Lättning av vevparti

• Thread starter Thread starter Rignell
  • Start date Start date

Rignell

Guest
Ska bl.a. polera vevstake modda kjolen på kolven och möjligtvis lätta veven i svarven till min 50cc.
Det är ju ingen stor massa va har att göra med, men det höga arbetsvarvet ställer ju i sin tur högre krav.

Hur viktigt är det att viktförhållandet mellan vev och kolv/stake är rätt?
Finns det någon formel för att kolla detta eller går det bra om bara man håller alla mått på lager osv inom rätt toleranser?
Givetvis kommer livslängden på vitala delar att minska, men vill ändå göra ett så bra jobb som möjligt!

Tacksam för svar och idéer!

Staken skall inte poleras det kan verka bakvänt men en polerad yta ger sämre hållbarhet. Det är inte bara att lätta veven hur som helst det kräver mycket tänkande och räknande och det är ändå inte säkert att det blir bra, är det något du kan lätta utan problem så är det rotorn till tändningen om det är möjligt, dock bör man lätta den inifrån och ut för att minimera vikten samtidigt som man bevarar så mycket av interia momentet som möjligt.

Staken skall inte poleras det kan verka bakvänt men en polerad yta ger sämre hållbarhet. Det är inte bara att lätta veven hur som helst det kräver mycket tänkande och räknande och det är ändå inte säkert att det blir bra, är det något du kan lätta utan problem så är det rotorn till tändningen om det är möjligt, dock bör man lätta den inifrån och ut för att minimera vikten samtidigt som man bevarar så mycket av interia momentet som möjligt.

Jag har läst på olika källor att polerad vevstake ökar hållfastheten plus att det förbättar smörjning i vevhuset.
Helst ska man även "shot-pen" behandla staken.
Bl.a. KG trimning säljer polerade vevstakar till volvo-motorer. De vet vad de gör :)

Ps. Blir nog inget av det... Ett helvete att sära på vevpartiet :näsblod

Last edited:
Bl.a. KG trimning säljer polerade vevstakar till volvo-motorer. Ps. Blir nog inget av det... Ett helvete att sära på vevpartiet :näsblod

De stakar jag tror du tänker på ang. KG är Sten Parner Motor, H-Profilstakar och dom skiljer sig ganska radikalt från org stakarna, både i material och konstruktion...

Ett helvete att sära på??
Om det öht är delbart så fixar en liten verkstadspress biffen... Ett par ton brukar det släppa på..
Är det en hel vevaxel ska du nog inte ge dig på den alls, om du inte har balanseringsutrustning mm

Jag har läst på olika källor att polerad vevstake ökar hållfastheten plus att det förbättar smörjning i vevhuset.
Helst ska man även "shot-pen" behandla staken.

Tror inte att den motor du våldtar håller den trimningsgraden att du har hållbarhetsproblem med vevstaken dvs. kul-pening/polering/modifiering är overkill

Last edited:
Ändrar du balansfaktorn (kvot kolvvikt/obalans i vevpartiet) ändras vibbarna.
Med otur kan det funka illa ihop med ramen, det vet man inte innan. kan bli mycket vibbar, eller lite....

Lätta vevaxeln innebär normalt mindre vevhuskomp på en 2t, kan gå sämre av det.

Kolven är svår att lätta så mycket, skörten måste ju iaf täcka portarna..
Lätta vevstaken är tveksamt, spec om den ska varva mer än innan. Var glad om den håller
för det ökade varvet.

Som Boris skrev så kanske svänghjulet är bättre för att lätta. Men tvärtemot honom
tycker jag man ska ta utifrån och in, dels för att minska trögheten så mycket som möjligt,
(antar det var meningen med övningen), dels för att inte försvaga navet mer än nödvändigt.
Men ett exploderande svänghjul är nog inte så kul, så försiktigt.
/u

De stakar jag tror du tänker på ang. KG är Sten Parner Motor, H-Profilstakar och dom skiljer sig ganska radikalt från org stakarna, både i material och konstruktion...

Ett helvete att sära på??
Om det öht är delbart så fixar en liten verkstadspress biffen... Ett par ton brukar det släppa på..
Är det en hel vevaxel ska du nog inte ge dig på den alls, om du inte har balanseringsutrustning mm

Tror inte att den motor du våldtar håller den trimningsgraden att du har hållbarhetsproblem med vevstaken dvs. kul-pening/polering/modifiering är overkill

Anledningen till att jag inte vågar sära på vevaxeln är att få motvikterna rätt igen, deras läge bestäms enbart av pressningen.
KGtrimning säljer polerade lättade originalstakar. Finns två olika originalstakar iaf till B20, den senare varianten funkar bra att modda.

Ps. Vet vad H-profil stakar e. I'm not brain damaged got damn it :näsblod
Det ända som gäller vid seriös överladdning :yoparty

Ändrar du balansfaktorn (kvot kolvvikt/obalans i vevpartiet) ändras vibbarna.
Med otur kan det funka illa ihop med ramen, det vet man inte innan. kan bli mycket vibbar, eller lite....

Lätta vevaxeln innebär normalt mindre vevhuskomp på en 2t, kan gå sämre av det.

Kolven är svår att lätta så mycket, skörten måste ju iaf täcka portarna..
Lätta vevstaken är tveksamt, spec om den ska varva mer än innan. Var glad om den håller
för det ökade varvet.

Som Boris skrev så kanske svänghjulet är bättre för att lätta. Men tvärtemot honom
tycker jag man ska ta utifrån och in, dels för att minska trögheten så mycket som möjligt,
(antar det var meningen med övningen), dels för att inte försvaga navet mer än nödvändigt.
Men ett exploderande svänghjul är nog inte så kul, så försiktigt.
/u

Har redan lättat svänghjulet 30% :D
Lämnar vevpartiet ifred, ville bara undersöka litta. Tack ändå!

Last edited:
Anledningen till att jag inte vågar sära på vevaxeln är att få motvikterna rätt igen, deras läge bestäms enbart av pressningen.

Passa då på att byta nållager och lämna in till någon duktig 2-takts gubbe för optimal balansering, typ Bengt på Delta i Fkb..

KGtrimning säljer polerade lättade originalstakar. Finns två olika originalstakar iaf till B20, den senare varianten funkar bra att modda.Vet vad H-profil stakar e.Det ända som gäller vid seriös överladdning :yoparty

Visste inte att dom sålde moddade org.stakar, på B20-familjen brukar inte probmet vara vevstakarna utan ventilsläpp, har jag hört.......:hihi
Funderar på H-profil till min B230FK som nu är på den "magiska" 230hk:s gränsen

Har redan lättat svänghjulet 30%

Mycket vill ha mer... Tror det kommer räcka rätt långt..:D

Last edited:
Du kan få vevpartiet riktat för en hundralapp... Om nån gör det på så små grejer förstås

Förklara gärna vad du menar, helst både med 'optimal' och med 'balansering'.
/u

Med ´balansering´en menar jag att efter ett vevstaks/lagerbyte/lättning eller varför man nu får för sig att dela på ett vevparti , ser till att efter pressningnen lägga partiet i en därför avsedd vagga för att kontrollera "skevheten" med indikatorklocka, både i X och Y led.

Med "optimal" menar jag att man gör det så noggrant man kan med indikatorklocka, och då helst någon som har gjort det fler gånger än 2, och som har en ändamålsenlig vagga/ställning till klockan

Har sett folk som pressat ur bulten ur vevpartiet/BALANS-partiet , glada i hågen bytt både lager och stake för att sedan pressa ihop det igen med diverse tvivelaktiga styrselmetoder, utan någon som helst "balansering" iaf enav dom (YZ250) vibrerade det mesta sönder på, alu som sprack, tappade en massa bultar hela tiden samt att effekten var minst sagt "obalanserad...:D "

Jag har lämnat iväg alla de vevparti som jag haft behov av att fräsha upp till Bengt Lagerblad på Delta Racing i Falkenberg och ALLA har fungerat klanderfritt...

Hoppas du förstår hur jag menar Ulf, ursäkta det dåliga ordvalen...:)

Stön. Och här kämpar jag för att lära 'ungarna' att balansering och riktning är helt olika saker,
vare sig det gäller vevaxlar eller däck/hjul.
Och sen säger en, som kan så mycket, helt fel. :gnissla :(
/u

Stön. Och här kämpar jag för att lära 'ungarna' att balansering och riktning är helt olika saker,
/u

Ledsen att behöva göra dig besviken Ulf...
Men för det första så är jag ju "unge" :D och för det andra så använder jag min Hultafors 5:a när jag riktar någonting...

Jaja okejrå, jag lovar att vara mer korrekt ang bal/rikt i framtiden :tummenupp

Passa då på att byta nållager och lämna in till någon duktig 2-takts gubbe för optimal balansering, typ Bengt på Delta i Fkb..

Visste inte att dom sålde moddade org.stakar, på B20-familjen brukar inte probmet vara vevstakarna utan ventilsläpp, har jag hört.......:hihi
Funderar på H-profil till min B230FK som nu är på den "magiska" 230hk:s gränsen

Mycket vill ha mer... Tror det kommer räcka rätt långt..:D

Vore det inte bättre att ha B230FT som grund?
Det sitter väl fulltrycks-turbo på denna?

Vet en som körde på strippen med en B230 motor.... 960hk sen gick blocket mit itu :tungan Så nog går det o pressa lite till (om plånboken tillåter :näsblod )
Har du ngn tråd på din mc mit ein törbo?

/u

Saxat från Falicon Technical FAQ...

Can a single cylinder crankshaft be balanced? Does it help?

A single cylinder crank is always unbalanced. The balancing operation we perform moves that unbalance (vibration) to an RPM that is either higher or lower than your engine's RPM operating range. We accomplish this by removing or adding weight to the crank in a location that our balancing equipment has told us to do so. Balancing or "moving the unbalance" really helps a single cylinder crank, especially if it is to be used at sustained high speeds. At Falicon, we balance your crank for its intended use and RPM range.

Nu fick jag vatten på min kvarn...:D

Saxat från Falicon Technical FAQ...

Can a single cylinder crankshaft be balanced? Does it help?

A single cylinder crank is always unbalanced. The balancing operation we perform moves that unbalance (vibration) to an RPM that is either higher or lower than your engine's RPM operating range. We accomplish this by removing or adding weight to the crank in a location that our balancing equipment has told us to do so. Balancing or "moving the unbalance" really helps a single cylinder crank, especially if it is to be used at sustained high speeds. At Falicon, we balance your crank for its intended use and RPM range.

Nu fick jag vatten på min kvarn...:D

Att ändra balansfaktorn på en 2-t vev är inget man vanligtvis gör då balansfaktorn förhoppningsvis är rätt från fabrik, dessutom är det väldans svårt att simulera och räkna på en ny lämplig balansfaktor då där är många parametrar som ingen förutom fabrikanten riktigt har möjlighet att påverka bla infästningspunkter i ramen och harmoniska frekvenser för övriga motordelar.

På hårdtrimmade storstånkor som är gatbaserade fast med ordentligt höjt varvtal kan man exprimentera med att ändra balansfaktorn fast pga ovanstående osäkerhetsfaktorer är det få som gör det då där går åt många vevar innan man prickar rätt.

Rikta är att tillse att vevhalvorna är korrekt pressade i varandra något man gör varje gång man byter stake samt vid misstanke om att veven slagit sig.
Balansera gör man i princip inte annat än om man utvecklar eller bygger om en motor radikalt.

Last edited:
Att ändra balansfaktorn på en 2-t vev är inget man vanligtvis gör då balansfaktorn förhoppningsvis är rätt från fabrik, dessutom är det väldans svårt att simulera och räkna på en ny lämplig balansfaktor då där är många parametrar som ingen förutom fabrikanten riktigt har möjlighet att påverka bla infästningspunkter i ramen och harmoniska frekvenser för övriga motordelar.

På hårdtrimmade storstånkor som är gatbaserade fast med ordentligt höjt varvtal kan man exprimentera med att ändra balansfaktorn fast pga ovanstående osäkerhetsfaktorer är det få som gör det då där går åt många vevar innan man prickar rätt.

Rikta är att tillse att vevhalvorna är korrekt pressade i varandra något man gör varje gång man byter stake samt vid misstanke om att veven slagit sig.
Balansera gör man i princip inte annat än om man utvecklar eller bygger om en motor radikalt.
Nä, där håller jag inte riktigt med dig Boris. Jag brukar balansera min motor så fort jag gör någonting som förändrar vikten på kolv eller vevstake. En HD är ur balanseringssynpunkt att betrakta som en encylindrig motor. Perfekt balans har man BARA på ett varvtal, balansfaktorn bestämmer bara vid vilket varvtal du balanserar ut motorn. Dom vanligaste balansfaktorerna brukar ligga mellan 50-60% av vikten på de fram och återgående delarna, vilket i praktiken betyder komplett kolv/kolvar samt 1/3 av vevstaken/vevstakarnas vikt. För den nyfikna finns mera utförliga instruktioner här: http://www.sscycle.com/modules/instruction/uploads/51-1037.pdf

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd