En redig motor!!

Kollade på TopGears repotage om Bugatti Veyron.
När man kör "full trottle" med bilen drar den 100 literstanken på 12 minuter, hoho. Fy fasiken. Men då färdas man också i 265 mph (400+ km/h)

Svenska flygvapnet brukar ju visa upp sin P51 Mustang på div. flygdagar. Har dock bara sett den i luften på 75år kalaset för flygvapnet.

J26! :fakta

Du tänker nog på Gul Kalle. Den var privatägd och är numera såld utomlands, tyvärr.

J26! :fakta

Du tänker nog på Gul Kalle. Den var privatägd och är numera såld utomlands, tyvärr.

Varför är det så synd?
Det var väl ändå inte en svensk P51'a ?
Det där var väl något vrak dom hittade på island och sedan hittade dom på någon historia om att det förmodligen var Gul Kalle som på något mystiskt vis hade hamnat där.

Jag har inte följt utvecklingen sedan dom första tvivlen på identiteten framkom, men redan då blev den ointressant för min del.
En gammal Mustang utan speciell historia kan man väl köpa på Ebay?

Hur ofta ser vi en J26 i det svenska luftrummet sedan dess?

Det är väldigt synd.

Absolut, var med på en flygdag på F10 för en massa år sedan. Min far jobbade där på den tiden så vi var där tidigt och gick runt bland kärrorna i hangarerna. Det är en väldigt speciell känsla att stå bredvid en P51:a när den varmkörs.

Fast den lät ännu mäktigare när han lågsniffade förbi publiken, det är musik för en motortok :yoparty

Hur ofta ser vi en J26 i det svenska luftrummet sedan dess?

Det är väldigt synd.

Jo, visst, det är synd att vi inte har en flygande P51'a, för en J26 var det väl inte?

Men det är väl inte svårare än att köpa en ny?
Jag älskar gamla flygplan, men ska dom kallas "Gul Kalle" eller T.O.M J26 så kräver jag som ett minimum att det är ett flyplan som har flugit i svensk tjänst.

Motormuseumet i Vännäs håller på att renovera (till displayskick, flyga lär den aldrig göra igen) en störtad SVENSK J26'a som bärgades i en myr utanför luleå.

Volkswagen .. W12 ..

E väl V12a väl :va
två V6or ihopsatta, det är en V12 men dom kallar den W12 (V+V = W, 6 + 6 = 12, W12)

Mercedes tror ja har en W16 motor tom..
Se ovan.
OK, ska se om jag hittar bilder på dem.

Men det är också en jag tänker på. Någon LYXIG bil, inte vanlig alls, tror att den har en V12.. iaf 1000 hk (inte amerikanare). Börjar kanske på B?
se ner..
Bugatti weyron eller nått sånt. V16 på 1004 hk. Sök på det i alla fall.
Bugatti Veyron V16 med massa turbos på 1001hk :)

W16 heter den för... ja varför? Det är ju 2xVR8 dom har satt ihop, dvs raka åttor med en förskjutning mellan cylindrarna :p men det blev väl enklast att kalla det för W16, W12 osv

Se gärna http://en.wikipedia.org/wiki/W16_engine

V16... kallas W16 för dom satte ihop två V8

v+v, 8+8 = w16 :fakta

BRM -67 var roligare. H16. Två stycken 1.5-litersmotorer som bultades ihop var ett billigt sätt att snabbt få fram en 3-litrare när regelverket ändrades.

Så där vansinnigt bra blev det väl inte...

Skall väl ha funnits några fler exempel på den konfigurationen.

Annars är "the corncob" roligast. 36-cylindrig stjärnmotor. Tänk er den i en bil.... ;)

Edit: Har något minne av att ha sett en X16 också. Två V8:or hopbultade med den nedre inverterad.

BRM -67 var roligare. H16. Två stycken 1.5-litersmotorer som bultades ihop var ett billigt sätt att snabbt få fram en 3-litrare när regelverket ändrades.

Kul med företag som vågar testa nya vägar :tummenupp
Undrar om den låter lika bra i verkligheten som i spelet Grand Prix Legends...

Ännu en annorlunda motorkonstruktion: Deltic engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic

Last edited:
Hittar tyvärr inte bilden.Men det har i svenska motortidningar funnits en hembyggd trädgårdstraktor till salu med en sån där bamsemotor i,tror det va en rolls royce merlin.

Har även för mig att det finns en grävmaskin med luftkyld boxer 16 i.Tror fabrikatet e deutz.

Det är ingen som har nämnt SAAB's första 6a?

Två trecylindriga tvåtaktare i bredd. :yoparty

Fixar nån en ljudfil på den så blir jag glad.

Det är ingen som har nämnt SAAB's första 6a?

Två trecylindriga tvåtaktare i bredd. :yoparty

Fixar nån en ljudfil på den så blir jag glad.

Du får nöja dig med den här tills vidare. Jag skulle nästan kunna ta ett liv för att få provköra den här bilen.

http://www.youtube.com/watch?v=wEiXGeQIpf8

Hittar tyvärr inte bilden.Men det har i svenska motortidningar funnits en hembyggd trädgårdstraktor till salu med en sån där bamsemotor i,tror det va en rolls royce merlin.

Har även för mig att det finns en grävmaskin med luftkyld boxer 16 i.Tror fabrikatet e deutz.

Det är nästan korrekt. Om jag inte kommer ihåg fel så satt det "bara" en jagga 12a i trädgårdstraktorn. Har varit med i Wheels ett par gånger, och den är ju riktigt billig relativt sätt, 25k skulle han ha för den då iaf.

Last edited:
Den motorn som tråden handlar om, får man höra IRL lite då och då. Det är nån på grannföretaget till jobbet som köpt den bilen... Kan säga att den mullrar fint :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg