale misslyckades. Såg ju rätt läcker ut när den presenterades in någon mc blaska och verkade ju ha lite egna lösningar. Var det egenutvecklad snurra i den el var Rotax inblandade där med?

Hoppas att den där inte skall produceras :D

Såg ut som en gammal cross :näsblod

Men alla har olika smak, som tur är..

Hoppas att den där inte skall produceras :D

Såg ut som en gammal cross :näsblod

Men alla har olika smak, som tur är..

Jag tyckte den var läcker när man såg den första gången, i race tror jag det var. Måste ha varit 1999 då enl bike. Nu är den ju inte så speciell till utseendet längre och jag antar att den inte kommer se ut precis som gamle cannondalen heller.

Last edited:
Kul om man skulle ramla på en liten offroadtur och träffa en vass sten med ramen... :näsblod

Eller träffa en vass sten med tanken på vilken annan hoj som helst.

Eller... hur tänker du nu?:va

Rotax gör motorn och Buell bygger enligt sin vana trogen in lite skojiga ideer med bl.a tank i ramen.
Bra eller Anus? Flipp eller Flopp?
KÄLLA
Det ska bli intressant att se vad vikt/effekt kommer att hamna på.

Last edited:
Kul att de försöker iallaf. Ska bli intressant att se vad det blir av det.
Tycker det var synd att Cannondale misslyckades. Såg ju rätt läcker ut när den presenterades in någon mc blaska och verkade ju ha lite egna lösningar. Var det egenutvecklad snurra i den el var Rotax inblandade där med?

Det va väl en Folan konstruktion i ATK/Cannondale?

Verkar som att buell skall köra Rotax.. Då kan man ju hoppas på att de blir något som håller och inte väger bly på dessa i övrigt "sorry excuse for a bike"..

Det va väl en Folan konstruktion i ATK/Cannondale?

Grundtanken var så, men det blev väl inget av och samarbetet upphörde...
Man behöver nog inte fundera på vilken konstruktör som ligger bakom highlands nye 450..kanske är släkten med den tilltänkta cannondalen tydlig? :rolleyes:

Lite kuriosa saxat hej vilt från transworld motocross 2001-02-01:

Before I go any further, I must make it perfectly clear that the Cannondale MX400 runs much, much better than either I, or any of the TransWorld Motocross test riders expected. When DIRT RIDER Magazine declared the prototype C-Dale "Bike of the Year" back in 1999, I, along with the rest of the motorcycle industry shared a collective chuckle at the editor's expense. Unproven and still unproduced, the radical Cannondale at that time was still a mere pipe dream. To declare the mythical machine the Bike of the Year seemed preposterous!

Many things on the Cannondale MX400 have never or rarely been seen before on a motocross bike. Need examples? How about a cassette-style transmission, a reversed cylinder head with a super short header pipe, a programmable electronic fuel injection system, electric starting, dual air filters, an aluminum chassis that also serves as an oil tank and an airbox, and a linkage-less shock!

Cannondale's biggest obstacle is not performance. Even though the bike is not a threat to dethrone the YZ426F or KTM 520SX, the bike is competitive right out of the gate and greater performance will surely come in time. Instead, durability and dependability is what the Cannondale lacks most. During my six-week love/hate affair with the Cannondale MX400, I broke two front wheel hubs, killed the battery, fried the clutch, shredded a rear fender, nearly lost the exhaust pipe to vibration-loosened nuts and cracked an engine sidecase. Even so, I'd ride the Cannondale any day. There's something to be said about riding a bike that looks good, rides good and is unlike anything your buddies are on.

Last edited:

Grundtanken var så, men det blev väl inget av och samarbetet upphörde...
Man behöver nog inte fundera på vilken konstruktör som ligger bakom highlands nye 450..kanske är släkten med den tilltänkta cannondalen tydlig? :rolleyes:

Vad jag vet är det så lite gemensamt mellan Cannondales motor & Highlands så det inte ens är värt att nämnas. Nesse kan säkert hjälpa till här, men jag vill minnas att bara motorblocken utgick från samma konstruktion eller så. I övrigt ska Highland vara en egen konstruktion vad jag vet.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis