Lättning av generatormagneten?!

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Hej!

Har en liten fråga angående min generatormagnet. Det är nämligen så att under själva magneten så sitter det en metallklump som väger rätt mycket, i min sträva att lätta motorn(Gilera XRT600 -92) lite vill jag fräsa bort lite gods. Frågan är vilken effekt kan detta få?! :)

Edit: Uppdaterad med bilder.

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    8.5 KB · Visningar: 43
  • Gen1.JPG
    Gen1.JPG
    52.4 KB · Visningar: 49
  • Gen2.JPG
    Gen2.JPG
    37.4 KB · Visningar: 56
  • Gen3.JPG
    Gen3.JPG
    45 KB · Visningar: 47
Last edited:
Roterar metallklumpen?
Har den någon funktion?
Kirra någon bild!

Det ända jag kan tänka mig är ett svänghjul. Och den är ihopnitad med magneten.

Visst är det svänghjulet. Metallplattan är antagligen en vikt som man medvetet satt dit. Tar du bort den kommer du få, förutom att den antagligen blir väldigt obalanserad, kommer nog motorn upplevas "rappare", svarar snabbare på gasen. Men den kommer nog också upplevas inte ha lika mycket bottendrag. Man brukar slänga på svänghjulsvikt på enduro konverterade 2t crossar för att få motorkaraktären lite lugnare/mindre hetsig.

Hade jag tagit bort den? Nix. Hade varit för mycket jobb med balanseringen efteråt. Finns säkert andra saker som skulle lätta din hoj mer.

Några vibrationer pga obalans kommer inte märkas om klumpen tas bort.
Förutsatt att Metallklumpen är helt symetrisk, vilket den ser ut att vara på bilden åtminstone.

Att lätta svängmassan 1kg är betydligt värdefullare än att lätta nån annan del av hojen 1kg. Om man vill maximera accelerationen.

Hade jag tagit bort den? Jepp!

Några vibrationer pga obalans kommer inte märkas om klumpen tas bort.
Förutsatt att Metallklumpen är helt symetrisk, vilket den ser ut att vara på bilden åtminstone.

Att lätta svängmassan 1kg är betydligt värdefullare än att lätta nån annan del av hojen 1kg. Om man vill maximera accelerationen.

Hade jag tagit bort den? Jepp!

Har redan tagit bort rätt mycket, startmotorn, kopplingen till startmotorn, balansaxeln(och dreven som satt på den) och lite annat smått.

Hur lättar man svänghjulet på bästa sätt då? att göra den tunnare känns ju som det mest naturliga... för kapar man kanterna på den så borde den ju bli obalanserad:va

Har redan tagit bort rätt mycket, startmotorn, kopplingen till startmotorn, balansaxeln(och dreven som satt på den) och lite annat smått.

Balansaxeln... Vet att folk gjort det på stora 4t-hojar och att dom varit nöjda med resultatet. Själv har jag bara provat på en hoj en TS250(2-takt) och den vibrerade så det var rent odrädligt. Så den fick fick jag montera tillbaka igen. Eftersom det var ett experiment hade jag som tur var bara plockat bort kugghjulen till balansaxeln.

Hur lättar man svänghjulet på bästa sätt då? att göra den tunnare känns ju som det mest naturliga... för kapar man kanterna på den så borde den ju bli obalanserad:va

Det varierar lite från fall till fall. Det är inte alltid det är så lätt, rent generellt vill man ha bort massa som är långt från axelns rotationscentrum.
Alltså är det värdefullast att svarva ner diametern vilket å andra sidan kan vara riskabelt. Det är nog inte så kul om godset blivit så tunnt att svänghjulet exploderar som en splittergranat när man är ute och testar toppfarten. :näsblod

Last edited:
Jag räknade en gång på värdet av att plocka bort ettans växel på min förra crosshoj (RM125), ettan använder man ändå aldrig. Rent praktist tänkte jag plocka bort 6an och sedan öka totalutväxlingen så att ettan därefter motsvarar tvåans växel.

Bara ur minnet så handlade det om motsvarande ca 1% mer effekt ur motorn vid acceleraton. Eller 1% mindre vikt på ekipaget = 1.7kg! Och sexans två drev väger väl kanske 0.2-0.4kg antar jag.
Eftersom motorn roterar snabbare än växellådan gör massan ännu större skillnad där. Lite från höften kanske ytterligare en faktor 5.

Det kanske ger lite perspektiv på proportionerna av massa på hojen resp vevaxeln.

Att lätta den är väl enklast att ta på diametern då nitarna som håller ihop magneten med "klumpen" sitter minst 2cm in mot centrum. Men sen hade jag en annan idé. Kan man fräsa bort material från generatormagneten så att den funkar som en balansaxel (iom att de snurrar lika många varv) eller kommer det bli för stor påfrestning på lagrena?!

Att lätta den är väl enklast att ta på diametern då nitarna som håller ihop magneten med "klumpen" sitter minst 2cm in mot centrum. Men sen hade jag en annan idé. Kan man fräsa bort material från generatormagneten så att den funkar som en balansaxel (iom att de snurrar lika många varv) eller kommer det bli för stor påfrestning på lagrena?!

Går det inte att bara borra bort nitarna och ta bort hela klumpen från svänghjulet? Eller sitter konan i klumpen?

Går det inte att bara borra bort nitarna och ta bort hela klumpen från svänghjulet? Eller sitter konan i klumpen?

Nej, magneten sitter på klumpen så det går inte. Men frågan kvarstår, kan jag göra om den till en "balansaxel"?!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...