Amerikanska ambassaden

menar du att hä e bar å åk? utan att papper men med modernt pass?

låter fantastiskt, då finns dom med på semesterlistan igen

Ja, så är det. Du fyller i ett turistvisum på flyget.
Men i Swedie's fall är det ju inte så lätt då han stannade där lite längre än tillåtet sist ...eller hur det nu va.

Ja, så är det. Du fyller i ett turistvisum på flyget.
Men i Swedie's fall är det ju inte så lätt då han stannade där lite längre än tillåtet sist ...eller hur det nu va.

Ah, thanks, låter som på semester med Sven Melander och han Trazan. :)

aj aj, swedie, låter jobbigt det där, åker man fast i tullen på vägen hem och blir stämplad då? fast jag gissar att Swedie gjorde en wheelie och blev stoppad och dom gjorde stora kollen och fann att visumet hade gått ut:gnissla

Last edited:
jag åkte fast på ett spektakulärt sätt.. lovar. som i hollywood-film. 6-7 "agenter" alla solglassögon o vapen. de trodde väl jag var nån bad-ass... o bakgrunden till det vill jag väl inte förklara. jag satt även i ett riktigt prison i lite över en vecka... dock såklart inte hos dom som bär orange. dom "träffa" man bara på på court yarden så att säga där det pumpas muskler och spelas basket och alla ska vara värst.

låter lite eller mycket coolt:), du kanske inte tyckte det var så kul men då har du varit med om nåt:tummenupp

står kanske nåt i pappren om att de var lite sura då

hade jag känt någon på ambassaden så hade jag bett dom hjälpa dig,

springer jag på någon på stureplan eller så ska jag genast fixa det:tummenupp

Last edited:
menar du att hä e bar å åk? utan att papper men med modernt pass?

låter fantastiskt, då finns dom med på semesterlistan igen

Yup så länge du inte har gjort nåt jättedumt innan, som stannat för länge i USA tidigare eller suttit i fängelse för knark etc så kan du bar å åk, fyller i ett papper på planet, så får du stanna i upp till 90 dagar men ska du stanna så länge så se till att du kan visa vid tullen att du har pengar nog för att stanna så länge utan att jobba

Cash eller vad ska man visa? VISA/Mastercard-kortet? bankutdrag?

Kontoutdrag hade jag med mig första gången, men jag har aldrig blivit tillfrågad. Det är också bra att veta adressen du ska bo på.
Så länge du inte säger att du funderar på att stanna kvar så har de ingen anledning att tro att du ska stanna längre än 90 dagar och därför inte heller någon anledning att neka dig inträde i landet. Det trevliga är att det räcker med att gränsvakten misstänker att du funderar på att stanna kvar för att du ska bli nekad tillträde...

Det du fyller i på flyget är en grön I-94, inte en visumansökan.

Jag har akt in i USA minst 50 ggr och aldrig blivit tillfragad efter nagra kontouppgifter el dylikt. Daremot maste man uppge en adress man skall stanna pa samt sa vill de jattegarna se en bokad utresa. Har du detta klart tar immigrations 3 minuter att ga igenom. (Forutom den 45 minuter langa kon om man kommer vid fel tillfalle)

Du får använda dig av ansökan nedan:

http://www.uscis.gov/files/form/i-212.pdf

Tillsammans med visumansökan B klass (eller vad du vill göra där)

Åker du över och ska passera med enbart I-94 är det bara att se ifram emot en enkel resa hem.

Hoppas att det hjälper.

Men att du blev bannad tio år samt du spårades upp av någon anledning kan göra det svårt att få att gå igenom.

Det är inte alltid man kan komma in i USA på silkesröd matta.

Som sjöman arbetande på kryssningsbåtar i karibien har jag ganska många gånger mönstrat på i Miami.
Var gång, ja verkligen var gång jag kommer till immirationdisken med pass fullt med gamla stämplar från just Miami, giltigt C1/D visum, anställningspapper från rederiet där det klart och tydligt framgår att jag ska mönstra på en båt nästkommande dag och att agenten är ansvarig för mig fram tills dess samt att jag har rätt immirationpapper framme ska de jävlas.
Dessutom pratar jag flytande engelska, är blond med blå ögon och allmänt väluppfostrad.

Trots allt ovan behandlar de mig som båtflyktning och var gång har jag hamnat i ett 30m3 rum med 200 Cubanska asylsökare i flera timmar.

Är det några som jag hatar är det immigrationspoliserna i just Miami. :mad:

Är det några som jag hatar är det immigrationspoliserna i just Miami. :mad:
Då är vi två. :mad: Det blir ju inte enklare att man inte har någon returbiljett bokad heller, då är man mer än lovligt suspekt fast man som sagt har alla upptänkliga papper redo. Att försöka förklara att man mönstrar av i en helt annan världsdel funkar ju inte, hur ska det kunna gå till? Ingen vill väl lämna USA?

Det värsta var nog det en av kollegorna råkade ut för, immigrationsidioten bakom disken fick för sig att min kollega tog ett jobb istället för en amerikan. Han beslutade helt självsvådligt att han inte fick komma in i landet pga detta. Nu löste det sig till slut efter många samtal mellan kontoren men han kunde lika gärna blivit utvisad. Inte ens en antydan till ursäkt fick han heller. Jag vägrar på/avmönstring i staterna. Har bara gjort det två gånger men det var nog.

...var gång har jag hamnat i ett 30m3 rum med 200 Cubanska asylsökare i flera timmar.

Liknande rum har jag suttit i på JFK... Verkligen spännande. :gnissla

De kan också vara lite reserverade om man befunnit sig i vissa länder innan man kommer till USA. Om jag inte minns helt fel så är de inte så förtjusta i den turkiska delen av Cypern tex. Cuba kanske man också bör undvika...

jag åkte fast på ett spektakulärt sätt.. lovar. som i hollywood-film. 6-7 "agenter" alla solglassögon o vapen. de trodde väl jag var nån bad-ass... o bakgrunden till det vill jag väl inte förklara. jag satt även i ett riktigt prison i lite över en vecka... dock såklart inte hos dom som bär orange. dom "träffa" man bara på på court yarden så att säga där det pumpas muskler och spelas basket och alla ska vara värst.

Jag vart äckligt nyfiken på vad du hade gjort för hyss............:va

Liknande rum har jag suttit i på JFK... Verkligen spännande. :gnissla

De kan också vara lite reserverade om man befunnit sig i vissa länder innan man kommer till USA. Om jag inte minns helt fel så är de inte så förtjusta i den turkiska delen av Cypern tex. Cuba kanske man också bör undvika...

Vänta då bara tills du har stämplar från Zimbawe och Saudiarabien, trots att jag är 192 blond och blåögd samt resandes i sällskap med sveriges ambasadör tog det lång tid innan jag kom igenom......

Swedie.Min personliga erfarenhet av banning från us är att det till slut blev att bita i gräset o börja räkna dagarna.Dom ger sig aldrig.Ändå vart jag aldrig fälld för nåt brott ens p,g,a att dom gjorde en dundertabbe i samband med gripandet.(och att jag var oskyldig förståss):rolleyes: .Fick dock oxå va häktad under utredningen,men i mitt fall tog det 2 månader.Hur fan lyckades du ens få en advokat utsedd på en vecka???Eller blev det aldrig nån rättegång ens??

2752580 Swedie.Min personliga erfarenhet av banning från us är att det till slut blev att bita i gräset o börja räkna dagarna.Dom ger sig aldrig.Ändå vart jag aldrig fälld för nåt brott ens p,g,a att dom gjorde en dundertabbe i samband med gripandet.(och att jag var oskyldig förståss):rolleyes: .Fick dock oxå va häktad under utredningen,men i mitt fall tog det 2 månader.Hur fan lyckades du ens få en advokat utsedd på en vecka???Eller blev det aldrig nån rättegång ens??
jag fick aldrig någon rättegång... jag begick väl egentligen inte ett brott på det sättet. Jag avsa mig "rätten" till rättegång då jag visste vad utgången skulle bli och jag var inte i sådant behov att stanna kvar. Så jag skrev på papper o åkte hem tidigare. Annars skulle jag nog suttit flertalet månader.

dock var jag i rätten för lagolydighet... domaren hota med ett års fängelse vid "third strike" så att säga. bastard :D men jag är inte "dömd" för något riktigt brott. Jag betalade allting.

Men jag skulle ändå vilja få det "final" ... så att säga. In my face oxå.. "go fuck yourself" ungefär. hehe. Nä, men bara prata med någon på amerikanska ambassaden som får mig att sluta ens fundera på att komma över. Det är ju bara 6 år kvar :D

jag fick aldrig någon rättegång... jag begick väl egentligen inte ett brott på det sättet. Jag avsa mig "rätten" till rättegång då jag visste vad utgången skulle bli och jag var inte i sådant behov att stanna kvar. Så jag skrev på papper o åkte hem tidigare. Annars skulle jag nog suttit flertalet månader.

dock var jag i rätten för lagolydighet... domaren hota med ett års fängelse vid "third strike" så att säga. bastard :D men jag är inte "dömd" för något riktigt brott. Jag betalade allting.

Men jag skulle ändå vilja få det "final" ... så att säga. In my face oxå.. "go fuck yourself" ungefär. hehe. Nä, men bara prata med någon på amerikanska ambassaden som får mig att sluta ens fundera på att komma över. Det är ju bara 6 år kvar :D
Well,om man tycker att sverige är ett paragraf o blankettland så tror jag nog redan att du märkt att det finns åtminstonde ett som är ännu värre :D So good luck,and may the force be with you in the big pencilbattle.:tungan

ja just det - freedom of information request

I ett märkligt avtal ger EU långtgående rättigheter för USA att genomföra bakgrundskontroller av europeiska flygpassagerare. Om ett kontokort används för att betala biljetten ska amerikanerna exempelvis få gå igenom vilka andra transaktioner som har gjorts med det kortet. Om ett flygbolag har en passagerares epostadress får amerikanerna gå igenom tidigare meddelanden som sänts från eller tagits emot på det epostkontot.

Det rapporterade nyligen den brittiska tidningen Telegraph. I artikeln nämns "britter" som de drabbade, men eftersom det handlar om ett avtal mellan USA och EU talar mycket för att de nya kontrollerna gäller alla EU-medborgare (inklusive svenskar). Informationen kom ut efter att någon i enlighet med USA:s konstitution tvingat fram dokument från det amerikanska Department of Transport genom att sända in en så kallad "freedom of information request".

fram med alla tio!

The Observer has established that under new plans to combat terrorism, the US government will demand that visitors have all 10 fingers scanned when they enter the country. The information will be shared with intelligence agencies, including the FBI, with no restrictions on their international use.

US airport scanners now take only two fingerprints from travellers. The move to 10 allows the information to be compatible with the FBI database.

http://observer.guardian.co.uk/world/story/0,,1984496,00.html

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!