En tankenöt

• Thread starter Thread starter Pizzabagarn
  • Start date Start date

Pizzabagarn

Guest
3 personer går in i en affär för att gemensamt köpa en vara för 30 kronor.
Efter en stund kommer föreståndaren för butiken på att han tagit för mycket betalt
då varans egentliga pris var 25 kronor och springer efter för att återlämna 5 kronor.

Då 5 inte är delbart med 3 så kommer de 3 personerna fram till att ta tillbaka 3 kronor
samt att föreståndaren får behålla 2 kronor som tack för att han var ärlig.

Detta innebär att de 3 personerna får varsin krona tillbaka vilket i sin tur leder till att
de tillsammans betalat 27 kronor för varan samt att föreståndaren behållit 2 kronor.

(3x9) + 2 = 29
Vart tog den sista kronan vägen?

(Ni som vet svaret behöver kanske inte basunera ut det direkt)

3 personer går in i en affär för att gemensamt köpa en vara för 30 kronor.
Efter en stund kommer föreståndaren för butiken på att han tagit för mycket betalt
då varans egentliga pris var 25 kronor och springer efter för att återlämna 5 kronor.

Då 5 inte är delbart med 3 så kommer de 3 personerna fram till att ta tillbaka 3 kronor
samt att föreståndaren får behålla 2 kronor som tack för att han var ärlig.

Detta innebär att de 3 personerna får varsin krona tillbaka vilket i sin tur leder till att
de tillsammans betalat 27 kronor för varan samt att föreståndaren behållit 2 kronor.

(3x9) + 2 = 29
Vart tog den sista kronan vägen?

(Ni som vet svaret behöver kanske inte basunera ut det direkt)

Vet inte om jag förstod frågan, vilken krona?

Varan kostar 25 + 2 kr till föreståndaren = 27 kr = 3 x 9 kr var

Mvh Stephenj

Vet inte om jag förstod frågan, vilken krona?

Varan kostar 25 + 2 kr till föreståndaren = 27 kr = 3 x 9 kr var

Mvh Stephenj

Kronan = skillnaden mellan 29 och 30 spänn

Varan kostar 27 kronor samt att föreståndaren får 2 kr men från början har de betalat 30 kr.

Ps Meningen är ju att man ska krångla till det och inte komma fram till en lösning Ds

Last edited:
Kronan = skillnaden mellan 29 och 30 spänn

Varan kostar 27 kronor samt att föreståndaren får 2 kr men från början har de betalat 30 kr.

Ps Meningen är ju att man ska krångla till det och inte komma fram till en lösning Ds

Varan kosta ju inte 27kr, den kosta 25kr + 2kr till föreståndaren

dom betalade ju 25 kr för varan, gav 2 kr till föreståndaren och varsin krona själva...

vara: 25:-
föreståndare: 2:-
Själva: 3 :-
--------------
totalt 30:-

vart är problemet??

dom betalade ju 25 kr för varan, gav 2 kr till föreståndaren och varsin krona själva...

vara: 25:-
föreståndare: 2:-
Själva: 3 :-
--------------
totalt 30:-

vart är problemet??

de är meningen att man ställer frågan så man tänker de har lagt ut 10:- var får tillbaka 1:- dvs. var och en har betalt 9:- och föreståndaren fick 2:-

9*3+2=29 men när de gick in i butiken hade de ju 30:- med sig vart tog kronan vägen sen?

EDIT: i vekliga fallet finns ju ägarens +2 redan inlagda i 9*3 och ska istället vara +3 för de som de behöll. dvs. ett uppställningsfel från början.

Last edited:
de är meningen att man ställer frågan så man tänker de har lagt ut 10:- var får tillbaka 1:- dvs. var och en har betalt 9:- och föreståndaren fick 2:-

9*3+2=29 men när de gick in i butiken hade de ju 30:- med sig vart tog kronan vägen sen?

EDIT: i vekliga fallet finns ju ägarens +2 redan inlagda i 9*3 och ska istället vara +3 för de som de behöll. dvs. ett uppställningsfel från början.

Precis...fel av mig. :huvet
Allt beror på hur man uttrycker sig och hur man ställer en ledande fråga på rätt sätt.

Jag måste ha missat något i SFI-kursen.

Edit: Nu när allt ändå blev skit så åker jag hem o lägger mig :mad:

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...