MotoGP - Tester inför 2007.

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Testerna på Valencia.

Dag 1.
2007-01-27.

125
1. Sergio Gadea - Aprilia - 1'40.4 (41 varv)
2. Gabor Talmacsi - Aprilia - 1'40.4 (34 varv)
3. Mattia Pasini - Aprilia - 1'40.4 (? varv)
4. Héctor Faubel - Aprilia - 1'40.6 (varv)
5. Pol Espargaro - Aprilia - 1'40.7. (56 varv)
6. Lucas Pesek - Derbi - 1'40.8 (44 varv)
7. Joan Olive - Aprilia - 1'41.4 (52 varv)
8. Michael Ramseder - Derbi - 1'41.4 (34 varv)
9. Simone Corsi - Aprilia - 1'41.4 (45 varv)
10. Federico Sandi - Aprilia - 1'41.5 (45 varv)
11. Nicolas Terol - Derbi - 1'41.8 (46 varv)
12. Stefano Bianco - Aprilia - 1'41.9 (47 varv)
13. Tomoyoshi Koyama - KTM - 1'41.9 (40 varv)
14. Bradley Smith - Honda - 1'42.0 (45 varv)
15. Andrea Iannone - Aprilia - 1'42.3 (53 varv)
16. Randy Krummenacher - KTM - 1'42.4 (40 varv)
17. Esteve Rabat - Honda - 1'42.5 (45 varv)
18. Pere Tutusaus - Aprilia - 1'42.7 (47 varv)
19. Ricard Cardús - Aprilia - 1'42.83 (40 varv)
20. Robert Muresan - Derbi - 1'43.62 (51 varv)
21. Stefan Bradl - Honda - 1'43.7 (50 varv)
22. Steve Bonsey - KTM - 1'46.4 (40 varv)

250
1. Alex de Angelis - Aprilia - 1'36.9 (43 varv)
2. Jorge Lorenzo - Aprilia - 1'37.0 (58 varv)
3. Hector Barbera - Aprilia - 1'37.3 (57 varv)
4. Mika Kallio - KTM - 1'37.5 (56 varv)
5. Roberto Locatelli - Gilera - 1'37.6 (45 varv)
6. Alvaro Bautista - Aprilia - 1'37.9 (53 varv)
7. Marco Simoncelli - Gilera - 1'37.9 (29 varv)
8. Hiroshi Aoyama - KTM - 1'38.8 (50 varv)
9. Imre Toth - Aprilia - 1'39.2 (31 varv)
10. Fabrizio Lai - Aprilia - 1'39.3 (40 varv)
11. Karel Abraham - Aprilia - 1'40.45 (30 varv)
12. Ratthapark Wilairot - Honda - 1'41.2 (56 varv)
13. Aleix Espargaró - Aprilia -------. (5 varv)
14. Arturo Tizón - Aprilia ------. (6 varv)
 

Bifogat

  • 2701_valencia_2.jpg
    2701_valencia_2.jpg
    44.9 KB · Visningar: 49
  • 2701_valencia_3.jpg
    2701_valencia_3.jpg
    54.3 KB · Visningar: 51
  • 2701_valencia_4.jpg
    2701_valencia_4.jpg
    48.2 KB · Visningar: 34
  • 2801_entre_valencia_1.jpg
    2801_entre_valencia_1.jpg
    52.9 KB · Visningar: 43
  • 2801_entre_valencia_2.jpg
    2801_entre_valencia_2.jpg
    53.9 KB · Visningar: 34
  • 2801_entre_valencia_3.jpg
    2801_entre_valencia_3.jpg
    56.1 KB · Visningar: 33
Last edited:
Söndagen regnade det så mycket så inga var ute och körde, vad jag fattade det som. Dessutom var det väldigt kallt där nere på söndagen. Runt 0 grader den dagen vilket också gjorde att inga ville köra då. Så det blev visst bara en dag som funkade för träning denna gg.. :näsblod

En "spionbild" som någon i publiken på Valenciaträningen tagit när Lorenzo, Debón och Espargaró stod och pratade + en på depån där ingen verkade så sugen på att ens öppna upp till depåboxarna.. :)
 

Bifogat

  • cheste.jpg
    cheste.jpg
    70.7 KB · Visningar: 63
  • chestemojado.jpg
    chestemojado.jpg
    19 KB · Visningar: 67
Last edited:
Ilmor var och testade på snöig Almeria.

Andrew Pitt
“It was an unusual test for me, it was snowing as I was out on track. It was very cold and too dangerous to really push things but we made some good progress on the engine side of things. I felt more in control of the bike which given the delicate conditions says a lot. I’m looking forward to getting out to Sepang and seeing what we can do in much more favourable circumstances.”


Mike Janes Ilmor GP Team Manager
“It was without doubt a worthwhile exercise. The workload we have had since Jerez has been enormous and we have had to really focus on getting the new team ready for this season. It was unfortunate that we couldn’t make it to Sepang earlier this month or Philip Island but it was great to see everyone working together despite the awful weather conditions.

“After some extensive dyno work back at Ilmor, I feel that we have made a big step forward in terms of the engine calibration – the difference between the bike in Jerez and the bike we have out here in Almeria is very significant. The overall engine response is more predictable and controllable.

“The acid test for us will be Sepang next week when we have something more tangible to compare ourselves to. The track conditions should be such that it will be more conducive to good track testing and with Andrew able to push the bike out there, we’ll be able to continue along our learning curve in preparation for the forthcoming season”


http://www.ilmor.co.uk/pdf/AO979.pdf
 
Barros snabbast på PI första dagen.
Suzuki lite mer att göra.

1. Barros 1.30.6
2. Melandri 1.30.7
3. capirex 1.30.7
4. Hayden 1.31.18
5. Pedrosa 1.31.29
6. Stoner 1.31.4
7. Hofmann 1.31.5
8. Checa 1.31.8
9. Hopkins 1.31.8
10. Roberts 1.31.9
11. Elias 1.32.0
12. Vermeulen 1.32.0
13. Nakano 1.32.23
 
Suzuki lite mer att göra.
Absolut! Ska bli intressant att läsa deras kommentarer angående dagen.

EDIT: Suzuki verkar ha haft problem vid testerna förra året och fick aldrig till det när det var torrt: http://www.crash.net/news_view~t~Suzuki-s-biggest-test-~cid~6~id~142613.htm

EDIT2: "Rizla Suzuki, the talk of pre-season testing, had warned that Phillip Island would present their toughest challenge so far and that prediction proved accurate during day one with John Hopkins and Chris Vermeulen just equal eighth and equal 11th fastest. The extent to which Paul Denning's team can reduce the current 1.2 second deficit over the next two days could well indicate the extent of the GSV-R's season long potential."
Så sant som det är sagt!
 
Last edited:
Barros snabbast på PI första dagen.
Suzuki lite mer att göra.

1. Barros 1.30.6
2. Melandri 1.30.7
3. capirex 1.30.7
4. Hayden 1.31.18
5. Pedrosa 1.31.29
6. Stoner 1.31.4
7. Hofmann 1.31.5
8. Checa 1.31.8
9. Hopkins 1.31.8
10. Roberts 1.31.9
11. Elias 1.32.0
12. Vermeulen 1.32.0
13. Nakano 1.32.23

Körde inte Bayliss under 1.31 med sin 999?
 
Körde inte Bayliss under 1.31 med sin 999?

Jojomen.
Tiderna för WSBK test på Phillip Island den 15e januari:

1. Troy Bayliss AUS Ducati Xerox 999 1min 30.7secs
2. Lorenzo Lanzi ITA Ducati Xerox 999 1min 31.2secs
3. James Toseland GBR Ten Kate Honda CBR1000RR 1min 31.7secs
4. Troy Corser AUS Yamaha Motor Italia YZF R1 1min 32.2secs
4. Regis Laconi FRA PSG-1 Kawasaki Corse ZX10R 1min 32.2secs
6. Yukio Kagayama JPN Alstare Suzuki Corona Extra GSXR1000 1min 32.3secs
6. Fonsi Nieto SPA PSG-1 Kawasaki Corse ZX10R 1min 32.3secs
8. Max Biaggi ITA Alstare Suzuki Corona Extra GSXR1000 1min 32.4secs
9. Noriyuki Haga JPN Yamaha Motor Italia YZF R1 1min 32.8secs
10. Roberto Rolfo ITA Ten Kate Honda CBR1000RR 1min 33.2secs
 
Inte illa av Bayliss! Men samtidigt så kör ju MotoGP nu med 800cc. Kanske ett sätt att visa sig annorlunda "mot" Superbikes 1000cc.
 
Kval däck på SBK tiden och "Vanliga" puckar på MotoGP första dagen kan tänkas.. :rolleyes: Går nog snabbare dag 2 och 3..
 
MotoGP kommer garanterat vara ett par, tre sekunder snabbare än superbike även i år när det väl drar igång på allvar!
 
Hayden kvalade på 1,29.020 förra året så det ska bli intressant att se vilka tider de sätter dag 3 med kvaldäck.

Suzuki var över 2 sekunder efter Hayden på PI-kvalet förra året :näsblod
 
Marco Melandri har banrekordet där med 1.30:332 från racet 2005. Så barros var bara 3/10 sek ifrån med sin 800cc Ducce första dagen där.
 
Fanns en hel del fler, tackar.
Låter som om screamern är helt ute eller?
Kör alla med assymetrisk tändföljd nu också?
Kommer det på gatmaskiner också då tro?

Nån som vet?

Ducati har gått tillbaka och kör "screamer" i år. Vet inte om andra märken också överväger det.
Tror inte det kommer på gatmaskiner då fördelen med big-bang är obefintlig för gatåka eller banåka i vanligt tempo och obevisat även i MotoGP-sammanhang.
Belastningen på motorn betydligt högre och det är enbart av ondo...
 
Alla 800cc har kört med screamer.

Men det ryktas att det kan vara en anledning att Yamaha avstod testerna nu på PI för att istället kunna köra ett helt privat test på Sepang med bara Yamaha för att kunna testa nån sorts big bang utan att dom andra märkena är närvarande. Är svårt att testa sånt i hemlighet då det hörs rätt tydligt...
 
Belastningen på motorn betydligt högre och det är enbart av ondo...
Men borde inte big-bang ge mer effekt eftersom man "skjuter" två kolvar samtidigt?
Eller är det så att man räknar hela varvet och att det då blir samma sak att skjuta 2-2 som att skjuta 1-1-1-1?
(Hoppas någon förstår vad jag menar :) )
 
Men borde inte big-bang ge mer effekt eftersom man "skjuter" två kolvar samtidigt?
Eller är det så att man räknar hela varvet och att det då blir samma sak att skjuta 2-2 som att skjuta 1-1-1-1?
(Hoppas någon förstår vad jag menar :) )

Nä, big bang ger mindre effekt då man inte kan varva lika mycket.
 
Back
Top