Köra med dB-killer för effektens skull??

Enligt Laser ska det ge 0,8 HK mer med dB-killerena monterade. Kan detta stämma? I så fall måste man ju slänga på dom så kommer hojen att gå som en raket :D :D

http://www.laserexhausts.com/dotcon...nojet/Motorbike/Dyno_Oval_Honda_CB900F_02.pdf

Är dämparen så dåligt konsturerad att du får mer effekt med dB killern monterad är något allvarligt fel på fabriken som tillverkat dem...........

Vad är det primära målet med ett avgasystem? Ge maximal effekt eller se/låta ballt.......

Är dämparen så dåligt konsturerad att du får mer effekt med dB killern monterad är något allvarligt fel på fabriken som tillverkat dem...........

Vad är det primära målet med ett avgasystem? Ge maximal effekt eller se/låta ballt.......

Tävling/bana: max effekt + klara db gräns (besiktning varje gång) annars får du inte köra.

Gata: se/låta ball (besiktning väldigt sällan) du kan få betala om du har otur, har hänt mig 1 (en) gång sen 1980!

Själv har jag blivit väldigt mycket tystare sen dom började med bullergränser på bandagar.:(

QUOTE]

Du tror inte det kan ha att göra med flödet genom dämparen? En ljuddämpare ska generera ett visst motstånd:mattias
kanske blir sämre med fritt blås genom dämparen?

Men vad vet jag, jag kör ju bara mjölken!!

QUOTE]

Du tror inte det kan ha att göra med flödet genom dämparen? En ljuddämpare ska generera ett visst motstånd:mattias
kanske blir sämre med fritt blås genom dämparen?

Men vad vet jag, jag kör ju bara mjölken!!

Ger en dämpare mer effekt med en dB killer är dämparen felkonsturerad......

Min R6:a med Remus helsystem gav 0,8 mindre med en dB-killer och en 45 graders krök som leder avgaserna nedåt.

... En ljuddämpare ska generera ett visst motstånd ...
Nej, det ska den inte alls det. Dämpen ska ge minsta möjliga motstånd (Edit: dvs om man är ute efter mesta möjliga effekt. Däremot bidrar motståndet till lägre ljudnivå. //Edit).
Detta gäller såväl 2-t som 4-t.

Sen är _avstämning_ en annan sak, framförallt vad gäller 2-t. Men avstämning är alltid _före_ dämpen (dvs rätt grenrör på 4-t och rätt grenrör/krök och pipa på 2-t).

Last edited:
Nej, det ska den inte alls det. Dämpen ska ge minsta möjliga motstånd (Edit: dvs om man är ute efter mesta möjliga effekt. Däremot bidrar motståndet till lägre ljudnivå. //Edit).
Detta gäller såväl 2-t som 4-t.

Sen är _avstämning_ en annan sak, framförallt vad gäller 2-t. Men avstämning är alltid _före_ dämpen (dvs rätt grenrör på 4-t och rätt grenrör/krök och pipa på 2-t).

OK. Som jag sa, "jag kör bara mjölken"

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back