Hemma Lackering

NO_FEAR skrev:
den blev ju inte spec. blank. :confused:
Går ju inte jämföra med Stavgrens tank som var hur snygg som helst. Som tyckte att han hade apelsinskalsefekt på sin lack.

Djupt imponerad av Stavgren.

Men Fredda vetefan. Kunde blivit bättre. ;)
Men ni kom ju undan billigt i alla fall. Och lacken blev ju i alla fall bättre än innan antar jag.

Just tanken vart inte lika glansig som övrigt material. Sidokåporna vart riktigt fina. Dem blänker rätt bra, långt ifrån mattsvart kan jag ju säga iaf.
Tanken dock (metall) vart inte lika blänkande men inte så att den är matt direkt, men inte heller helt blank. Men i mitt tycke vart det riktigt riktigt bra.

Mellan 700-800kr gick det loss på allt som allt dådå.

//Fredda
 
Fredda66 skrev:
Mellan 700-800kr gick det loss på allt som allt dådå.

//Fredda

Och du kommer aldrig att kunna tvätta den med avfettning mer.
Hade du lagt ut en tusenlapp, kanske du hade kunnat få riktig färg på den...

Jag låter mycket pessimistisk, men bara för att jag VET att det inte kommer att funka... Sorry.
 
Mattias skrev:
Och du kommer aldrig att kunna tvätta den med avfettning mer.
Hade du lagt ut en tusenlapp, kanske du hade kunnat få riktig färg på den...

Jag låter mycket pessimistisk, men bara för att jag VET att det inte kommer att funka... Sorry.

Äh det märker vi, tjejen skall som sagt var övningsköra på denna, så gissa om den kommer läggas omkull ;)
Ifall det visar sig vara dåligt så lär det bli inlämning för lackering nästa år. Men den vart riktigt snygg som den är nu, får väl se hurvida det sitter kvar eller inte. Avfettning skall nog inte vara något problem, har testat på små detaljerna i början motortvätt turtle och det var inget problem att stå emot. Men som sagt var tiden får utvisa.
Om jag postar en bild på original färgen kommer ni alla i gemensam kör hålla med om att det var rätt val iaf :D

//Fredda
 

Bifogat

  • zxr 400-4.jpg
    zxr 400-4.jpg
    87.5 KB · Visningar: 336
:mattias
När man lackar med vanlig billack så tror jag att tumregeln är 2 veckor för genomhärdning.


<edit>Är det inte fantastiskt att så många är så intresserade av den lilla 400:an?</edit>
 
Bjorn N skrev:
:mattias
När man lackar med vanlig billack så tror jag att tumregeln är 2 veckor för genomhärdning.


<edit>Är det inte fantastiskt att så många är så intresserade av den lilla 400:an?</edit>

Jo men efter att ha provkört i förrgår blev allting mycket klarare. knappa 170kg fulltankad. Går säkert att dra ner ännu mer på vikten, mycket krafs som kan beskäras. Underbar vägkänsla och kontroll, skön känsla när man ligger så väldigt "nära" inpå vägen (sitter väldigt lågt). Sen att den ylar som satan när man i princip aldrig ligger under 7000varv på den gör ju inte saken sämre :D
Fråga Maverick_750rr så lär det komma fetaförklaringen. :)

//Fredda
 
Bjorn N skrev:
:mattias
När man lackar med vanlig billack så tror jag att tumregeln är 2 veckor för genomhärdning.


<edit>Är det inte fantastiskt att så många är så intresserade av den lilla 400:an?</edit>

Jag levererar dom flesta bilar jag lackar dan efter dom e lackade.
Lack-justering och polering bör göras medan lacken e färsk.
Men visst tar det lite tid innan lacken är fullständigt avdunstad
och genomhärdad.
Man behöver inte vänta 2veckor på att det är genomhärdat,
men det skadar ju inte heller.

Färsk lack är lättare att polera än gammal lack.
 
Mattias skrev:
Och du kommer aldrig att kunna tvätta den med avfettning mer.
Hade du lagt ut en tusenlapp, kanske du hade kunnat få riktig färg på den...

Jag låter mycket pessimistisk, men bara för att jag VET att det inte kommer att funka... Sorry.

En tusen lapp är startavgiften för att hälla färg i sprutan.
Men det är klart gör man jobbet själv så kan det ju räcka till
material kostnad, men då gäller det ju att man har hyfsad
sprutpistol och kompressor.

Annars håller jag med om kvaliteten på sprayfärg.
Men huvudsaken är att Fredda66 är nöjd själv.
 
Mattias skrev:
Och du kommer aldrig att kunna tvätta den med avfettning mer.
Hade du lagt ut en tusenlapp, kanske du hade kunnat få riktig färg på den...

Jag låter mycket pessimistisk, men bara för att jag VET att det inte kommer att funka... Sorry.

Vad har du sprutat med för fulfärg?
Jag har en undertray som jag målat själv som utstått grussprut, lera, avfettning, högtryck, lackrengöring, vax mm under två säsonger utan att se det minsta sliten ut. Provade med bensin på tanken till bushojen häromdagen och det var inga problem.
 
Jag lackade min bakända o min underdel med sprayburk. Visserligen tryckt på lackfirma med riktig färg , men ändå sprayburk...... Resultatet kan ni se på www.ninjaz.kicks-ass.net/folkezx9r ......

Först provsprutade jag med vanlig blanksvart , för att se eventuella "ojämnheter"... o mycket riktigt !!!..... När den riktiga lacken kom på blev det riktigt bajs !!!...*S*.... Men det var bara att isolera med sprutspackel , slipa lite lätt o sen lacka igen med riktig färg...... Blev kanon !!!!
 
Folkezx9r skrev:
Jag lackade min bakända o min underdel med sprayburk. Visserligen tryckt på lackfirma med riktig färg , men ändå sprayburk...... Resultatet kan ni se på www.ninjaz.kicks-ass.net/folkezx9r ......

Först provsprutade jag med vanlig blanksvart , för att se eventuella "ojämnheter"... o mycket riktigt !!!..... När den riktiga lacken kom på blev det riktigt bajs !!!...*S*.... Men det var bara att isolera med sprutspackel , slipa lite lätt o sen lacka igen med riktig färg...... Blev kanon !!!!

Hmm, lacken ser ut att ha "spruckit" lite såhär på slutet av säsongen :D
Eller är det inbillning?

//Fredda
 
OLJEAVSKILJARE!!

Har en kompressor och vattenavskiljare. Men det blir små fördjupningar i lacken jag lägger på typ silikonfördjupningar (provat med sprayburk på samma yta och den blev bra). Alltså 99% kompressorn det är oljadimma i kanske?
Borde hjälpa med ett oljefilter (ej vatten har redan 2st monterade) var kan jag köpa ett sådant hittar varken på biltema , clas.
Tackar på förhand....!!
 
Vattenavskiljare brukar ta oljan också.

Kan det vara slangen som spökar ?

Ibland kör man dimmsmörjare vid utgången av kompressorn (som är helt fel att göra) då lägger man en massa olja i slangen innan det når verktyget.
 
Vattenavskiljare brukar ta oljan också.

Kan det vara slangen som spökar ?

Ibland kör man dimmsmörjare vid utgången av kompressorn (som är helt fel att göra) då lägger man en massa olja i slangen innan det når verktyget.

Iofs så har kokpressorn varit övertäckt nu 1,5 år men det satt ingen dimsmörjare på den vid köpet (billig var den :-)!
Och i så fall borde det vara betydligt mer olja om jag har rätt.
Tar vattenavskiljare bort olja ( kan ju inte bhöva 3st???!) eller blir dom mkt sämre med tiden (vad är bytesintervall)? Använder den inte så ofta!! Står mest...!
Finns även någon silikonbindare man häller i färgen /lacken kanske hjälper, hade dock varit bättre o lösa kompressorns problem..!?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top