Bullergräns

och hur/vart/när mäter man det ? vore ju kul att kolla eftersom jag har db mätare i mobiltelefonen :)

Besikta Rettan i höstas o han titta på slipon:et o sa: Den här ska jag nog ta o provstarta...
Dro igång högen o sa att det var ok.
Fråga lite försynt om han hade mätarn i örat o han nicka :)
Dom hade tydligen inte fått instruktiner på HUR dec. mätar´n skulle användas o kunde inte använda den för att slå ner en besiktning, men hade det vart åt helvete med ljudnivån kunde han NOG slagit ner besiktningen...
Lite luddit kanske , men du får kanske ett hum om hur precis den svenska bilprovningen är!

Hmm... nu läste jag nån skrift av VV där det stog att personbilar endast får låta 74 dB och motorcyklar 80 dB... Är ju duktigt mycke skilldnad på 103 dB och 80 dB :) Någon som vet vad som gäller?

9 a § Bilar anses lämpliga för trafik endast om de vid provning uppfyller följande krav i fråga om buller.

Fordonsslag Högsta tillåtna buller (dB(A))
Personbil 74
Buss och lastbil med entotalvikt av högst 3,5 tonmed en totalvikt av högst2 ton 76
med en totalvikt över 2 ton 77
Buss
med en totalvikt över3,5 ton med en motoreffektmindre än 150 kW 78
med en motoreffekt av 150kW och större 80
Lastbil
med en totalviktöver 3,5 ton med enmotoreffekt mindre än 75 kW 77
med en motoreffekt av minst75 kW men mindre än 150 kW 78
med en motoreffekt av minst150 kW 80

Vägverket får föreskriva om andra gränsvärden för vissa bilar. Förordning (1996:513).

9 b § Motorcyklar och mopeder anses lämpliga för trafik endast om de vid provning uppfyller följande krav i fråga om buller.

Fordonsslag Högsta tillåtna buller (dB(A))
Motorcykel
med cylindervolym av högst80 cm3 75
med en cylindervolym över80 cm3 men högst 175 cm3 77
med en cylindervolym över175 cm3 80
trehjuliga 80
Moped
klass I 71
klass II 66
trehjuliga 76

Last edited:
Hmm... nu läste jag nån skrift av VV där det stog att personbilar endast får låta 74 dB och motorcyklar 80 dB... Är ju duktigt mycke skilldnad på 103 dB och 80 dB :) Någon som vet vad som gäller?
Skilj på typbesiktning av nya modeller och (semi-)årlig besiktning. Skilj dessutom på mätmetoder, stillastående vid fastställt varvtal eller förbifart.

Last edited:

Ja 103 kan det ju inte va, för jag har dispan på 88 db på min ena hoj. och det känns ju ganska onördigt om man får ha 103. :va

103 db är gränsen mätt vid vid 5000 rpm 3 meter snett bakåt

Last edited:
snarare 0.5 m bakifrån och 45 grader

Precis så är det, 0,5 meter bakom och 45 graders vinkel (sett uppifrån), ska vara i samma höjd som utblåset. Har man dubbelpipa ska det även mätas ifrån båda hållen, beroende på avståndet imellan (kommer dock inte ihåg vart gränsen går).

103dB som tidigare nämnts, och varvtalet beror på slaglängden/kolvhastigheten

Det är riktigt generöst, då det låter betydligt mindre obelastat än när man är ute och kör. Är fortfarande förvånad över att det inte har sänkts, men det är ju bara att vara glad så länge man får bullra lite:yoparty

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back