Mördare döms till "samtal hos socialtjänsten"

Äh kom igen nu! släpp loss!

Vi kan vara tag-team du och jag. Jag bidrar med slö osthyvel, hammare och bilbatteri med sladdar för elchocker.
Var kreativ, vad vill du ta med dig?!

Let's start the torture! :yoparty :yoparty

Ska väl hålla mig lite passiv med både osthyveln och ridpiskan... :rolleyes:

Men när ungdomar begår brott ligger problemet förmodligen i deras hem. Med föräldrar osv... Ungdomar som mår bra och har det bra hemma gör inte sånt här.
Hade jag varit anhörig till offret hade jag absolut tyckt att straffen för de skyldiga va som ett hån, ett slag i ansiktet.
Svår balansgång det där att göra alla nöjda, hur man än vänder sig har man alltid :arsele bak.

Men ungdomar har en förmåga att inte fatta att de förstör hela sina liv... så tyvärr den här gången får jag nog säga ändå att vård är bäst iaf. Det verkar så sorgligt att någon som precis börjat sitt nästan vuxna liv ska behöva sitta för alltid i ett fängelse eller spöstraffas långsamt.

Hade jag varit anhörig till offret hade jag absolut tyckt att straffen för de skyldiga va som ett hån, ett slag i ansiktet. .

Där håller jag faktiskt med dig.

Vi har skrivit under FN:s barnkonvention och där förbinder vi oss att inte fängsla "barn" under annat än korta tidsrymder.

Däremot kan ungdomsvård utdömmas. Tydligen är 4 år den längsta tiden man kan utdömma ungdomsvård. Rimligen borde då dråp vara en av de brott där den övre delen av denna skala används även om de absolut längsta straffen bör reserveras för mord.

Det verkar så sorgligt att någon som precis börjat sitt nästan vuxna liv ska behöva sitta för alltid i ett fängelse eller spöstraffas långsamt.

Men om vi skiter i fängelset då och bara tortera lite med rostiga verktyg?!

Last edited:

1. Det är väl ändå så att en inlåst brottsling har svårare att begå brott än en utsläppt?
2. Det är väl också så att en väldigt stor del av kriminaliteten begås av tidigare dömda och att den hade kunnat förhindras genom att de personerna aldrig släppts ut igen alternativt släppts ut senare?
3a. hur smetar man bajs i ansiktet på ett handikappat barn från fängelset?
3b. Hur sätter man en dammsugare över könsorganet på ett barn från en låst håla?
3c. Är det fysiskt möjligt om barnet bor i en stuga 10 mil därifrån?
3d. Vad skulle Stephen Hawkings använda för förklaringsmodell?

(http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2661144&postcount=97)
Tja, jag trodde att du förstod svaret i inlägg 102 i samma tråd men jag kan ta det igen.
Jag trodde även att du hade någon seriös fråga som jag missat. Jag kan tydligen ha fel...:yoparty

1. Ja en inlåst har svårare att begår brott än en som är utsläppt!
2. Ja, om man låser in ALLA kriminella resten av livet så är problemet löst. Problem? Vi måste låsa in alla redan vid deras första brott oberoende av vad det råkar vara. Fast det blir ju enklare att döma eftersom vi bara behöver en påföljd: Livstid.
3. a och b. Det gör man inte!
3c. Inte vad jag vet!
3d. Ingen aning.

Som du kan se i inlägg 102 anser jag vidare att frågorna är både löjliga och irrelevanta och har inget med kriminaliteten i ett samhälle att göra. Frågor är hur som helst inte ett stöd för ett påstående. Har du en hypotes är det ditt ansvar att propagera för denna, inte att producera en massa mer eller mindre relevanta frågor.

Nu förväntar jag mig inte att du ska svara på de frågor som finns i bl.a. inlägg 107 (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=142564&page=6) men för mig är nu denna debatt avslutad.

Ha en trevlig helg.

Jag skulle inte bli upprörd om de områden där man löper störst risk att bli knivstucken eller få sitt huvud sparkat och stampat på hemsöktes av någon/några som inspirerats av den här mannen. Menar jag allvar? Ja, faktiskt.

Bifogat

• taxi-driver-you-talkin-to-me-4001607.jpg
    taxi-driver-you-talkin-to-me-4001607.jpg
    9.7 KB · Visningar: 25
  • taxidriver-1.jpg
    taxidriver-1.jpg
    26.2 KB · Visningar: 26
  • taxidriver.jpg
    taxidriver.jpg
    41 KB · Visningar: 33
Jag skulle inte bli upprörd om de områden där man löper störst risk att bli knivstucken eller få sitt huvud sparkat och stampat på hemsöktes av någon/några som inspirerats av den här mannen. Menar jag allvar? Ja, faktiskt.

eLLeR fAntoMenn !!!1

Att det används konsekvent lägre del av de straffskalor som finns kan omöjligt spegla folkets åsikt.

Vad som ska dömas i tid ska inte ha ett skit med att göra vad någon socialpsykologisk hermeneutiska inställning till forskning har kommit fram till. Det är inte frågan om individen. Det är en fråga för samhället.

Ju mer detta pågår, desto mer symptom på "sjukare" samhälle och något måste göras åt det. Inte hänvisa till något trams med fokusering att brottslingar behöver vård och då med konsekvens att deras rättigheter står över samhällets bästa. De har förlorat sina rättigheter gentemot samhället genom sina gärningar. Punkt som man säger.

Last edited:
Att det används konsekvent lägre del av de straffskalor som finns kan omöjligt spegla folkets åsikt.

Vad som ska dömas i tid ska inte ha ett skit med att göra vad någon socialpsykologisk hermeneutiska inställning till forskning har kommit fram till. Det är inte frågan om individen. Det är en fråga för samhället.

Ju mer detta pågår, desto mer symptom på "sjukare" samhälle och något måste göras åt det. Inte hänvisa till något trams med fokusering att brottslingar behöver vård och då med konsekvens att deras rättigheter står över samhällets bästa. De har förlorat sina rättigheter gentemot samhället genom sina gärningar. Punkt som man säger.

I agree, total-ee.

Ett pucko i klassen är polare med gärningsmanen och är stolt över det. Tror skithögen har besökt klassen till och med. Nån som vill ha hans address? han sabbar alla mina lektioner så jag klagar inte om nån rättar till lite saker i huvudet på dom..

va går du för jävla klass ? var gänget invadrare ?

På vilket sätt skiljer sig dessa "sjukdomssymptom" i Sverige från ett land med mycket hårdare straff?

Blir så trött på alla dessa konstiga uttryck folk slänger sig med, gärna varvat med truismer och annat som inte säger någonting överhuvudtaget.

Sen har vi den så vanliga inställningen bland "hårda tag"-förespråkare, genom att avfärda forskning som trams och totalt skita i de faktorer som påverkar kriminaliteten i samhället så visar ni att ni inte bryr er om offren, som trots allt är de som påverkas av den totala kriminaliteten i ett samhälle. Utan bara om hämndbegäret mot brottslingarna. Det är något primitivt över det hela.

På vilket sätt skiljer sig dessa "sjukdomssymptom" i Sverige från ett land med mycket hårdare straff?

Blir så trött på alla dessa konstiga uttryck folk slänger sig med, gärna varvat med truismer och annat som inte säger någonting överhuvudtaget.

Sen har vi den så vanliga inställningen bland "hårda tag"-förespråkare, genom att avfärda forskning som trams och totalt skita i de faktorer som påverkar kriminaliteten i samhället så visar ni att ni inte bryr er om offren, som trots allt är de som påverkas av den totala kriminaliteten i ett samhälle. Utan bara om hämndbegäret mot brottslingarna. Det är något primitivt över det hela.

Vad tycker du själv i frågan?

Vilket perspektiv har du igentligen?

Gärningsmännens rättigheter eller samhällets rätt till minskad brottslighet.

Att du blanda in offren och hämnd gör ert svar än rätt konstigt.

Ännu konstigare är ert svar med bakgrund att brottsligheten ökar.

Vilket perspektiv har du igentligen?

Gärningsmännens rättigheter eller samhällets rätt till minskad brottslighet.

Att du blanda in offren och hämnd gör ert svar än rätt konstigt.

Ännu konstigare är ert svar med bakgrund att brottsligheten ökar.

Målet bör väl inte vara annat hos någon härinne än att brottsligheten ska minska? Varför är det en eller-fråga? Klart att brottslingar har rättigheter i civiliserade rättstater, vad har det med saken att göra?

Om du vill dra någon sorts parallell mellan hårda tag och brottslighet så kan man ju lika gräna argumentera för det motsatta. I Sverige utdöms hårdare och hårdare straff hela tiden, vilket givetvis är helt i linje med vad som är populärt bland folk, och ändå ökar vissa typer av brottslighet.

Om man har som mål att totalt minska kriminaliteten i ett samhälle, bör man titta förbi sådana parametrar som de utdömda straffens längd, de påverkar i mycket liten utsträckning varken till eller från.

Målet bör väl inte vara annat hos någon härinne än att brottsligheten ska minska? Varför är det en eller-fråga? Klart att brottslingar har rättigheter i civiliserade rättstater, vad har det med saken att göra?

Om du vill dra någon sorts parallell mellan hårda tag och brottslighet så kan man ju lika gräna argumentera för det motsatta. I Sverige utdöms hårdare och hårdare straff hela tiden, vilket givetvis är helt i linje med vad som är populärt bland folk, och ändå ökar vissa typer av brottslighet.

Om man har som mål att totalt minska kriminaliteten i ett samhälle, bör man titta förbi sådana parametrar som de utdömda straffens längd, de påverkar i mycket liten utsträckning varken till eller från.

Hmm, hänvisar till första inlägget av trådskaparen. Läs även artiklen. Det är vad det här handlar om. Er kommentar med bakgrund till det, blir det rent utsagt löjeväckande.

Hmm, hänvisar till första inlägget av trådskaparen. Läs även artiklen. Det är vad det här handlar om. Er kommentar med bakgrund till det, blir det rent utsagt löjeväckande.

Jag försöker undvika att generalisera utifrån enskilda fall med speciella omständigheter, som att barn är inblandade. Jag har dessutom inte läst hela domen.

Jag pratar om den totala brottsligheten i ett samhälle och hur den påverkas.

Slutsatser:

• För en del är det viktig med lagstiftning som ger påföljder anpassade efter brottets natur, för andra inte.
  • För en del finns det en vidare syn på brott och straff, hur samhället ska reagera och varför det ska reagera, hur reaktionen påverkar den stora delen av befolkningen, för andra inte.
  • För en del är det intressant att diskutera utifrån aktuella fall och inte bara i akademiska termer, för andra inte.
  • För en del är det ganska viktigt att brotts påföljder speglar den allmänna rättsuppfattningen*, för andra inte.

*=vilket är en ytterst ovetenskaplig term men om någon gör en undersökning på vad befolkningen tycker är ett rimligt straff för att hoppa ihjäl någon så blir inte svaret ”6 mån mys-prat med manlig förebild”. Jag sätter min trisslott i retur på det.

Eller är det fel när "förortsgrabbar" tar lagen i egna händer och "spöar en pedofil" medans det vore rättvist om "SH-hojbröder" gjorde detsamma när de får fatt i ett peddo?!
Vad har du för grund till det där uttalandet? Att offret var pedofil alltså.

Jag skulle tro att straffen skärps i hovrätten.

Vad har du för grund till det där uttalandet? Att offret var pedofil alltså.

Jag skulle tro att straffen skärps i hovrätten.

Gärningsmännen motiverade ju dådet med att en flicka pekat ut offret som sexövergreppare....

Här på SH brukar ju alla vilja dra igång lynchmobbar så snart någon pekats ut som sexövergreppare oavsett om de bevisats skyldiga till något eller inte. Därför borde väl SH:arna i konsekvensens namn visa mycket mer förståelse för "förortsgrabbarna". De gjorde ju bara det alla hEfTiGga SH:are brukar vilja göra.. De plockade sexövergrepparen och gav honom vad han förtjänade!!! :mad: :kulspruta

[*]För en del är det ganska viktigt att brotts påföljder speglar den allmänna rättsuppfattningen*, för andra inte.
[/LIST]

*=vilket är en ytterst ovetenskaplig term men om någon gör en undersökning på vad befolkningen tycker är ett rimligt straff för att hoppa ihjäl någon så blir inte svaret ”6 mån mys-prat med manlig förebild”. Jag sätter min trisslott i retur på det.

Tja, det finns ju den akademiska disciplinen rättsvetenskap.

Gärningsmännen motiverade ju dådet med att en flicka pekat ut offret som sexövergreppare....

Det hela är tragiskt. Flickan pekade ut honom för att ge igen för något. Polisen konstaterade att det inte stämde, flickan är underårig annars hade hon även varit i härvan.

Man kan säga att ett påstående gav stora konsekvenser vilket ledde till tragik. Kan vara tänkvärt när man är snabb på att döma ut nackskott.
Ifall det är den reflektion du är ute efter

Gärningsmännen motiverade ju dådet med att en flicka pekat ut offret som sexövergreppare...
Flickan påstår att mannen har utsatt henne för ett våldtäktsförsök. Något som det inte verkar finnas minsta bevis för.

Men hon ringde iaf sin "bruscha" som tog med sig sina polare och en av dem tog med sig en kniv. Självklart så är det den yngste som tog med sig kniven och även använde den.

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats