Jag vill köpa en FM-sändare/station! Hjälp!

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
Hejsan!

Jag vill börja sända radio.. hur ska jag göra?

//R

PS.

Jag är ute efter en sändare/station som kan sända på FM bandet då hellst, men AM skulle funka med.. ALLRA hellst kunna gå att ändra!

Vill sända såklart på det vanliga frekvenserna, dvs 87,5-108 mhz!
Och gärna kunna reglera till vilken frekvens jag sänder på!

Måste ha RCA-ingång!

Är kass på o löda, men skulle kanske fixa det om det handlar om nått byggnadskit med färdiga kretskort osv!

Behöver även såklart en antenn. Kan man bygga en själv?

Skulle det kanske gå att köpa en billig 200kr FM-sändare som klarar 2 meter och sedan skaffa/bygga en förstärkare?

Jag vill alltså, för under 5000kr kunna sända radio, utan att den hoppar i frekvenserna, så långt som möjligt!

Snälla hjälp! :)

//R

DS.

Har du ens provat att googla?

Du vet väl att det är riktigt olagligt att piratsända FM så att andra kan ta in det på sina radioapparater? Fast det kan GuW berätta lite mera om...

Det är inte så lätt, och inte så lagligt heller.
I värsta fall anses det vara ett brott mot rikets säkerhet. (knappast numera, men det finns inskrivet i lagtexten)

Ska du dessutom sända FM i stereo och med lite kvalitet blir det svårt och dyrt.

Lägger du dig på FM bandet är det bara en tidsfråga, ligger du på AM bandet kan du klara dig nästan hur länge som helst, stör du komersiell radio, grannens tv eller en radioamatör så tar det lite tid men du åker dit.

LÅT BLI!

Har du ens provat att googla?

Du vet väl att det är riktigt olagligt att piratsända FM så att andra kan ta in det på sina radioapparater? Fast det kan GuW berätta lite mera om...

Aha, någon minns den förra tråden jag svarade i...

Jo, jag lärde mig den hårda vägen, men det är förlåtet nu, numera sänder jag bara lagligt..

Last edited:
Det är inte så lätt, och inte så lagligt heller.

Ska du dessutom sända FM i stereo och med lite kvalitet blir det svårt och dyrt.

Lägger du dig på FM bandet är det bara en tidsfråga, ligger du på AM bandet kan du klara dig nästan hur länge som helst, stör du komersiell radio, grannens tv eller en radioamatör så tar det lite tid men du åker dit.

Jo, jag lärde mig den hårda vägen, men det är förlåtet nu, numera sänder jag bara lagligt..

Vad är det som är svårt?

Så FM i sterio o sända långt, lär bli dyrt? Då jag inte vill sända mono, och vill komma en bit, så är AM att "rekomendera"?

Dock är jag inte jätteorolig för pejlare, så FM är rätt intressant endå! Hade inte tänkt att störa ut något. Och bara sända nån / ett par timmar några speciella dagar i veckan tex.

Men du har alltså själv sänt? :) :yoparty

Vad hade du för grejer?

Sen om vi nu säger att jag vill ligga på AM-Bandet, sända sterio och komma långt. Vad krävs?
Eller rättare sagt, var kan jag köpa det?

//R

Vad är det som är svårt?

Sen om vi nu säger att jag vill ligga på AM-Bandet, sända sterio och komma långt. Vad krävs?
Eller rättare sagt, var kan jag köpa det?

//R

Att sända stereo AM är som att sminka en gris. DVS det gör ingen nytta det är lika kasst ändå. (Ratta in valfri AM station och lyssna på kvaliteten, det låter fortfarande som propagandasändare från kalla kriget)

Att sända FM-stereo kostar kulor och är svårt beroende på att sändaren blir mer än dubbelt så komplex att bygga när du ska modulera i stereo.
Du frågade om antenner gick att köpa/var svåra att bygga, bara att du ställde frågan säger mig att du inte har tillräckliga kunskaper för att ro projektet i land, antennen är den lätta biten nämligen.

Jag tycker fortfarande att du ska låta bli, och har inte tänkt hjälpa dig, du får helt enkelt flytta till USA där det är lagligt med små sändare med begränsad uteffekt och därför finns färdiga kit att köpa.

2738405 Hejsan!

Jag vill börja sända radio.. hur ska jag göra?

//R

PS.

Jag är ute efter en sändare/station som kan sända på FM bandet då hellst, men AM skulle funka med.. ALLRA hellst kunna gå att ändra!

Måste ha RCA-ingång!

Är kass på o löda, men skulle kanske fixa det om det handlar om nått byggnadskit med färdiga kretskort osv!

Behöver även såklart en antenn. Kan man bygga en själv?

Skulle det kanske gå att köpa en billig 200kr FM-sändare som klarar 2 meter och sedan skaffa/bygga en förstärkare?

Jag vill alltså, för under 5000kr kunna sända radio, utan att den hoppar i frekvenserna, så långt som möjligt!

Snälla hjälp! :)

//R

DS.
Jag kommer ihåg en tråd för inte så länge sen där en kille sa att han och hans pappa inte kom överens, och han fick nästan inga pengar av honom....

Men det där går säkert bra.

2738584 Klart att det gör, han ska ju ha sändaren i den nya fina lägenheten han får av soc.
Ahh, det glömde jag, vilken tur.
Och han får säkert 3500 att ha roligt för varje månad oxå, så då tänker han att han behöver ju bara 1000 o supa fär varje månad, smuggelsprit är ju billigt, så på 2 mån så har han ju sändaren för 5000.

Klippsk kille det här.

Det finns annars lagliga frekvenser som kan användas för FM-utsändning. T.ex. för att återsända från en digitalbox till en tv. Men det är ju inte så vanligt med en vanlig radio som tar in de frekvenserna - krävs en scanner/multi-frekvens dito för att hitta dessa kanaler.

En svag monosändare bygger man med två transistorer, en hemmalindad spole och några få diskreta komponenter. Kostnad 30-40 spänn och storlek som en liten tändsticksask. Ger en del spegelfrekvenser och sänder inte längre än 100-200m, men funkar fint som tillfällig telefonavlyssnare eller liknande. Och ja, det är också olagligt...

Kanske beror detta på att det inte sänds något på AM-bandet i Sverige.

Det sänds massor på AM i sverige, men inte rundradio.
I USA där det fortfarande sänds rundradio på AM låter det ändå förjävligt, Amplitudmodulering har sina begränsningar.

FM är mycket bättre till att sända hög kvalitet, men har ju å andra sidan andra begränsningar, och är det är mer komplicerat att frekvensmodulera.

Det finns färdiga byggsatser att köpa även i sverige, men dom säljs inte under namnet "radiosändare för FM bandet"
En stor välkänd byggsatstillverkare säljer samma kit utomlands med flera olika extramoduler som slutligen ger en kraftig FM sändare.

Det är sant att det finns frekvenser där man med låg effekt får sända saker frekvensmodulerat, bland annat utnyttjar trådlösa hörlurar och dessa små komradioapparater två olika sk LPD band.
(LPD står för Low Power Device, och begränsningen är 10 eller 100 milliwatt, jag har tillstånd att sända med en kilowatt, dvs ett tusen watt)

Dom små komradioapparaterna använder 70cm våglängd, och delar det bandet med radioamatörer som har prioritet på bandet, dvs stör du honom kan han anmäla dig, stör han dig, sorry, han har förkörsrätt.

Dom trådlösa hörlurarna började använda 70cm bandet, men eftersom dom störde radioamatörer så fick dom sluta med det (det förekommer än men är likfullt inte i enlighet med post och telestyrelsens föreskrifter om endast intermitent bruk) och alla bättre trådlösa hörlurar använde frekvenser runt 800MHz istället.

Jag säger fortfarande LÅT BLI, du saknar alla nödvändiga kunskaper i ämnet, och dina planer på att sända någon/några timmar gör att du kommer att åka fast fortare än kvickt.

Hem till mig kom den stora vita bussen med antenner på taket, trots att jag inte sände på FM bandet som anses heligt.
(och jag hade då, trots att jag var 15år betydligt bättre kunskaper i ämnet än du har nu)

Starta en Podcast istället, så kan du spela musik för dina polare över internet istället.

Last edited:
Ganska enkelt löst med en specifik krets ifrån ett företag som heter Maxim IC, samt några få passiva komponenter. Kretskortet skulle inte bli större än max 2x2 cm. Men den sänder max ca 15-30 meter.

Det är inte så svårt att sända FM-signaler nuförtiden om man vet vad för kretsar som ska användas, men det är jobbigt att få den att sända långt.

Kretsen går att få som sample ifrån Maxim, jag har 4 st hemma men har inte byggt något ännu..

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/1869

Ahh, det glömde jag, vilken tur.
Och han får säkert 3500 att ha roligt för varje månad oxå, så då tänker han att han behöver ju bara 1000 o supa fär varje månad, smuggelsprit är ju billigt, så på 2 mån så har han ju sändaren för 5000.

Klippsk kille det här.

Så jävla dum i huvet ni är.. Jag har fått ärva min farmor..

Hejsan!

Om du ska ha en sändare för 87,7-108MHz vill du definitivt inte köra amplitudmodulering (AM). Du lär inte få speciellt många lyssnare då....som hör vad du sänder alltså.

Eftersom du inte lär hitta några färdigbyggda sändare till salu i Sverige blir mitt tips att gå en löd-kurs och sedan snoka på Google. Däremot råder jag också dig att låta bli. Risk finns att det blir ett jä!la liv. Varför inte sända webbradio (shoutcasta) istället? Funkar wordwide och är helt lagligt.

---
Ang. den tekniska debatten öht. Går det att sända AM i stereo på samma sätt som vid FM, med pilot-ton?:va
Det var så länge sedan jag sysslade med sånt här så jag har glömt.

Jag byggde för länge sedan en liten FM-sändare med några diskreta komponenter som jag satte på min sommarpraktikplats, tillsammans med en liten CD-spelare. Den gjorde succé! Räckvidden blev ca 200m och den var extremt ostabil i frekvens. Ett hemskt bygge, om är roligt! :tummenupp

@GuW: 73 de sm6vmd.:hej

Last edited:
---
Ang. den tekniska debatten öht. Går det att sända AM i stereo på samma sätt som vid FM, med pilot-ton?:va
Det var så länge sedan jag sysslade med sånt här så jag har glömt.

Jag byggde för länge sedan en liten FM-sändare med några diskreta komponenter som jag satte på min sommarpraktikplats, tillsammans med en liten CD-spelare. Den gjorde succé! Räckvidden blev ca 200m och den var extremt ostabil i frekvens. Ett hemskt bygge, om är roligt! :tummenupp

@GuW: 73 de sm6vmd.:hej

Det går att sända AM stereo, men det är som sagt ingen ide.
(tekniken är jag inte insatt i men jag har för mig att försöken lades ner ganska omgående, det fanns inga mottagare för systemet att köpa)

Jag har funderat på att lämmna en glasslåda på ett högt tak, med en billig MP3 spelare, lite öveblivna NiCads och en billig solpanel.
Någon som vill bli (ö)känd DJ?

Nä just det, jag sysslar ju inte med sånt längre...

73 de 2vjx

Hem till mig kom den stora vita bussen med antenner på taket, trots att jag inte sände på FM bandet som anses heligt.
(och jag hade då, trots att jag var 15år betydligt bättre kunskaper i ämnet än du har nu)
Berätta mer!
Låter ju som PTS är värsta DHS jue! :yoparty
Annars låter "post & telestyrelsen" som ett litet kontor i gamla stan där det sitter en gubbe och stämplar blanketter.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg