Mördare döms till "samtal hos socialtjänsten"

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Läste i lokaltidningen där jag bor (strax norr om Stockholm) om det rättsliga eftermälet sedan en 35-åring man i november förra året överfölls av ett ungdomsgäng och slogs/sparkades medvetslös. Man hoppade bland annat på hans huvud. När gänget till slut avbrött misshandeln och gick därifrån såg vittnen hur en av ungdomarna sprang tillbaks och sparkade den medvetslöse 35-åringen i huvudet. Ca 40 personer blev vittne till detta men kan/vill inte minnas detaljer när de nu ska vittna, enligt lokaltidningen.

Idag kan man läsa i DN att den 15-åring som utpekats som mest aktiv då en 47-årig man slogs/stacks ihjäl i Botkyrka i september förra året dömts till 6 månaders ungdomsvård. Sex månaders ungdomsvård! Vapnet som 15-åringen använde var en 33 centimeter lång kniv som enligt rättsläkaren måste ha använts med "avsevärd kraft". De inblandade, samtliga tonåringar, ljuger, hotar och ändrar sina vittnesmål. De vägrar konsekvent att berätta och förstör simkorten till sina mobiltelefoner efter att de använt dem i anslutning till mordet.

Sex månaders ungdomsvård.

Hans jämnåriga kompis får "ungdomsvård", en påföljd som förmodligen kommer att bestå i att han får gå i samtal hos socialtjänsten. De två något äldre kompisarna som var med vid dödsmisshandeln frias helt.

Vad tycker ni? Finns det någon som helst begriplig koppling/konsekvens mellan de våldsbrott som ungdomsgäng begår och de straff man dömer dessa till? Själv tycker jag det känns helt hopplöst. Är det verkligen så att verktygen för samhället att döma iskalla sadister till kännbara straff är obefintliga? Är det inte möjligt att statuera exempel? Varför ändras inte praxis eller möjligheten för domstolarna att utdöma straff som står i paritet till begågna våldsbrott? Eftersom jag är övertygad om att den folkliga viljan (opinionen) är att man inte ska kunna dömas till "samtal hos socialtjänsten" sedan man har deltagit i en dödsmisshandel kan man undra varför det ändå blir så. Gång på gång. Hur, var och när ska en förändring komma till stånd?

Länk för den som vill läsa mer hårresande i ämnet:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=526566

Last edited:
Såg allt på efterlyst när dom var lysta. Jag förstår inte varför man ska lägga ner möda och energi på att ringa in när straffet dom får inte på något sätt lär dom något. "Handlade i självförsvar"..... Fan, ska ta mig fan ut och sparka och hugga ner någon och säga att de var i självförsvar. Då får man ju 6månaders ledigt ifrån jobbet och ta de lugnt! :tummenupp

Vårt samhälle är sjukt....... Grova brottslingar ska behandlas som de gör i Prison Break!

Inte första och trolingen inte sista gången stackars förorts grabbar mördar för nöjes skull eller pga förakt.Och straffen dem får är ett hån mot offrens anhöriga.

Inte första och trolingen inte sista gången stackars förorts grabbar mördar för nöjes skull eller pga förakt.

Hur många mördar för nöjes skull? :va

Nu misstänkte de ju att mannen antastat någon. Så det var väl inte ett nökesmord?!
Med tanke på hur SH-folk brukar gasta om nacksskott och lynchmobb när det rör sexförbrytare borde de väl snarare få vissa sympatier?! Eller är det fel när "förortsgrabbar" tar lagen i egna händer och "spöar en pedofil" medans det vore rättvist om "SH-hojbröder" gjorde detsamma när de får fatt i ett peddo?!

Sicket j-vla sjukt rättsamhälle vi lever i.

Faktiskt... ungdomsbrottslighet och påföljder för våldsbrott och särskillt "oprovocerade våldsbrott" är något som skulle behöva en ordentlig översyn. Översyn är fel ord. Börja om från början, tabula rasa...

ALL misshandel av en liggande person borde automatiskt klassas som GROV misshandel.
ALL misshandel med tillhygge borde klassas som GROV.
ALL misshandel där fler personer deltar borde klassas som GROv för samtliga deltagande förövare även om de bara slår en gång per person.

När det gäller just den typen av brott tror jag faktiskt hårdare straff kan ha en avskräckande effekt. När man har sett att ett par polare har fått 2-3 års påföljder efter att de slagit ner någon på stan lockar det kanske inte lika mycket att ge sig ut för att mobil-filma lite "happy-slapping"...

När det ger runt 3-6 månader för riktigt djävla grova misshandelsfall som idag lär ju inte en djävel bli avskräckt.

Är det verkligen så att verktygen för samhället att döma iskalla sadister till kännbara straff är obefintliga? Är det inte möjligt att statuera exempel? Varför ändras inte praxis eller möjligheten för domstolarna att utdöma straff som står i paritet till begågna våldsbrott? Eftersom jag är övertygad om att den folkliga viljan (opinionen) är att man inte ska kunna dömas till "samtal hos socialtjänsten" sedan man har deltagit i en dödsmisshandel kan man undra varför det ändå blir så. Gång på gång. Hur, var och när ska en förändring komma till stånd?

Riksdagen stiftar lagar vilka domstolarna ska följa i sin bedömning. I Riksdagen sitter de folkvalda. Sveriges rikes lag består av de förordningar som är stiftade av de politiker vilka det svenska folket valt att representera folket.

Där har du ordergången när det gäller vilka straff som döms ut.

Ett pucko i klassen är polare med gärningsmanen och är stolt över det. Tror skithögen har besökt klassen till och med. Nån som vill ha hans address? han sabbar alla mina lektioner så jag klagar inte om nån rättar till lite saker i huvudet på dom..

Hur många mördar för nöjes skull? :va

Nu misstänkte de ju att mannen antastat någon. Så det var väl inte ett nökesmord?!
Med tanke på hur SH-folk brukar gasta om nacksskott och lynchmobb när det rör sexförbrytare borde de väl snarare få vissa sympatier?! Eller är det fel när "förortsgrabbar" tar lagen i egna händer och "spöar en pedofil" medans det vore rättvist om "SH-hojbröder" gjorde detsamma när de får fatt i ett peddo?!

Så vitt jag vet så är dessa berikande förortsgrabbar inte dem som tar lagen i egna händer om det inte är för egen vinings skull.
Men om det är som du säger att han var peddo så var det bara en god gärning denna gång.

Med nöjes mord så menar jag när allt från 17 åringar till 50 åringar får halsen
avskuren eller kniv hugen för att dom ser ut eller är på fel ställe vid fel tid punkt.Och likt förbannat så får ingen några straff utan deras status höjs bland andra förortsgrabbar,som i sin tur kanske oxå vill vara lika balla.

Men jag är en lågutbildad vanlig arbetare så jag har nog hellt fel.

Men om det är som du säger att han var peddo så var det bara en god gärning denna gång.

Är du allvarlig? Nu vet ingen här om den mördade mannen verkligen var DÖMD pedofil (bör alltid antags oskyldig tills att motsatsen bevisad), men även om fallet är så - tycker du att han förtjänar att slås, sparkas och huggas ihjäl av något jävla invandrargäng? Antar att du är en sån som propagerar för dödsstraff? Du kanske borde flytta till Iran, Afghanistan eller någon annan barbarstat som inte utvecklats moraliskt sedan stenåldern, där sker dessa "goda gärningar" hela tiden :tummenupp

Odjuren som gjorde detta förtjänar trettio år med vatten och knäckebröd i någon mörk betongbunker, oavsett hur stort svin mannen de brutalt mördade var...

Riksdagen stiftar lagar vilka domstolarna ska följa i sin bedömning. I Riksdagen sitter de folkvalda. Sveriges rikes lag består av de förordningar som är stiftade av de politiker vilka det svenska folket valt att representera folket.

Där har du ordergången när det gäller vilka straff som döms ut.
Jag vet det. Och idag kunde man i P1 lyssna när en av dessa folkvalda (i detta fall en folkpartist) svarade på frågor angående det inträffade och det rimliga i de utdömda påföljderna. När programledaren undrade om det inte var läge att se över lagstiftningen och domstolarnas möjlighet att utdöma strängare straff för unga som begår grova våldsbrott svarade han.

- Den där attityden möter jag ofta när jag är ute och träffar folk. Men jag tycker att...

Där har du ett av skälen till att det ser ut som det gör. Våra profesionella politiker har fjärmat sig från oss som de har fått förtroende och mandat att stifta lagar åt. Jag är ganska säker på att man skulle se en enorm skillnad i värderingar om man jämförde våra riksdagsledamöter med "folk på gatan".

Så ska det inte vara.

Korta straff är det bästa för kriminaliteten, det är bevisat. :rofl

Skyll er själva era pappskallar, det är ju de här politikerna "vi" valt. :pannkyss

Korta straff är det bästa för kriminaliteten, det är bevisat. :rofl

Skyll er själva era pappskallar, det är ju de här politikerna "vi" valt. :pannkyss

Du har fått
1. En ganska stor studie på över 400.000 kriminella som motsäger din teori. (Å var lugn jag har fler...)
2. Du har fått en rad frågor kring detta som du konsekvent vägrar att svara på,, du verkar aldrig ha tid.:rolleyes:
Fast du kunde åtminstone förklara hur du kan tolka "Längre straff ger inte mindre brottslighet" som "Kortare straff ger mindre brottslighet". Du är ju stolt över dina svenskkunskaper så uppfattar du verkligen det som samma sak?

Du har fått
1. En ganska stor studie på över 400.000 kriminella som motsäger din teori. (Å var lugn jag har fler...)
2. Du har fått en rad frågor kring detta som du konsekvent vägrar att svara på,, du verkar aldrig ha tid.:rolleyes:
Fast du kunde åtminstone förklara hur du kan tolka "Längre straff ger inte mindre brottslighet" som "Kortare straff ger mindre brottslighet". Du är ju stolt över dina svenskkunskaper så uppfattar du verkligen det som samma sak?

1. Tack, men jag läste den aldrig. Kan du skicka en papperskopia?
2. Menar du förresten den du kontrade med när du inte svarade på mina frågor, eller vilket inlägg är det egentligen du refererar till? ;)

Såja, gå och släpp ut lite våldsmän nu. Eller töm papperskorgar eller vad ditt ansvarsområde nu är.:hej

1. Tack, men jag läste den aldrig. Kan du skicka en papperskopia?
2. Menar du förresten den du kontrade med när du inte svarade på mina frågor, eller vilket inlägg är det egentligen du refererar till? ;)

Såja, gå och släpp ut lite våldsmän nu. Eller töm papperskorgar eller vad ditt ansvarsområde nu är.:hej
Som vanligt kommer du bara med dimridåer, jag bad dig presentera vilka frågor du inte fått svar på. Sedan vet ju både du och jag att du alltid använder taktiken att lägga över ansvaret på andra, kommentera din motståndare eller någort annat oväsäntligt när du inte kan svara. För det är ju faktiskt så det är här. Hade du haft någpt så hade det ju varit så mycket enklare för dig att komma med fakta än att, som det nu är, alltid svara mig med att samma sak.
Jag tror fortfarande:
1. Du har inget faktamässigt stöd och det vet du om.
2. Du har varken läst psykologi, sociologi, kriminologi eller vetenskapsteori utan du skjuter från höften och hoppas på en träff då och då

Så utmaningen kvarstår: Berätta vilka frågor du inte fått svar på, så ska du få det. Enda motkravet: ett löfte om att du avslöjar dina kunskapskällor! Å jag ser inte personliga funderingar, önsketänkande eller dagspress som kunskapskällor. Jag pratar vetenskapligt genomförda undersökningar!

Som vanligt kommer du bara med dimridåer, jag bad dig presentera vilka frågor du inte fått svar på.

Senast var det dessa frågor, det har å andra sidan varit ett genomgående tema när man debatterar med dig. Du skiter i folks, mina, frågor och kör din raljanta stil istället, du tycker jag är likadan så vi kanske är ämnade för varandra? Dejt? Ta med min trisslott.

1. Det är väl ändå så att en inlåst brottsling har svårare att begå brott än en utsläppt?
2. Det är väl också så att en väldigt stor del av kriminaliteten begås av tidigare dömda och att den hade kunnat förhindras genom att de personerna aldrig släppts ut igen alternativt släppts ut senare?
3a. hur smetar man bajs i ansiktet på ett handikappat barn från fängelset?
3b. Hur sätter man en dammsugare över könsorganet på ett barn från en låst håla?
3c. Är det fysiskt möjligt om barnet bor i en stuga 10 mil därifrån?
3d. Vad skulle Stephen Hawkings använda för förklaringsmodell?

(http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2661144&postcount=97)

För det är ju faktiskt så det är här.

Försöker du övertyga dig själv, eller är det någon ny debatt-teknik att avsluta sina påståenden med en extra slutsats? Ser obildat ut, det passar inte en papperskorgstömmare med examen.

Jag antar att jag inte får vara med och diskutera i den här tråden utan att bli kallad nåt fult...?? :va

Ääh tror nog mer att jag har starka åsikter som skiljer sig från mängden....

Äh kom igen nu! släpp loss!

Vi kan vara tag-team du och jag. Jag bidrar med slö osthyvel, hammare och bilbatteri med sladdar för elchocker.
Var kreativ, vad vill du ta med dig?!

Let's start the torture! :yoparty :yoparty

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!