Säkerhetskontroll

kattgrus

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Hoj
En riktigt gammal sak
Hejsan hejsan

Tänkte boka en tid för uppkörning eftersom 30-årskrisen tydligen drabbat mig något år för tidigt. :huvet
Tänkte därför höra om någon vet vad som ingår i säkerhetskontrollen. Övriga moment känns det som att jag har koll på.

Alltså, säkerhetskontrollen. Vad bör jag veta?

Ha det fint!

kopierat från vv's sida "vägen till körkort"

Säkerhetskontroll

Körprovet skall inledas med säkerhetskontroll. I denna skall helt eller delvis ingå kontroll av

- bromsar
- hjul och däck
- kraftöverföring
- belysning/reflexer
- styrning
- körriktningsvisare
- signal
- parkeringsstöd
- backspeglar
- lagerglapp (styrlager, baksving och hjullager)
- fjädring/stötdämpare
- motoroljenivå
- nödstoppreglage (om tillämpligt).

Hjälpmedel (checklista) får inte användas.

Varsågod!

Oj, tackar. Jag har kikat på vv´s sida men tydligen slarvat ordentligt. Står det någonting på sidan om hur de tycker man ska kolla dessa delar(ja jag ska försöka hitta sidan själv)? Med detta menar jag då framförallt lagerglappen. Minns, trots att det var ett antal år sedan, från när jag tog b-kort att de ville att man skulle kolla i en viss ordning (av någon outgrundlig anledning).

Hejsan hejsan

Tänkte boka en tid för uppkörning eftersom 30-årskrisen tydligen drabbat mig något år för tidigt. :huvet
Tänkte därför höra om någon vet vad som ingår i säkerhetskontrollen. Övriga moment känns det som att jag har koll på.

Alltså, säkerhetskontrollen. Vad bör jag veta?

Ha det fint!

Ja du..Har du inte mc-boken?

Jag har den inte med mig (är på jobbet).

Men vissa moment kan jag, kanske kan någon kompletera..

Elsystemet (Ljus och batteri)
Bromsar (bromsslangar, bromsvätskan, spelet på handtaget, broms, belägg)
Hjulen (mönster, skador)
Lager (hjullager, svinglager, styrlager)
Fjädring och dämpningen
Ramen (sprickor, och andra skador)
Drivningen (kedja, rem, kugghjul, spelet på kopplingshandtaget, motoroljan)
Du ska kunna få upp hojen på centralstödet om det nu finns sådan.

Tror jag fick med allt...eller? :confused: :tummenupp

Edit...Oj, hann ploppa in svar medans jag skrev, sorry.

går det att köra uppkörning mitt på vintern :confused: eller har du beställt till sommaren?

Mvh Tomas

går det att köra uppkörning mitt på vintern :confused: eller har du beställt till sommaren?

Mvh Tomas

Det blir till våren.

Har ingen teoribok för jag chansade lite och testade att skriva teorin, vilket funkade kanon faktiskt. Missade bara på frågorna om % gifter i utsläpp mm, men det känns som att man kan glömma det på 10 år.

1; Kolla så att det inte sitter en stor bakstänka. Om det gör det, åtgärda omedelbart annars blir du kuggad direCKT!

2; VV's förrättare går igång på om du har ett lite öppnare avgassystem på hojjen (typ Akrapovic).

3; Likaså kommer du inte ens att få komma ut på broms- och undanmanöverbanan om du inte har använt hela däckets slityta.

Ovanstående punGTer gäller bara innan körning, för att bli godkänd krävs även att du kan wheela, göra minst 10m burnout och gärna slänga in en stoppie.

OBSERVERA att man endast får köra upp på avställda/avregistrerade motorcyklar.

Lycka till!
/M

1; Kolla så att det inte sitter en stor bakstänka. Om det gör det, åtgärda omedelbart annars blir du kuggad direCKT!

2; VV's förrättare går igång på om du har ett lite öppnare avgassystem på hojjen (typ Akrapovic).

3; Likaså kommer du inte ens att få komma ut på broms- och undanmanöverbanan om du inte har använt hela däckets slityta.

Ovanstående punGTer gäller bara innan körning, för att bli godkänd krävs även att du kan wheela, göra minst 10m burnout och gärna slänga in en stoppie.

Lycka till!
/M

Jasså var det så lätt för dig :tummenupp

Lycka till!
/M

Härligt att se, fortsätt i den takten! jag är övertygad om att du med lite träning kan få in i alla fall en humoristisk mening framöver!

Härligt att se, fortsätt i den takten! jag är övertygad om att du med lite träning kan få in i alla fall en humoristisk mening framöver!

:va :va

Hehe... välkommen hit förresten, såg inte att du var ny. Då hade jag tagit det lite försiktigt med dig. Hoppas att jag inte skrämde dig.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back