Lindström Racings depåstöd?

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Har sett ett par inlägg där det har skrivits om att Lindström Racing har tagit fram ett nytt depåstöd fram och det var någon smart konstruktion på det. Skall tydligen ha funnits på mässan men jag missade det helt och på deras sida hittar jag ingetom det.

Någon som har bilder eller lite mer info om det?

Yupp pratade med Jimmy och konstruktören av stödet och det verkar hur smidigt som helst... perfekt när man kommer in i depån och bara rullar upp hojen på stället fram och kan sedan i lung o ro plocka upp den på bakstödet.

Stödet heter "Smart-up" & kostar 1895:- om jag inte missminner mig helt, tog en del bilder på det uppe på mässan.

Passar det alla hojar eller har det några begränsningar?

Det ser faktiskt jävligt bra ut, men hur stabilt står den när den bara står på framstödet?

Hojen står ruskigt stanbilt.
Du behöver inte använda något bakstöd, hojen står iaf och du kan släppa den.. Ruska på den..
I kombination med bakstödet står det "rock stady" Dvs inget vingel als.

Tänkt dig att du har det ståendes i garaget mitt på golvet.. Du kommer in körandes på hojen.. Kör rakt in i stödet.. Stänger av motorn och kliver av...
Den står kvar. Så enkelt är det att använda.

Smart
Smidigt
Säkert Smartup.. ;)

Jimmys sida kommer snart att uppdateras med stödet. Ni som är intresserade av det kontakta Jimmy via hans hemsida eller ring honom. Första serien är på g för tillverkning vad jag förstått..

Vi har testat stödet på några olika hojar och inte hittat någon sporthoj som det inte passar på. Hojar med "traditionella" bromsok är det absolut inga problem med..
Inte med de radialok vi hittils testat med heller..

Påminner också om att det är mönsterskyddat..

Påminner också om att det är mönsterskyddat..

Så om du skall göra ett eller en serie att sälja själv måste du göra någon förändring mot originalet alltså. Tex ändra vinkeln på något eller kanske ändra modellen eller infästningen till uppkörningsrampen.
Det som är ännu finare är att du kan beställa en ritning från patent och registreringsverket! Det är för att du inte skall kunna göra kopior serru!

Tyvärr är man som uppfinnare/tillverkare ruskigt dåligt skyddad av ett mönsterkydd. Det enda som händer är att de "stora" tillverkarna dammsuger på olika länders patent och registreringsverk för att få ideér till nya produkter.
Det kostar dessutom snuskiga pengar att bevaka sina patent/mönsterskydd.

Hur får man ner den från stödet när man väl kört upp i det?
Bara att dra hojen bakåt och hoppas att stödet står kvar och hojen åker bakåt och att stödet inte följer med?

Här kommer ett par bilder.

Bifogat

• PICT3218_2.JPG
    PICT3218_2.JPG
    92.2 KB · Visningar: 65
  • PICT3218.JPG
    PICT3218.JPG
    139.2 KB · Visningar: 137
Hur får man ner den från stödet när man väl kört upp i det?
Bara att dra hojen bakåt och hoppas att stödet står kvar och hojen åker bakåt och att stödet inte följer med?

Till stödet följer det med en antiglidmatta som man placerar stödet på...
Fungerar tom på halt tarketgolv. Man drar bara hojen rakt bakåt.

Så om du skall göra ett eller en serie att sälja själv måste du göra någon förändring mot originalet alltså. Tex ändra vinkeln på något eller kanske ändra modellen eller infästningen till uppkörningsrampen.
Det som är ännu finare är att du kan beställa en ritning från patent och registreringsverket! Det är för att du inte skall kunna göra kopior serru!

Tyvärr är man som uppfinnare/tillverkare ruskigt dåligt skyddad av ett mönsterkydd. Det enda som händer är att de "stora" tillverkarna dammsuger på olika länders patent och registreringsverk för att få ideér till nya produkter.
Det kostar dessutom snuskiga pengar att bevaka sina patent/mönsterskydd.
Sant, men det krävs ändå en större förändring. Det räcker inte enbart med att ändra vinkeln...

Last edited:

Sant, men det krävs ändå en större förändring. Det räcker inte enbart med att ändra vinkeln...

Det räcker tyvärr med en så liten förändring.
Ett exempel på det är biltillverkare som ofta mönsterskyddar sina plåtdetaljer.
Då gör pirattillverkarna så att de tex inte stansar ut hålet för sidoblinkersen i framskärmen de kopierat och vips gäller inte mönsterskyddet!:näsblod

Det räcker tyvärr med en så liten förändring.
Ett exempel på det är biltillverkare som ofta mönsterskyddar sina plåtdetaljer.
Då gör pirattillverkarna så att de tex inte stansar ut hålet för sidoblinkersen i framskärmen de kopierat och vips gäller inte mönsterskyddet!:näsblod

Hej,jag såg stödet på mässan o det verkade banalt enkelt,men ett bakre stöd rekommenderas nog om man ska meka för säkerhets skull!Stödet klart prisvärt.
Han har dessutom en liten butik i S-tälje ni kan besöka när ni har vägarna förbi....HOLM

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back