Fråga till er som skrev teori nyligen.

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Undrar om man skriver ett separat prov för A-kort eller om man skriver samma som för Bil fast med en extra del för MC efteråt.

En undran pga när jag tog B för 13 år sen skrev alla Bilteori och om man skulle ha A-kort fick man lite extra frågor på det.

Skulle tro att det är standardfrågor ang. trafik, regler, lagar, bla bla...plus några mc-frågor, men jag skulle också vilja veta säkert...ska boka snart :)

om jag inte e helt ute & cyklar, så är det 30 frågor som rör trafiken (skyltar, markeringar, placering mm mm) samt 10 frågor rörande just bil.

så om du tar
A = 40 Frågor
B = 40 Frågor
A+B vid samma teroriprov så blir det 50 frågor totalt

tidigare var det MAX 12 månader efter godkänt teoriprov som ett förarprov ska avläggas... vet ej om detta gäller fortfarande

När jag tog B för 5 år sen var det 65 frågor. Vet ej hur många som var för bil enbart men 65 var det, plus 5 testfrågor.

Sedan ett bra tag tillbaka så är det 70 frågor, 65 av dem räknas, 52 är gränsen för godkänt.

Separata prov med 70 frågor för alla behörigheter där några av frågorna då är inriktade för det man ska ha.

hmm...typ så...

Vart många bud detta :va
Nån som skrivit i år eller i höstas som kan bringa lite ljus?

Sedan ett bra tag tillbaka så är det 70 frågor, 65 av dem räknas, 52 är gränsen för godkänt.

Separata prov med 70 frågor för alla behörigheter där några av frågorna då är inriktade för det man ska ha.

hmm...typ så...

japp!

edit: jag skrev teori i torsdes på bil. fick:
7 frågor på fordonskännedom, manövrering
5 på miljö
16 på trafiksäkerhet
32 på trafikregler
5 på personliga förutsättningar.

är väl trafiksäkerhet och fordonskännedom, manövrering som berör det man gör teoriprovet för A, B etc

Last edited:

Skrev upp för A 2003 och för B 2006. Båda gångerna var det 65 frågor + 5 testfrågor. Testfrågorna räknades inte med i provet utan det var då bara 65 giltiga varav 52 var tvugna att vara rätt. Frågorna är slumpvis utvalda så du kan ha oturen att få enbart de svåra eller också även turen att få enbart lätta frågor vid olika provtillfällen.

Jag skrev i slutet av sommaren/höstas. Det är 70 frågor vars 65 som gäller de 5 andra är bara för någon sorts test eller något för vägverket minns inte riktigt.

På teori provet kommer det frågor om trafik, inte så mycket om skyltar men dem är viktiga att kunna för på många bilder där det handlar om en situation så är det viktigt att kunna skyltarna som finns på bilder och andra sorts markeringar för på så sätt löser du frågan.

Många frågor om situationer fick jag iaf.
Kunskaper om motorykeln, typ besiktning, försäkring, kunna läsa av typintyget med effekten och max last och om du får ha med skjuss på hojjen och sånt.

Kan du alla faser på datan med max 3 fel på varje så bör du klara provet. Läs boken varje kväll innan du lägger dig några sidor det är inte heller fel.

Men somsagt mest situationer har jag och mina polare fått ialifall.

Lycka till med provet :tummenupp

Last edited:

Jag skrev för ett år sen...

70 frågor
65 räknas (de andra 5 är tester inför nästa års teoriprov)

Ca 30% Trafikregler (samma som bil)

Ca 30% Motorcykelinriktade frågor ex hur man testar svinglager, styrlager, däckmönsterdjup på motorcykel etc...

resten är inriktat på hur du ska bete dig som MC-cyklist i trafiken, hur du ska placera dig för att synas som bäst, var du får köra med hojen. Alltså skillnader på vad som händer i olika situationer som skiljer från bilkörning...

Lycka till ni som ska skriva! :tummenupp

...

tidigare var det MAX 12 månader efter godkänt teoriprov som ett förarprov ska avläggas... vet ej om detta gäller fortfarande

Jo stämmer bra, själv klarade jag min teori 8 maj så jag vill gärna fixa uppkörningen dessförinnan så jag slipper göra nytt. Jag kunde inte heller avlägga nytt prov innan det gammla går ut (hade varit skönt att göra i vinter för att slippa pressen).:gnissla

Undrar om man skriver ett separat prov för A-kort eller om man skriver samma som för Bil fast med en extra del för MC efteråt.

En undran pga när jag tog B för 13 år sen skrev alla Bilteori och om man skulle ha A-kort fick man lite extra frågor på det.

A och B- behörighet skrivs idag helt seperat. A- provets innehåll är samma som B, ända skillnaden är de specifika fordonsfrågorna.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back