Panda
Ny medlem
Jag ska inhandla kraschpuckar till min 929-00 under vintern. Finns det någon som har tips/förslag på vad man ska tänka på och vad som kan vara aktuellt för mig....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag ska inhandla kraschpuckar till min 929-00 under vintern. Finns det någon som har tips/förslag på vad man ska tänka på och vad som kan vara aktuellt för mig....
Deru bör tänka på är att fästet (i ramen) till kraschpuckarna är extremt tunnt på den hojen och risken är stor att det (ramen) går sönder vid marksyning om du har puckar på. Vad som blir bättre av att du tänker på det vet jag inte.
Vad blev det för några?
Det kan vara värt att satsa på puckar till fram- och bakaxeln också för att skydda hojen ytterligare. Alternativt kan du skaffa bobbiner till svingen istället för puckar till bakaxeln.
hehe så som du kör behöver du inga kraschpuckar![]()
Fäster man inte puckarna i motorfästet? Det borde väl hålla med tanke på att bulten går in i motorn eller bryter man ändå av fästet när man går i backen?

Japp ! Man knäcker fästet ! Been there , done tat.... Svarvade ett par egna i alu o köpte skruvar ifrån Bikersneed som var avsedda för ändamålet , men det räckte inte. Motorfästet sprack...ynka liten spricka som grannen med aluverkstad enkelt kunnat svetsa , men försäkringsbolaget sa blankt nej ! Inlösen.....
![]()
Passa dig!!!! Annars får du inte köra med mig nästa sommar!

CBR 929 2000-2001 och CBR 954 2002-2003.Nån som vet vilka årsmodeller av Firebladen som dras med detta problem?
CBR 929 2000-2001 och CBR 954 2002-2003.
Kolla ramen där översta motorfästet i toppen sitter. Godset runt skruven/distansen (Försänkt) är bara några milimeter tjockt. Om man vurpar med puckar och dom böjer sig det minsta, så är risken mycket stor att ramen spricker! Ett vanligt problem i USA bland stuntarna om man läser på Stuntlife.com Ska man vurpa mycket så är det bur som gäller![]()
Dyra..? Vad kostare ett par värdelösa puckar? Vad kostar en ny ram..eller motorblock?!
Har man metallpuckar som vissa envisas med att ha (mushroomformade) har jag också sett att ramen går sönder. Men köp riktiga som är mer funktionsdugliga håller ramen bättre. Min gjorde det iaf. Fast det klart krashar man över 100 ska man nog inte räkna med att så mycket alls är helt på hojen![]()
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |