var köper jag billigast kattmat?

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Hej!
Min kisse har problem med kristaller i urinen så han ska gå på diet med speciell mat. Grejen är den att den maten kostar 270 kr/2 kg...(på djursjukhuset i jkpg) räcker i 16 dagar, för den andre ska också äta det.
Vill därför undra om någon vet om den finns att få tag på någon annan stans till en billigare peng. Det gör inget om det inte är i jönköping men det är ju bonus om det gör det
Det är "Hill´s prescription diet s/d"
Mycket tacksam för svar

Hej!
Min kisse har problem med kristaller i urinen...
Du tar väl vara på kristallerna? De kanske är värdefulla. Om inte annat så kanske du kan bygga en kristallkrona av dem, eller kanske några smycken.

AndreasNo: Finns det någon tråd på SH som du inte har svarat på? :tungan

Äh, det är väl inget att tala om? Klart att man betalar för sina familjemedlemmar!
Min kostar 230kr/2kg. (Hills c/d) Har också två katter...så det går åt en del. :)
Köp större påsar är ju annars ett tips. Det blir mkt billigare kr/kg. Nu blev det 2 kg för mig för de andra var slut.

Kolla med alla djuraffärer hemomkring...

/Anders

Om jag inte minns fel så finns det liknande diet av alla andra tillverkare. Ring runt och hör med dem och säg att det var Hill´s du var rekommenderad att köpa och då tar de fram något annat billigare.
Hill's är bland de dyraste men inte det bästa för den skull. Jag kör med Nutro nu, det gillar katten och han mår bra av det och det är inte så dyrt heller.

För övrigt; AndreasNo och Freddagädda, vad är det för fel på er? Måste ni spamma precis överallt så kan ni väl göra det någorlunda bra åtminstone. Den ena är värre än den andra och båda två är Wannabe's...

Om jag inte minns fel så finns det liknande diet av alla andra tillverkare. Ring runt och hör med dem och säg att det var Hill´s du var rekommenderad att köpa och då tar de fram något annat billigare.
Hill's är bland de dyraste men inte det bästa för den skull. Jag kör med Nutro nu, det gillar katten och han mår bra av det och det är inte så dyrt heller.

För övrigt; AndreasNo och Freddagädda, vad är det för fel på er? Måste ni spamma precis överallt så kan ni väl göra det någorlunda bra åtminstone. Den ena är värre än den andra och båda två är Wannabe's...

Men för helvete!...

Jag skrev i tråden o tipsade om två bra förbannade länkar, sen att de kommer en mupp o ska tävla om vem som kan spamma mest e inte mitt jävla fel...

Men för helvete!...

Jag skrev i tråden o tipsade om två bra förbannade länkar, sen att de kommer en mupp o ska tävla om vem som kan spamma mest e inte mitt jävla fel...

Ok, det har du faktiskt helt rätt i. Så det är inte enbart ditt fel :pannkyss

Du tar väl vara på kristallerna? De kanske är värdefulla. Om inte annat så kanske du kan bygga en kristallkrona av dem, eller kanske några smycken.

Ha ha, jo det vore nåt det. dom är nog för små för sånt.

Och så vill jag tacka för alla fina tips!
Tack!
Får kolla upp det imon för nu ska jag jobba lite grann:arsele

Last edited:
Hej!
Min kisse har problem med kristaller i urinen så han ska gå på diet med speciell mat. Grejen är den att den maten kostar 270 kr/2 kg...(på djursjukhuset i jkpg) räcker i 16 dagar, för den andre ska också äta det.
Vill därför undra om någon vet om den finns att få tag på någon annan stans till en billigare peng. Det gör inget om det inte är i jönköping men det är ju bonus om det gör det
Det är "Hill´s prescription diet s/d"
Mycket tacksam för svar

Jag kan erbjuda dig att få slå ihjäl min grannes hund.
Du får följande:
  1. En glad Bissmark
  2. 40 kg kattmat
  3. Ett värmande skinn till katten
Observera att detta är ett engångserbjudande och det är GRATIS!!!

Morsan köper Hills den du surrar om ute i Öregrund där dom har sommmarstuga. Hos vetrinären och det är bra mycket billigare än hos ockrarna här omkring.

För det första!
Hill´s Prescription Diet måste skiljas från Hill´s Science Plan... Det är den förstnämda trådskaparen efterlyser och den säljs hos veterinärer. (Den andra säljs både hos veterinärer och fackhandel.)

Hill´s Prescription Diet är avsedd att användas som komplement till veterinärvård för att förbättra olika sjukdomstillstånd och just s/d är sammansatt för att lösa upp struvitstenar.

"Feline s/d™

Vid foderhantering av katter som har en sjukdom i urinvägarna Sjukdomar i urinvägarna hos katter orsakas ofta av att mineralbaserade kristaller och stenar bildas i urinvägarna. Detta kan resultera i obehag, blod i urinen och även livshotande urinstopp. Hos katter är det vanligt att struvitkristaller är orsaken till sjukdom i urinvägarna. Prescription Diet* Feline s/d* är framtaget av veterinärer för att hjälpa till att lösa upp struvitkristaller och -stenar hos katten. Struvitkristaller bildas som en reaktion på urin som innehåller mycket protein, fosfor och magnesium i kombination med ett alkaliskt pH-värde."

Fodret är inte tänkt/anpassat för en längre tids användning utan skall användas enligt behandlande veterinärs förskrivning fram till dess att stenarna löst sig...

För det andra!

Specific, Eukanuba och Royal Canine har motsvarande till Hill´s samma typer av "veterinärfoder". Dessa säljs också bara på veterinärkliniker, men kan ha annan prissättning...

För det tredje!

För att undvika bildandet av urinsten behöver katten få i sig så mycket vätska att urinen inte koncentreras till den punkt att kristaller fälls ut. För att motverka för koncentrerad urin och "spola ur systemet":

*Alltid tillgång till friskt vatten. Använd gärna flera vattenskålar placerade på olika ställen i hemmet.
*God hygien i lådan för att undvika att katten "går och håller sig". Vissa katter är kinkiga och vill ha mockat två ggr per dag.
*Extra vätsketillförsel genom "drinkar". Jag brukar ge räkvatten och tonfiskvatten.
Räkvatten är typ smältvatten från tinade räkor eller att man mixar (mixerstav) några få räkor i vatten. På samma sätt kan man mixa små mängder konserverad tonfisk i vatten. Drinkarna kan dekoreras med en liten hel bit av räka eller tonfisk. I somras när det var så jäkla varmt fick mina katter "kattglass" när vi varit ute. Det är den frysta varianten av ovan nämda drinkar... :D (Jag gör större satser och fryser in istärningspåsar.)

Lycka till! Om du inte får tag på rekommenderat foder eller motsvarande till ett bättre pris, kom i håg att det inte ska vara för evigt... :tummenupp

Edit: ytterligare ett foder.

Last edited:
Och icke att förglömma; enklaste sättet att få i katten ordentligt med vatten är att helt enkelt servera den burkmat varje morgon. Det behöver inte vara speciellt mkt då det innehåller ordentligt med vatten.
Min katt får Sheba varje morgon och sedan har han tillgång till Nutro foder hela dagarna och han har även ett glas (dricker endast ur glas tyvärr) vatten vid sin säng och även ett vid hans andra säng.
De dricker inte gärna vid vattenskålen, där står det ofta orört.

Och icke att förglömma; enklaste sättet att få i katten ordentligt med vatten är att helt enkelt servera den burkmat varje morgon. Det behöver inte vara speciellt mkt då det innehåller ordentligt med vatten.
Min katt får Sheba varje morgon och sedan har han tillgång till Nutro foder hela dagarna och han har även ett glas (dricker endast ur glas tyvärr) vatten vid sin säng och även ett vid hans andra säng.
De dricker inte gärna vid vattenskålen, där står det ofta orört.

Jo! :D

Specialfodren från Hill´s och Specific finns i blötmat också...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg