Vilken laptop ska jag köpa?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag behöver en ny laptop.

Den skall vara BRA och således ar inte priset det viktigaste.

Jag har kikat på IBM´s T60 och de har allt utom Blåtand på den med lite värre skärm och grafikkort. Den skulle iofs duga men jag undrar om någon har någon bättre idé.

Det jag vill ha är:

Inbyggt WiFi och (helst)Blåtand.
Skärmen skall vara max till 15,4" Ej större.
Det skall finnas minst 3 st USB2 portar.
Den skall ha DVD DL-brännare.
Hyffsat Grafikkort.
Touchpad OCH Klitta (styrpinne) (Här försvinner nog många modeller)
Dualcore Propp.

Varför i h-e vill du ha den där lilla pluppjäveln att styra med? Den är bara av ondo!

www.zepto.se
Bygg ihop din egen. Zepto är väll det bästa en svensk kan lägga händerna på, iom att Alienware och sånt inte säljs här. Fast Alienware är mest speldatorer. Flera Zepto-modeller har Nvidia Go7600 med 512mb dedikerat minne.
Det är ett jälla bra graffe.

Last edited:
Varför i h-e vill du ha den där lilla pluppjäveln att styra med? Den är bara av ondo!

Klittan är kanon om man sitter och jobbar på en flygplats eller liknande och inte har någon bra arbetsyta för mus. Touchpad däremot kan jag nog vara utan...

IBMs T laptopar är helt enkelt dom bästa som finns. Det känns redan da man tar i dom ... tjöp tjöp. Om inte priset är ett hinder är detta datorn för dig.

Jag har själv en X60 för jag ville ha en lite mindre men den har tex inte ens cd station men annars är jag svinnöjd.

Jag lärde mig också att köra påknädator (laptop ÄR ett korkat namn) med klitta (tidig IBM) men har inte alls saknat det efter att ha övergått till dator med styrplatta.

Det är helt enkelt en vanesak.

Titta på allt annat först, hittar du ingen bättre för samma pengar så köp en IBM, annars köper du en utan klitta och lär om. (tar ett par dagar)

Jag lärde mig också att köra påknädator (laptop ÄR ett korkat namn) med klitta (tidig IBM) men har inte alls saknat det efter att ha övergått till dator med styrplatta.

Det är helt enkelt en vanesak.

Titta på allt annat först, hittar du ingen bättre för samma pengar så köp en IBM, annars köper du en utan klitta och lär om. (tar ett par dagar)

Mjo.. Men den jag har nu (IBM T60) har både och.. Det är praktiskt som fan.. med bara blattan får man lixom ingen precision. Eller är det en vanesak med?

Vilka andra märken finns det med klittor?

Mjo.. Men den jag har nu (IBM T60) har både och.. Det är praktiskt som fan.. med bara blattan får man lixom ingen precision. Eller är det en vanesak med?

Fuck! Såklart man får precision med plattan jag ritar med den ibland. Inga Mona lisa tavlor men.... :tummenupp

Jag var också skeptisk till plattan i början, köpte därför til en vajerlös mus, men den liggar Å sammlar damM nu!

Det är det som är vanesaken :D
Man har minst lika bra precition med plattan som med pluppen.

Jag använder bara platta nu, har ingen mus till datorn fastän den alltid står hemma.

Vill jag ratta mus och klitta så stänger jag av datorn :D

2757836 Det är det som är vanesaken :D

Jag använder bara platta nu, har ingen mus till datorn fastän den alltid står hemma.

Var inte du singel? :va

OnT: I skolan har vi IBM Thinkpad. Kanske inte den värsta modellen men den har blåtand och w-lan iaf. Tycker den funkar bra samt har bra kvalité!

Last edited:
Var inte du singel? :va

OnT: I skolan har vi IBM Thinkpad. Kanske inte den värsta modellen men den har blåtand och w-lan iaf. Tycker den funkar bra samt har bra kvalité!

Vad är det för modell?

Det är det som är vanesaken :D

ok.. Så man kanske skall skita i det iaf då...

Last edited:
2757868 Vad är det för modell?

Jag vet inte men det sitter ju inte top-of-the line komponenter i den precis. Grafiken är något integrerat tjosan och processorn är väl inte den skarpaste heller.

Men blåtand kanske finns i något mysko tillval man kan kryssa i? Verkar ju ganska konstigt att det finns i deras budgetdatorer men inte i dom dyrare.

Last edited:
Vad är det för modell?

Jag skulle definitivt låta allt annat avgöra köpet före den lilla röda pluppen.
Hittar du en IBM med allt du vill ha (jag tror dom är ensammen om pluppen) och tycker att du har råd med den så köp den, men jag skulle inte köpa en IBM och sedan köpa till ex vis en lös Blutooth dongel om blåtand vore viktigt.

Jag är rätt inne på att nästa dator jag kommer att köpa blir en kraftfull handdator med wifi och blåtand, visst är en laptop portabel, men dålig batteritid, långsam uppstart och det faktum att man måste ha den i knäet (eller helst på ett bord) gör att den ändå inte används som en portabel dator.
(tänk på bussen/flyget/tåget i vänthallen/bilen på semestern)
Dessutom kan man lägga till GPS och ha nytta av den.

Men hemma kommer jag att fortsätta att använda min laptop, någon stationär dator lär jag aldrig mera köpa, dagens laptops gör allt jag behöver och tar mindre plats, dessutom kan man fälla ihop dom och bära dom till ett annat rum om man vill sitta i fred en stund.

Nu spelar ju inte jag, jag slangar inte enorma mängder film/musik/program och jag jobbar inte med tung grafik, så jag ställer nog ganska små krav på en dator egentligen.

Jag skulle definitivt låta allt annat avgöra köpet före den lilla röda pluppen.
Hittar du en IBM med allt du vill ha (jag tror dom är ensammen om pluppen)

Dell har "plupp" också. Blå iofs, men ändå... :)

När man tjöper Mac så betalar man för märket och operativet. Bättre hårdvara för pengarna får man någon annan stans.
Åtminståne om man vill ha en laptop med hyfsad grafik som inte är integrerad.
Macbook är cirkus 4-5 lök dyrare än exempelvis en Zepto med samma prestanda.

Last edited:
Vafan, köp en dell annars! Min polare har nyss köpt en värsting (?) med fet skärm och en jäkla massa saker man inte behöver. Känns som kvalitén på den är bra också!

Vafan, köp en dell annars! Min polare har nyss köpt en värsting (?) med fet skärm och en jäkla massa saker man inte behöver. Känns som kvalitén på den är bra också!

En 9400 kan man ju gissa på. Überprestanda i dom där burkarna. Men så är dom jättestora också. Förvisso extremt mycket mindre än ett vanligt stationärt chassi med separat monitor. :D

Sweclockers har en 32 kilometer lång tråd om den datorn, bland annat med instruktioner hur man låser upp Vbios på grafikkortet och kan kräma ur en imponerande prestandaökning jämtemot fabriksinställningarna.

2758528 En 9400 kan man ju gissa på. Überprestanda i dom där burkarna. Men så är dom jättestora också. Förvisso extremt mycket mindre än ett vanligt stationärt chassi med separat monitor. :D

Sweclockers har en 32 kilometer lång tråd om den datorn, bland annat med instruktioner hur man låser upp Vbios på grafikkortet och kan kräma ur en imponerande prestandaökning jämtemot fabriksinställningarna.
Japp, en 9400 var det. Kändes riktigt bra! Men den är ju ganska stor..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg