Ni som lackat ramen..

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
.. här kommer några funderingar jag har inför min lackning.

1. Hur har ni gjort med ramnummret, lackat över eller maskerat. isf med vad, hur å varför? Vad säger besiktningen om man lackar över?
2. Blästrat eller bara slipat ner?
3. Pulver eller våtlack(billack), varför valde du den färg du gjorde?
4. Någon som testat epoxylack, typ "conteinerlack" erfaranehet av detta?

Kom med alla om, hur och varför som du dykt på. Vill ju knappast göra om allt :va

Tacksam för alla funderingar och svar!! Dra gärna upp lite bilder på erat resultat oxå. :tummenupp

.. här kommer några funderingar jag har inför min lackning.

1. Hur har ni gjort med ramnummret, lackat över eller maskerat. isf med vad, hur å varför? Vad säger besiktningen om man lackar över?

Kom med alla om, hur och varför som du dykt på. Vill ju knappast göra om allt :va

Tacksam för alla funderingar och svar!! Dra gärna upp lite bilder på erat resultat oxå. :tummenupp

Undvik epoxylack -blir matt å fult av uv-ljus.
F.ö. så har jag bara planer på å måla ram...

1. Maskera ramnummret. Går ej igenom besiktning utan ramnummer.
2. Blästra, många olika alternativ. Men vanlig sand duger utmärkt
3. Pulverlack, slitstarkt
4. NEJ, har ej testat detta!

Går det inte å dra klarlack på en sån färg?

Går nog säkert men eftersom den reagerar på uv så tror jag inte det hjälper. Enda fördelen med epoxy är väl priset, polyurethane (billack) är väl minst lika slitstarkt samt något sundare å hålla på med.
Har dock ingen utbildning i ämnet så jag är nog ute på lite hal is nu:)

Epoxy låter ju isf inte som något alternativ.. Någon som har någon annan erfarenhet av epoxyfärger eller frågorna ovan? ;)

Bläster är bäst så att ramnumret rensas från färg på djupet och är även ett måste om det ska pulverlackas (bästa lacken). Numret brukar synas igenom lacken och skulle det inte göra det så är det bara att punkblästra rent och pensla dit lite färg.

Har en fråga angående ramnumret!Mitt nummer sitter instansat på en bit aluminium som i sin tur är popnitat fast vid styrhuvudet.När jag skulle pulverlacka ramen så var jag så smart att jag slipade väck nitarna istället för att borra väck dom!Då slipade jag bort lite av sista siffran på ramnumret,går det att beställa en ny sån plåtbit?Tänkte mest på den stundande besiktningen.Mvh Johannes.

Har en fråga angående ramnumret!Mitt nummer sitter instansat på en bit aluminium som i sin tur är popnitat fast vid styrhuvudet.När jag skulle pulverlacka ramen så var jag så smart att jag slipade väck nitarna istället för att borra väck dom!Då slipade jag bort lite av sista siffran på ramnumret,går det att beställa en ny sån plåtbit?Tänkte mest på den stundande besiktningen.Mvh Johannes.

Med lite tur, jag ringde till husaberg angående ungefär samma bekymmer. Bara du skickar in orginalet så att det inte kan finnas dubbletter är det nog lugnt.

Med lite tur, jag ringde till husaberg angående ungefär samma bekymmer. Bara du skickar in orginalet så att det inte kan finnas dubbletter är det nog lugnt.

Har själv haft upp detta med Husaberg men de ville absolut inte ge ut någon bricka. Tog kontakt med vägverket och vi kom fram till slutsatsen att jag kunde tillverka en egen bara uppgifterna stämde. Ramnumret måste ju ändå stå på ramen OCH på brickan. Uppgifterna på brickan därtill är vikt, buller vid visst varvtal och då även serienummer för CE typgodkännandet som gäller för din hoj och kanske något mer. Så jag tillverkade en själv som tom gick igenom reggbesiktning utan problem.

lånar lite snabbt men hör ju till ämnet =P
ngn som har koll på vart man kan lämna in ramen på blästring i GBG med omnejd? bor utanför kungälv.

//Jocke

Pulverlack består av antingen Epoxy eller Polyester :mattias

Har själv haft upp detta med Husaberg men de ville absolut inte ge ut någon bricka. Tog kontakt med vägverket och vi kom fram till slutsatsen att jag kunde tillverka en egen bara uppgifterna stämde. Ramnumret måste ju ändå stå på ramen OCH på brickan. Uppgifterna på brickan därtill är vikt, buller vid visst varvtal och då även serienummer för CE typgodkännandet som gäller för din hoj och kanske något mer. Så jag tillverkade en själv som tom gick igenom reggbesiktning utan problem.

Jaha, husaberg var så snälla åt mig att dom skickade en ny :)

Dra gärna upp lite bilder på erat resultat oxå. :tummenupp

1. gjorde inget, lackade över
2. blästrade först
3. pulverlack (svart sidenmatt)
4. Nej

resultat kan du se i min tråd jag har i signaturen

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt