Scooterproblem, gashäääng..

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har problem med min 125cc Qingqi Sport, vid kyla(allt under 0:an) Så hänger sig gasen, så den blir stum i handtaget, inget fel nere vid förgasaren, så fort den kommer in i värmen i garaget så "släpper" det tämligen omgående, för att när man kör ut igen och åkt i ca 3-4 minuter bli samma visa igen:va
Kan bli tämligen spännande att åka i 30-50 på isgata och gasen hänger sig...bromsa med fötterna och så ¨gått det går med bromsarna..pirutt och for i backen i Fredags, dock utan skador.
Ringde till återförsäljarna som sa att det var ett vanligt problem med scooterar både Moped/eu socooter och 125. Är det Wire av dålig kvalitta?
Trots den stått inne i rumstemp en hel dag, samt smörjning av gaswire både vid handtaget och nere vid förgasaren, samt att man prototypat ett vindskydd i kartong så uppstod felet i alla fall.

Har själv kört eu-moped på vinter med ner till-20 grader utan problem och stora tempraturskillander från dag till dag.

Är detta specifikt "Kina syndrom"? Tips, råd och botmedel emottages tacksamt, så att inte scootern enbart blir sommarmoppe..

Last edited:
har en polare som hade samma problem som du, saken var den att hans gashandtag helt enkelt frös fast:D prova att skaffa uppvärmda handtag, kanske det löser sig då då:tummenupp

Last edited:
Det blir kondensvatten i wirehöljet. Denna fryser och låser wiren en bra bit inuti själva höljet. Detta inträffar främst vid 0-gradigt/ett par minus då det temperaturområdet främjar kondensbildning bäst när man tar ut fordonet ur varmt garage ut i tillräckligt kallt väder osv. Är det kallare skapas inte kondensen lika lätt då det oftast är kallare där maskinen redan står.
Men just i det tempområdet blir det oftast någon minusgrad extra vid körning då fartvinden kyler ner tillräckligt mycket för att det ska frysa i wire´s och dyl.

Om du kan lossa någon nippel på wiren i någon ände och sen dra ut hela innerwire´n så smörj igenom med någon lite tjockare multismörjolja, ex. WD-40 eller vapenolja (Break-Free CLP är kalas!) , 5-56 försvinner för lätt. Spruta in i ena änden tills det sköljer ut genom den andra.
Alternativt använd en wiresmörjare. De flesta hojmekar har det.
Ett tredje alternativ om wiren inte går att ta isär så ta loss hela wireledningen helt och hållet från hojen, och lägg densamme i olja över natten så att olja får krypa in överallt där det ska, torka av och återmontera sedan.
Det måste vara ordentligt smörjt i alla wire´s.

Min kines har inte samma problem, kan bero på att den bor ute jämt eller att jag har värmehandtag. Prova att koppla bort vajern uppe vid handtaget, låt hojen stå ute ett tag och se om handaget fryser fast eller om det är wiren.

Det blir kondensvatten i wirehöljet. Denna fryser och låser wiren en bra bit inuti själva höljet. Detta inträffar främst vid 0-gradigt/ett par minus då det temperaturområdet främjar kondensbildning bäst när man tar ut fordonet ur varmt garage ut i tillräckligt kallt väder osv. Är det kallare skapas inte kondensen lika lätt då det oftast är kallare där maskinen redan står.
Men just i det tempområdet blir det oftast någon minusgrad extra vid körning då fartvinden kyler ner tillräckligt mycket för att det ska frysa i wire´s och dyl.

Om du kan lossa någon nippel på wiren i någon ände och sen dra ut hela innerwire´n så smörj igenom med någon lite tjockare multismörjolja, ex. WD-40 eller vapenolja (Break-Free CLP är kalas!) , 5-56 försvinner för lätt. Spruta in i ena änden tills det sköljer ut genom den andra.
Alternativt använd en wiresmörjare. De flesta hojmekar har det.
Ett tredje alternativ om wiren inte går att ta isär så ta loss hela wireledningen helt och hållet från hojen, och lägg densamme i olja över natten så att olja får krypa in överallt där det ska, torka av och återmontera sedan.
Det måste vara ordentligt smörjt i alla wire´s.

Skall ta isär och smörja hela vägen, nere vid förgasaren under "pottan" är det iaf inget problem, där är det dessutom värmeutveckling från motorn.
Men någonstans så "låser" det som släpper i värmen, det som är konstigt är att jag trots att jag hade byggt temporärt vindskydd så blev det lika efter några minuter iaf. Det är klart kondensen kan man inte gömma, den finns ju lixom redan där, från värmen idag 20 plusgrader inne på jobbet, till minus ca 8 grader ute.

Kanske bättre att förvara maskinen helt och hållet ute i Kylan då, det nu ändå skall bli massa minusgrader,istället för Garaget??

Last edited:
Operation testing pågår..Gasreglaget helt OK! Nu när den stod i garaget(isolerat garage utan värme), just nu står den ute i test i 13 minus och får där förbli, är den OK ikväll vid 22:00-00:00 tiden, så lär det vara enbart något Kondesrelaterat problem iaf!

Den har gått som en Duracellkanin annars i över 200 mil, på ca 7 månader.
Detta problem var en gång i Oktober med då det var minus någon dag, men hade nästan förträngt det..annars har de ju varit plus i november/December så det har ej varit tillfälle till detta problem tidigare.

Tack för snabba tips och råd:) :tummenupp scootern måste igång fort, vill f-n inte cykla en mil om dagen enbart för att ta sig till jobbet.

Smörj rikligt med litiumfett (CRC sprayburk) finns på Micro tex.
Egentligen ska man inte ha olja i wirarna då den blir trög vid kyla.

Ja wiren måste smörjas hursomhelst, efter 15 minuter i kylan så var det samma visa igen, "moppen" fick stå kvar i garaget, vara bara att cykla i 20 minus....
Nåja skall på det idag igen:tummenupp då det blev tidsbrist igår.
Fick även ett tips om man kommer åt hela wireöljet att värma med fån/varrmluftspistol :va för att få bort kondens i höljet.

Jag har en likadan 125cc och den, liksom alla andra fordon, har fått vajrarna smorda med en slags aluminiumklump som man spänner fast i vajerändan, sen har den ett hål att spruta in Lithiumfett i, som pressas in och ner i hela vajerhöljet.

Men om du skruvar av trottellocket och känner på gummimembranet till trotteln så inser du att dessa skithojar inte är byggda för kyla. Mitt gummi är hårt som hinkplast ( nästan ).

Hårt att köra den i snö iaf, tycker den är skitläskig fast du kanske har dubb?

Jag har en likadan 125cc och den, liksom alla andra fordon, har fått vajrarna smorda med en slags aluminiumklump som man spänner fast i vajerändan, sen har den ett hål att spruta in Lithiumfett i, som pressas in och ner i hela vajerhöljet.

Men om du skruvar av trottellocket och känner på gummimembranet till trotteln så inser du att dessa skithojar inte är byggda för kyla. Mitt gummi är hårt som hinkplast ( nästan ).

Hårt att köra den i snö iaf, tycker den är skitläskig fast du kanske har dubb?

Inga fegisdäck här inte..Inget dubbdäck, men kanske vore en vettig ivestering iall fall till framhjulet, om man bara får snurr på gasen igen. Nej tror inte Kineserna räknat med att scootrarna skall snurra och gå i minusgrader i flera månader vid normal vintertemp. Hittils har den gått skitbra ialla fall, alltid startar även om den stått ett par veckor, så hoppar den igång direkt.

Sen får man leva med att det trots allt är en billig, massproducerad ihopsatt "kina" hoj, plastdetaljer har inte högsta kvalité och passform överallt, men man får vad man betalar för, annars hade jag fått betala 2 1/2 -3 ggr med.

Inga fegisdäck här inte..Inget dubbdäck, men kanske vore en vettig ivestering iall fall till framhjulet, om man bara får snurr på gasen igen. Nej tror inte Kineserna räknat med att scootrarna skall snurra och gå i minusgrader i flera månader vid normal vintertemp. Hittils har den gått skitbra ialla fall, alltid startar även om den stått ett par veckor, så hoppar den igång direkt.

Sen får man leva med att det trots allt är en billig, massproducerad ihopsatt "kina" hoj, plastdetaljer har inte högsta kvalité och passform överallt, men man får vad man betalar för, annars hade jag fått betala 2 1/2 -3 ggr med.

Ja, de är billiga. Köpte min för 3.500,- med knäckta gaffelben.

Men jag är livrädd i nittio blås, bromsarna känns så veka att jag spänner mig konstant, kan knappt slappna av.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg