Glpro/ATRE!?

...för att kompensera för ramluften. Så om du mappar med en TRE och får bra A/F ...

Nu har vi gått OT men, återigen,
TREn påverkar endast tändningen. Har inget med insprutet, ramair etc att göra.


...säg 3'ans växel utan ramluft så kommer hojen gå snålt om du sen sträcker ut på 6'an...

Kompenseringen för Ramair är primärt styrt av hastighetssensorn och sekundärt av trycksensorn i luftburken.
Varken TREn eller GPSen är inblandade i den kretsen.

... Det du förlorar med kombon PC/TRE är att du bara kan mappa för en enda växel.

Man förlorar ingenting, dom har inget med varandra att göra.
Du har nog blandat ihop tändmapp med insprutsmapp.
 
Last edited:
Nu har vi gått OT men, återigen,
TREn påverkar endast tändningen. Har inget med insprutet, ramair etc att göra.

Kompenseringen för Ramair är primärt styrt av hastighetssensorn och sekundärt av trycksensorn i luftburken.
Varken TREn eller GPSen är inblandade i den kretsen.

Man förlorar ingenting, dom har inget med varandra att göra.
Du har nog blandat ihop tändmapp med insprutsmapp.

Fortsätter lite OT. :)

Jag skulle vilja påstå att du har fel där. ECU'n styr tändning och insprutning bland annat med växelläge som indikator. Det är inte bara tändningen som justeras. Art Davis loggade A/F-ration på dyno med olika växlar och detta indikerade att 5'an var 1/2 steg (point) fetare än 1-4. 6'an var 1/2 steg fetare än 5'an. Mest sannolikt var detta på en TLS.

Jag kan hålla med dig om att egentligen borde det räcka med enbart lufttrycksmätaren i luftburken för att kompensera för ramluft, men uppbenbarligen så har Suzuki ansett att det krävs fler parametrar. :confused: Det kan iofs vara så jäkligt att på TL använder inte ECU'n hastighetssensorn, den går direkt till hastighetsmätaren, utan bara växel/varvtal istället? Det kan förklara effekten av skillnader mellan växlar.

Slutligen - en TRE påverkar inte tändning eller nånting, inte direkt. En TRE lurar din ECU att du kör på en annan växel än den du egentligen kör på. Punkt. Sen beror det helt på motorcykel och ECU vad det ger för effekt. Har du olika tändmappar för olika växlar kommer en TRE indirekt att påverka tändningen, har du olika bränslemappar för olika växlar kommer en TRE indirekt att påverka bränsleinsprutningen. På samma sätt påverkar en TRE indirekt fartbegränsningen på vissa motorcyklar.

En TRE är egentligen ett fulhack för att lösa ett annat problem som skulle vara mycket svårare att lösa korrekt, dvs omprogrammering av ECU'n alternativt tändmodulen i en PC.
 
Last edited:


Slutligen - en TRE påverkar inte tändning eller nånting, inte direkt. En TRE lurar din ECU att du kör på en annan växel än den du egentligen kör på. Punkt. Sen beror det helt på motorcykel och ECU vad det ger för effekt. Har du olika tändmappar för olika växlar kommer en TRE indirekt att påverka tändningen, har du olika bränslemappar för olika växlar kommer en TRE indirekt att påverka bränsleinsprutningen. På samma sätt påverkar en TRE indirekt fartbegränsningen på vissa motorcyklar.

Klart som f-n att den inte påverkar något direkt, den simulerar ett sensorvärde. En motor är en kedja komponeneter och samtliga komponenter jobbar isf indirekt som du uttrycker det.
Med det resonomanget skulle man behöva mappa en PC3a för varje enskild växel.

Att en TRE tar bort den teoretiska fartbegränsningen har med logik att göra. Har 6ans växel ett sänkt varvstopp så är det rätt självklart att den varvar ur om man simulerar 5ans växel.

Växelläge påverkar endast tändning. Hörs även på namnet, TRE = Timing Retard Eliminator.
(Finns vissa undantag som är irrelevanta för disskutionen)
Sluttjaffsat för min del.
 
Växelläge påverkar endast tändning. Hörs även på namnet, TRE = Timing Retard Eliminator.
(Finns vissa undantag som är irrelevanta för disskutionen)
Sluttjaffsat för min del.

Jag kommenterar endast detta.
Att den heter TRE beror på dess initiala tillämpning, inte på vad den egentligen direkt gör. Därför kallas växelgivaren för GPS (Gear Position Sensor). Om växelläget bara hade med tändmappen att göra borde den väl ha hetat IMS (Ignition Map Selector)? :näsblod

För att citera en del av servicehandboken för TLS gällande kompenserande sensorer för bränsleinsprutningen:
gps.gif


Så jo, en TRE påverkar bränsleinsprutningen också.
 
TLS -97a?
Isf gäller det endast denna årsmod för 98an är annorlunda.
Vad gäller insprut har jag endast kollat på GSXR och TLS -97 har ett annat system. 98an ska i princip ha samma som GSXR.
Inte samma TRE tex på 97an och 98+.

IMS alt GPS? Det är en passiv switch, så beroende på sin roll bör benämningen vara GPS. "IMSen" sköter ECUn baserat på signalen från GPSen.

(.. och där sa jag emot mej själv om att det var sluttjaffsat...)
 
2742900 TLS -97a?
Isf gäller det endast denna årsmod för 98an är annorlunda.
Vad gäller insprut har jag endast kollat på GSXR och TLS -97 har ett annat system. 98an ska i princip ha samma som GSXR.
Inte samma TRE tex på 97an och 98+.

IMS alt GPS? Det är en passiv switch, så beroende på sin roll bör benämningen vara GPS. "IMSen" sköter ECUn baserat på signalen från GPSen.

(.. och där sa jag emot mej själv om att det var sluttjaffsat...)
Som jag tidigare nämnde så kan jag bara tala för TL. Vet inte om hur det funkar på tex Gixxer eller andra märken/modeller. Där kan du säkert ha alldeles rätt i att GPS'en inte har ett jota med bränsleinsprutningen att göra.

Dock gäller det jag nämnde på alla TL. Enda skillnaden mellan en tre på tls-97 och tls-98 (och tlr) är att de senare har en trestiftskontakt då de from modell 98 drog med en jordkabel tillsammans med neutral- och gps-signal, förmodligen för att minimera risken för störningar i avläsningen av signalen. Det är samma ECU på alla TLS (med undantag för regionala skillnader och den återkallade ECU'n på mycket tidiga -97'or).

Nåja, jag ska inte tjafsa med dig mer. Jag kan inte säga emot dig annat än vad gäller Suzuki TL, så vi har med största sannolikhet rätt båda två beroende på vilken mc vi pratar om. Det jag ville påpeka främst var att man med en TRE kan påverka mer än man tänkt sig då man modifierar en ganska central sensorsignal på ett mycket grovt sätt.

Det är bra och trevligt att kunna diskutera sånt här. Man lär sig alltid nåt. :)
 
Hehehehe... och med dom väl valda orden blev jag inte ett dugg klokare på om jag ska inhandla både en ATRE och en PC3a och sedan få hojjen bänkad fö bästa resultat...

Man vill ju inte att hojjen ska gå för snålt på högsta växeln pga en ATRE som jag får intrycket av kan vara resultatet av ovanstående modifiering...

What to do?

:confused:
 
Jaadu, ärligt talat så är jag inte helt 100 på det. Här har det diskuterats lite, ta en titt:
http://www.tlzone.net/forums/showthread.php?t=73762&highlight=pciii+tre

Jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt. Det är väldigt sällan du kör på fullt ös på 5'an/6'an så att ramluften blir påtaglig. Köp en TRE för att få en mjukare gång på växel 1-4 och sen mappa med PCIII för bästa bränsleblandning där. Om du sen inte får maximal toppeffekt spelar det inte så stor roll.

Jag kommer nog försöka mappa för bästa effekt/körbarhet på gata/landsväg, dvs för acceleration och måttlig hastighet, inte toppeffekt vid fullgas på toppvarv.

Jag har lite tankar på att bygga en GPI/TRE och då ska jag se om jag kan bygga tre'n så att den mappar 1-4 till 5'an men lämnar 6'an (och neutralen) orörd.
 
Last edited:
Jaadu, ärligt talat så är jag inte helt 100 på det. Här har det diskuterats lite, ta en titt:
http://www.tlzone.net/forums/showthread.php?t=73762&highlight=pciii+tre

Jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt. Det är väldigt sällan du kör på fullt ös på 5'an/6'an så att ramluften blir påtaglig. Köp en TRE för att få en mjukare gång på växel 1-4 och sen mappa med PCIII för bästa bränsleblandning där. Om du sen inte får maximal toppeffekt spelar det inte så stor roll.

Jag kommer nog försöka mappa för bästa effekt/körbarhet på gata/landsväg, dvs för acceleration och måttlig hastighet, inte toppeffekt vid fullgas på toppvarv.

Jag har lite tankar på att bygga en GPI/TRE och då ska jag se om jag kan bygga tre'n så att den mappar 1-4 till 5'an men lämnar 6'an (och neutralen) orörd.


Så sant som det var sagt. Om man ser det på det viset så håller jag ju med dig om vad som är väsentligast i den eftertraktade motorkaraktären.

Ska bli jävligt kul och se vilka siffror man får ut ur hojjen...

Svaret är fortfarande att den ena inte påverkar den andra. Däremot används bägge till fördel tillsammans.
Om du köper bägge och mappar efteråt är du vilket fall, hur du än vrider och vänder på det, 100% safe.


Kör på det. Som sades tidigare så är det hur kul hojjen är på kurviga vägar som är det alldra viktigaste!:tummenupp
 
Last edited:
Enligt "Din MC"

Enligt "Din Mc" så försvinner garantin på hojen om man monterar en "TRE".
Om man nu oroar sig för det....
 
2816078 Enligt "Din Mc" så försvinner garantin på hojen om man monterar en "TRE".
Om man nu oroar sig för det....
Om något skulle hända med hojjen är det inget större ingrepp att koppla ur två originalkontakter och ta bort tre modden. Sen förstår jag inte vad det skulle göra med garantin, då hojjen ändå går med denna mappning fast enbart på de högre växlarna.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top