Rykte: Aprilia i WSBK 2007

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
(nyhet)

Inte nog med en satsning på hemmafront i Sverige i Pro Superbike så ser det ut som, iaf enligt ett rykte, att den hat-älskade Carl Foggy Fogarty tillsammans med Neil Hodgson kör årets Aprilia RSV 1000 R i World Superbikes. Kanske är detta ett rykte som påbörjats då Aprilia behöver en testfas för lite nya komponenter som ska användas till 2008 års ryktade V4-baserade hoj som kan smiska konkurrenterna hårt. Foggy-teamet har hittills kört Petronas, men Petronas står nu över 2007 och Foggy vill säkert hitta något annat att göra.

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=417

Last edited:
(nyhet)

Inte nog med en satsning på hemmafront i Sverige i Pro Superbike så ser det ut som, iaf enligt ett rykte, att den hat-älskade Carl Foggy Fogarty tillsammans med Neil Hodgson kör årets Aprilia RSV 1000 R i World Superbikes. Kanske är detta ett rykte som påbörjats då Aprilia behöver en testfas för lite nya komponenter som ska användas till 2008 års ryktade V4-baserade hoj som kan smiska konkurrenterna hårt. Foggy-teamet har hittills kört Petronas, men Petronas står nu över 2007 och Foggy vill säkert hitta något annat att göra.

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=417

Ser bra ut att det börjar hända saker :) , Swedie du ska inte testa någon ny hoj år 2008 att köra bana med?, vi kan ha någon bra förare i sverige som vissar vad aprilian går för :)

Ändra texten för Foggy har aldrig kört för Petronas utan varit teamchef och teamet står inte över 2007 utan de lägger vad jag vet ner.

Foggy blir teamchef da?
I samband med att Petronas hojen introducerades för 3-4 år sedan så läste jag en artikel om hur Foggy upplevde att köra en racer efter att ha varit ifrån några år.
Då uttryckte han hur mycket han förlorat i körkänsla och aggresivitet, och att han klart och tydligt insåg att en comeback bara skulle kunna sluta på ett sätt. Detta är ganska ovanliga ord från en man som när han var aktiv knappast gav blygsamheten ett ansikte.
Foggy letar jobb och så länge han inte har något är väl all uppmärksamhet bra, men tveksam är om Aprilia har penga nog att göra sin hoj konkurensskraftig i SBK.

...men tveksam är om Aprilia har penga nog att göra sin hoj konkurensskraftig i SBK.
Man kanske vill trimma in stall/organisation under ett år så att man är redo att fightas på riktigt med sin V4 om ett eller ett par år. Kanske.

Carl Foggy Fogarty tillsammans med Neil Hodgson kör årets Aprilia RSV 1000 R i World Superbikes. Kanske är detta ett rykte som påbörjats då Aprilia behöver en testfas för lite nya komponenter som ska användas till 2008 års ryktade V4-baserade hoj...

Ska de åka runt runt och skämma ut sig på en RSV1000 i ett helt år? Det verkar skumt. Den kommer ju självklart få blåflagg redan på startgridden. Gat-kunderna blir ruskigt förbannade. Det kan väl endå inte vara riktig eller? :va

2719989 Ska de åka runt runt och skämma ut sig på en RSV1000 i ett helt år? Det verkar skumt. Den kommer ju självklart få blåflagg redan på startgridden. Gat-kunderna blir ruskigt förbannade. Det kan väl endå inte vara riktig eller? :va
Troligen inte där för att slåss om titeln, utan som en utvecklingsgrund och få sig lite erfarenhet inom WSBK.

Håller med #Ohlsson# lite där trots att jag är en inbiten trippel Och Twin romantiker,, men med handen på hjärtat så visst skulle jag tycka att det vore kul om prillor kom ut på banorna o gjorde iaf, hyggligt i från sig.
i endurance har dom åtminstone hävdat sig bra tycker jag,fullt medveten om att det är en stor skillnad.
// Jocke

Troligen inte där för att slåss om titeln, utan som en utvecklingsgrund och få sig lite erfarenhet inom WSBK.

Ska de åka runt runt och skämma ut sig på en RSV1000 i ett helt år? Det verkar skumt. Den kommer ju självklart få blåflagg redan på startgridden. Gat-kunderna blir ruskigt förbannade. Det kan väl endå inte vara riktig eller? :va
Men tror du verkligen att de skulle hamna så mycket efter med en rejält trimmad Mille och en bra förare?

Men tror du verkligen att de skulle hamna så mycket efter med en rejält trimmad Mille och en bra förare?

Svårt att säga men... Men jag tror inte kommer kunnas fajtas i topen, ett av problemen är att motorn i grund och botten är fortfarnade från 1998(det som är ändrat på den är mest bara topen), De måste komma med en ny motor först som är gjord från scratch. Denna motor är det svårt att plocka ur så mycket mer än 160-170hk ur, och det känns en aningen för lite i dags lägget för att fajtas i topen.

En V-Twin på 1198cc + 170hk-> orginal så kan det bli lite lättare att få ur lagomt med hk(Borde komma 2008,2009)

Svårt att säga men... Men jag tror inte kommer kunnas fajtas i topen, ett av problemen är att motorn i grund och botten är fortfarnade från 1998(det som är ändrat på den är mest bara topen), De måste komma med en ny motor först som är gjord från scratch. Denna motor är det svårt att plocka ur så mycket mer än 160-170hk ur, och det känns en aningen för lite i dags lägget för att fajtas i topen.
Ducati lyckas ju skrämma upp sin 999R till nästan 200 Hk på bakhjulet trots att originalet "bara" har 150 Hk i motorn.

Ska bli intressant om Aprilia börjar köra med sin nya V4:a 2008.

Den twinnen kommer nog inte. Har du glömt bort V4:an de redan presenterat?
Aprilia V4

Naa skulle inte tro det :) , har själv gjort några trådar om den här på forumet.... Men som jag sa innan det går rykten fortfarnade om en störe V-twin från aprilia på 1200cc(visst det åter står att se). Det finns två alternativ... Aprilia kommer ut med V4an och lägger den på ett pris som hamnar runt 200k och släper också en V-twin på 1200cc och lägger den på prisklass runt 150k. Annars borde det bli så att V-twinen försviner helt och ersätts med V4an som kommer hamna i humana priser runt 160k(det är vad jag tror men men :))

Ducati lyckas ju skrämma upp sin 999R till nästan 200 Hk på bakhjulet trots att originalet "bara" har 150 Hk i motorn.

Ska bli intressant om Aprilia börjar köra med sin nya V4:a 2008.

999 kom lite senare än millens motor...och yes de har fått ur bra effekt ur den men jag också att Aprilians motor är svårare att få ur mer effekt ur(visst det finns mycket att göra men det är ändå väldigt svårt att få ur 200hk ur den).999 kom lite senare än millens motor och kom med mer effekt orginal.

Last edited:
Ang effekten i prillans 1000cc så blir jag påmind om en kille från schweiz jag hade kontakt med när jag hade lite vilda planer på trim till min hoj, han sa att med dom kammarna o kolvar/portning pc3 + lite smått o gott så fick han ur 160hk på slangen, problemet blev hållbarheten,, främst då på vevsidan där stakarna gärna lämnade in efter en stund ,,(antar att han stoppat i andra än strd) ny har ju 04 o nyare andra stakar än dom som han hade som strd på sin 03:a,såvitt han inte hade bytt till titanstakar förstås.
effekt kan man få ut men det blir som vanligt på bekostnad av livslängd.

Naa skulle inte tro det :) , har själv gjort några trådar om den här på forumet.... Men som jag sa innan det går rykten fortfarnade om en störe V-twin från aprilia på 1200cc(visst det åter står att se). Det finns två alternativ... Aprilia kommer ut med V4an och lägger den på ett pris som hamnar runt 200k och släper också en V-twin på 1200cc och lägger den på prisklass runt 150k. Annars borde det bli så att V-twinen försviner helt och ersätts med V4an som kommer hamna i humana priser runt 160k(det är vad jag tror men men :))

999 kom lite senare än millens motor...och yes de har fått ur bra effekt ur den men jag också att Aprilians motor är svårare att få ur mer effekt ur(visst det finns mycket att göra men det är ändå väldigt svårt att få ur 200hk ur den).999 kom lite senare än millens motor och kom med mer effekt orginal.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back