125, från cross till enduro

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Håller på att renovera motorn på min honda cr125. Tänkte anpassa motorkaraktären så att den passar lite bättre för endurokörning. Jag vill alltså få lite snällare karaktär och lite bättre kräm på botten i utbyte mot toppeffekt. Kommer köra blandat enduro och motocross, så effekten får ju inte utebli helt..

Grejer jag funderat att göra:
Tänkte sätta i en extra tjock cylinderfotspackning för att få en snällare karaktär. Hur tjock cylinderfotspackning kan vara vettigt? Behöver jag ställa om tändningen eller bestycka om förgasaren för att anpassa tändningen till det större förbränningsrummet? (man vill ju komma så nära en spikning som möjligt)

Går det att få en snällare motorkaraktär genom att bara förlänga avgasröret mellan expansionskammare och ljuddämpare, eller måste man modifiera längden på just expansionskammaren?

Vet att man även kan sätta dit tyngre svänghjul för att få mer svängmassa, fast det kostar för mycket...

Kom gärna med fler förslag

//Ola

Om du kapar expansionskammaren på den tjockaste delen, och förlänger den.. tjao säg 15mm, kommer du få ett klart lugnare register på hojen
Det är så en "effektpipa" funkar... fast tvärt om

Labba med längden på röret mellan krök/dämpare är farligt för kolven om man inte vet vad man gör (läs bells bok om du tänkt ge dig in på det..)

Tunnare cylinderfotspackning borde ge tvärtom effekten du vill ha. Högre komp känns framförallt på låg/mellanvarv

Last edited:
Du bör inte ändra fotpackningen då det kommer att höja portarna och snarare orsaka elakare register, lämna motorn orginal möjligen med en förlängd ljudämpare och skaffa en annan utväxling istället. Lägg sedan pengarna på att träna.

Håller på att renovera motorn på min honda cr125. Tänkte anpassa motorkaraktären så att den passar lite bättre för endurokörning. Jag vill alltså få lite snällare karaktär och lite bättre kräm på botten i utbyte mot toppeffekt. Kommer köra blandat enduro och motocross, så effekten får ju inte utebli helt..

Grejer jag funderat att göra:
Tänkte sätta i en extra tjock cylinderfotspackning för att få en snällare karaktär. Hur tjock cylinderfotspackning kan vara vettigt? Behöver jag ställa om tändningen eller bestycka om förgasaren för att anpassa tändningen till det större förbränningsrummet? (man vill ju komma så nära en spikning som möjligt)

Går det att få en snällare motorkaraktär genom att bara förlänga avgasröret mellan expansionskammare och ljuddämpare, eller måste man modifiera längden på just expansionskammaren?

Vet att man även kan sätta dit tyngre svänghjul för att få mer svängmassa, fast det kostar för mycket...

Kom gärna med fler förslag

//Ola

Förlängningen av röret bör vara runt 10cm, och så nära cylindern som möjligt. Det ger en snällare peak än om du förlänger där röret är grövst. Vilket iofs också flyttar ner registret. Räkna med att 10cm flyttar ner avstämningen 1000rpm skjutet från höften.

Du kan ju ha ett crossrör och ett endurorör.

Du kan sänka porttiderna genom att plana cylindern undertill, sedan måste du ha en tjockare toppackning för att bibehålla rätt squish.

En extravikt som du skruvar fast svänghjulsmuttern ritar du och låter en mekanisk verkstad svarva åt dig för ett par hundringar.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis