Bouppteckning och aktier

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Jag sitter här med en bouppteckning som jag ska kontrollera. Det är en del jag inte förstår vad gäller aktier.

tex. X antal aktier har sålts för Y kronor. Avdrag för courtage är Z kronor. Kapitalvinsten är J kronor. Sen dras 30% skatt på kapitalvinsten (J).

Borde det inte vara så att J=Y-Z alltså sålda aktier minus courtage lika med kapitalvinst. Är jag ute och cyklar? Det känns som om det saknas en siffra nämligen....

/Carin

Försäljning - courtage - genomsnittligt anskaffningsvärde= beskattningsbart kapital (ifall det är vinst)

Undantagsregel om man inte vet anskaffningsvärdet (schablonsberäkning) (vet inte ditt case)
aktier eller gåva tex tas då anskaffningsvärdet upp till 20 % av försäljningsvärdet

dvs: försäljningsvärde - courtage - 20% av försäljningsvärdet borträknat courtage= beskattningsbart kapital

Kapitalbeskattning 30 %

Last edited:
Försäljning - courtage - genomsnittligt anskaffningsvärde= beskattningsbart kapital (ifall det är vinst)

Undantagsregel om man inte vet anskaffningsvärdet (schablonsberäkning) (vet inte ditt case)
aktier eller gåva tex tas då anskaffningsvärdet upp till 20 % av försäljningsvärdet

dvs: försäljningsvärde - courtage - 20%= beskattningsbart kapital

Kapitalbeskattning 30 %

Oki.. Lägger ut lite siffror då, för det där gjorde mej inte klokare....

200 aktier såldes för 10425. Avdrag för courtage om 225 kr. Kapitalvinst 8340 kr varav 30% skatt utgör 2502 kr.

Siffran för courtage är inte helt redovisad vad jag tycker...

Edit: Nu är jag med lite.. Det stämmer ju om jag beräknar courtage=20%, men jag förstår fortfarande inte varför det står courtage om 225 kronor.

/Carin

Last edited:
Oki.. Lägger ut lite siffror då, för det där gjorde mej inte klokare....

200 aktier såldes för 10425. Avdrag för courtage om 225 kr. Kapitalvinst 8340 kr varav 30% skatt utgör 2502 kr.

Siffran för courtage är inte helt redovisad vad jag tycker...

/Carin

Okej, om det är all fakta som finns tillgänglig blir det följande:

10425-225= nettoförsäljningspris på 10200
10200 * 0,24 = 2448 i skatt (avdrag de som jag tog innan i schablon men här i en annan form vilket blir 24 % när man räknar)

Ni har tagit upp bruttoförsäljningen och dragit anskaffningsvärdet på 20 % av det. Därför får ni en summa av 2502. Ni ska använda nettoförsäljningspriset dvs dra av courtaget

Ah EDIT: stämmer ifall 10425 är nettoförsäljningen och brutto dvs ink courtage är 10650 (kolla redovisad försäljning hur det står, valt att enbart redovisa nettot verkar det som)

Last edited:
Okej, om det är all fakta som finns tillgänglig blir det följande:

10425-225= nettoförsäljningspris på 10200
10200 * 0,24 = 2448 i skatt (avdrag de som jag tog innan i schablon men här i en annan form vilket blir 24 % när man räknar)

Ni har tagit upp bruttoförsäljningen och dragit anskaffningsvärdet på 20 % av det. Därför får ni en summa av 2502. Ni ska använda nettoförsäljningspriset dvs dra av courtaget

Ah EDIT: stämmer ifall 10425 är nettoförsäljningen och brutto dvs ink courtage är 10650 (kolla redovisad försäljning hur det står, valt att enbart redovisa nettot verkar det som)

Tack så jättemycket för hjälpen!!

/Carin

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!