Hjälp med RMZ 450

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
Hej!

Har en Suzuki Rmz 450 -05 som jag har två problem med:

1: Vid fullgas går den som en påst skit (Alltså det ökar i axxet sen vid nästan fullgas så blir den typ Ööööhhh, tappar effekten) Vad göra?

2: Bytte olja och filter. Körde ett pass, nu verkar det som det läcker i (toppen) "se bild". Förmycket olja eller vad?... Vad göra?

Tyvärr så är jag värdelös på mekaninska problem. Tacksam för hjälp.

Mvh//Peter

Bifogat

• rmz1.jpg
    rmz1.jpg
    110.7 KB · Visningar: 278
Att den dör vid fullgas har oftast med förgasaren att göra (no shit?)...Kan vara allt från smuttsig fögge till för dåligt munstycke!

Jaa, läcker den olja ur toppen lär det ju vara topplockspackningen! Vet ej riktigt hur det ser ut på din, men på resten av världens hojar är det ett simpelt ingrepp...Se till att inte dra sönder den när du drar åt (använd momentnyckel)...Jaa, hur mycket olja ska det vara, och hur mycket hällde du i?...

Sen lite chansning, finns det ingen drenering när det blir för mycket olja på sånna cyklar? Alltså att den spottar ur sig olja ur något fin bakhål? Har jag drömmt det?

Att den dör vid fullgas har oftast med förgasaren att göra (no shit?)...Kan vara allt från smuttsig fögge till för dåligt munstycke!

Jaa, läcker den olja ur toppen lär det ju vara topplockspackningen! Vet ej riktigt hur det ser ut på din, men på resten av världens hojar är det ett simpelt ingrepp...Se till att inte dra sönder den när du drar åt (använd momentnyckel)...Jaa, hur mycket olja ska det vara, och hur mycket hällde du i?...

Sen lite chansning, finns det ingen drenering när det blir för mycket olja på sånna cyklar? Alltså att den spottar ur sig olja ur något fin bakhål? Har jag drömmt det?

Ja något med fögasaren men ingen som vet vad???

Det läcker olja från ventilkåpspackningen. Ang om det finns någon drenerings mojäng har jag ingen aning om Men hur som helst så har det läckt olja från ventilkåpan...

Jag får helt enkelt byta olja igen och packning. Men åter till det väsentliga problemet med förgasaren... Någon som har en bra idé eller kanske ett svar???

Mvh//Peter

Har du inte någon instruktions/verkstadshandbok till den? Där finns det mesta du behöver veta.

Den kallare luften som är nu på vintern gör att hojen går snålare, därför brukar man bestycka upp något för att kompensera med mer bensin. Alltså, om problemet uppstått först nu när det är kallare så skulle jag tippa på att huvudmunstycket är för litet. Annars kan det vara skit eller någon form av tjuvluft som ställer till det.

Den kallare luften som är nu på vintern gör att hojen går snålare, därför brukar man bestycka upp något för att kompensera med mer bensin. Alltså, om problemet uppstått först nu när det är kallare så skulle jag tippa på att huvudmunstycket är för litet. Annars kan det vara skit eller någon form av tjuvluft som ställer till det.

Problemet va där även när det va varmt ute så det beror ej på kylan... Menar du att det kan vara att den får för mkt bränsle???

Har den verkligen förgasare?:va

Öhh japp...

Problemet va där även när det va varmt ute så det beror ej på kylan... Menar du att det kan vara att den får för mkt bränsle???

Nej, min tanke var att den får mindre andel bensin eftersom den kallare luften innehåller mer syre. Hur och när uppkom problemet? Om problemet endast uppstår på fullgas så ligger problemet troligtvis i huvudmunstycket eller möjligtvis i trottelnålen.

En annan tanke är att den överflödiga motoroljan kanske ventileras ut i luftboxen för att sedan dras ned i motorn via insuget = bluddrande motor. (detta är dock något långsökt men inte omöjligt)

Ja, ibland står utvecklingen still.

Last edited:

Alla andra har väl insprut nu för tiden? Det kan ju inte bara stå stilla för Suzukis stor-enduro?

Hur som helst är jag inne på din linje då. Klart det skall bestyckas om! Den kommer gå som en klocka efter det!

Nej, min tanke var att den får mindre andel bensin eftersom den kallare luften innehåller mer syre. Hur och när uppkom problemet? Om problemet endast uppstår på fullgas så ligger problemet troligtvis i huvudmunstycket eller möjligtvis i trottelnålen.

En annan tanke är att den överflödiga motoroljan kanske ventileras ut i luftboxen för att sedan dras ned i motorn via insuget = bluddrande motor. (detta är dock något långsökt men inte omöjligt)

Jag får helt enkelt testa att sätta på orginalsystemet och se om den går bättre då. Det sitter ett helsystem nu som har fått en rejäl smäll så det är ett hål som en 50 öring vid början av själva ljuddämparen. (Bara hål ingen jätte buckla) Men det kan väl inte bero på det.

Och cyklen gick som en påse skit på fullgas innan jag bytta olja så där har det inte uppkommit något...

Säg EN tävlings enduro/cross som har insprut.

Aprilias..... Och highlanden.........

fast oops det var 2st.....

Det finns inte mycket anledning till att åka med sprut på endurocyklar då det väger mer och bensinförbrukning eller avgaskrav är inte direkt något man bekymrar sig över....

Det finns inte mycket anledning till att åka med sprut på endurocyklar då det väger mer och bensinförbrukning eller avgaskrav är inte direkt något man bekymrar sig över....

Ojj visste jag faktiskt inte, så det finns men är rätt ovanligt.
Man lär sig nått nytt varje dag!

Jag får helt enkelt testa att sätta på orginalsystemet och se om den går bättre då. Det sitter ett helsystem nu som har fått en rejäl smäll så det är ett hål som en 50 öring vid början av själva ljuddämparen. (Bara hål ingen jätte buckla) Men det kan väl inte bero på det.

Och cyklen gick som en påse skit på fullgas innan jag bytta olja så där har det inte uppkommit något...

Ja, originalsystemet kommer nog göra susen. Om förgasaren är bestyckad för ett öppnare avgas är det möjligt att den kommer gå något fett med originalljuddämparen, fast det har inte så stor betydelse. Om det är hål i det nuvarande är det inte konstigt om den går knasigt, ett redan öppet system som dessutom har ett hål i sig borde ju påverka gången...

Puh, vilken tur att det bara var ett hål, och ingen buckla då:rolleyes:

Soppaförbrukning är ju något man absolut tänker på
Tanka, eller inte tanka på en tävling kan röra sig om 10 placeringar

Gasgas 450 har också sprut f.ö

Puh, vilken tur att det bara var ett hål, och ingen buckla då:rolleyes:

Du fukk face! Nu menade jag en jätte bucka är det inte. Tänk logiskt. Om jag trycker ihop din hals tillräkligt hårt. Kan du andas ut lätt då? Fattar du logiken? :tummenupp

Ja, originalsystemet kommer nog göra susen. Om förgasaren är bestyckad för ett öppnare avgas är det möjligt att den kommer gå något fett med originalljuddämparen, fast det har inte så stor betydelse. Om det är hål i det nuvarande är det inte konstigt om den går knasigt, ett redan öppet system som dessutom har ett hål i sig borde ju påverka gången...

Tack för dina svar. Uppskattar din hjälp

mvh//P

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back