Montering av smörjnipplar

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har köpt en cross och tänker sätta smörjnipplar för att öka livslängden i lagrena.

Fråga1. Hur gör man för att montera nipplarna? Är det bara att borra ett hål och jänga med jängtapp? Vad är det för jängstigning på biltemas fettnipplar?

Fråga2. Var kan man sätta smörjnipplar? Länkage, sving, styrhuvud...??

Om man sätter en nippel på styrhuvudet behövs det inte rätt mycket fett för att nå ut till styrlagrena?

Ge gärna konkreta tips på hur man gör och vad man bör tänka på vid montering. Har någon bilder så är det bara att lägga in..

//Ola

Min Honda 250 som jag sålde nyss hade nipplar i styrhuvudet, nav samt alla stötdämparlänkage. Jättesmidigt att bara pumpa fullt och slippa ta isär o göra rent.

Fast det visst du nog redan....

Resten har jag ingen aning om.

Smörjnipplar ersätter inte korrekt underhåll, får du in skit i lagret kan du ha hur mycket fett du vill utan det hjälper.....

Styrhuvudet är det bara lönt att sätta nippel till det nedre lagret, hjulagren sätter jag inga nipplar i då dessa är kapslade och dessutom plockar man ändå med hjulen så ofta.... Svingen och länkaget är kanonställen att sätta på men man behöver ändå plocka ner och rengöra någon gång per säsong.....

Många hojar har fettnippel mitt på röret vid styrhuvudet. Principen är ju då att man fyller hela utrymmet mellan övre och nedre lagret med fett. Var gång man fettpressar så trycks sedan överskottet ut vid övre och nedre lagret.
Kanske ingenting för dina viktsoptimerade racerhojar att åka runt med ett hekto extra fett det förstår jag, men så är iaf principen på lite mer ruggade hojar.

Genom regelbundet pressa fett i nipplar hålls fettsmorda lager rena och vattenfria genom att nytt fett tillförs och ger ett positivt flöde med rent fett genom lagret.

Samma princip som använd vid propelleraxeltätningar på båtar, eller leder på grävmaskiner och dylikt.

Men jag håller med dig: om man en gång slarvat så att lagret väl blivit kontaminerat, jag då måste man ta isär. Det går ju inte att "tvätta" lagren med fettsprutan. Iaf inte ett rullningslager.

Om man inte är så kunnig som du verkar vara så ska man nog dessutom tänka efter en eller två ggr innan man borrar för fettnippel på en modern plastraket. Det kan ju vara lite gods i tex en sving, då gäller det att borra för nippeln på rätt ställe, så att man inte försvagar.

Tycker jag!:)

/J

Smörjnipplar ersätter inte korrekt underhåll, får du in skit i lagret kan du ha hur mycket fett du vill utan det hjälper.....

Styrhuvudet är det bara lönt att sätta nippel till det nedre lagret, hjulagren sätter jag inga nipplar i då dessa är kapslade och dessutom plockar man ändå med hjulen så ofta.... Svingen och länkaget är kanonställen att sätta på men man behöver ändå plocka ner och rengöra någon gång per säsong.....

Last edited:
Helst ska man ha 1.25*6 gänga, men 1 mm stigning är lättare att hitta, både nipplar o tapp.
Det är ofta klurigt att få till nippeln så att den inte sitter i vägen, man kommer åt
att smörja den och fettet hamnar på rätt ställe.
Det kan krävas hål i bussningar t.ex. Svingaxlar har jag nån gång fått borra ett axiellt,
rätt långt hål i o sen radiellt hål till lagren. O sen nippel i ändarna. Små hål räcker.
Ska inte vara stora pga försvagningen av axeln. Nipplar behöver man ofta både raka o vinklade.
Betr styrlagret så är det oftast det nedre som rostar sönder. Därför räcker en nippel
ovanför det. Fettet behöver inte tryckas ut i det lagret, det fixar tyngdkraften.

Sen kan man behöva kolla att det inte finns nåt hål in i ramen eller för styrlås etc.
Fylla hela ramen m fett kan vara lite onödigt.
Mer info mha Sök: http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=5024641
/u

Last edited:
Betr styrlagret så är det oftast det nedre som rostar sönder. Därför räcker en nippel
ovanför det. Fettet behöver inte tryckas ut i det lagret, det fixar tyngdkraften.
/u

Jag har sett rostskador även i det övre lagret. Det nedre har varit fyll med fett, det övre har varit rostigt pga av innestängd fukt som stiger upp och kondenserar. På samma sätt som det ofta är de övre delarna i toppen som först börjar rosta på en dåligt konserverad motor. Så därav min brassklapp att smörja både övre och under lagret med nippeln. På HD sitter tex en nippel i ovankant, för att fylla hela utrymmet, ända till det pressas ut genom både över och undre lagret. Som på arméhojar

Men det bästa för att undvika rostiga styrlager är nog om hojen förskonats från okritiskt trycktvättande ägare. :D

/J

Svingen och länkaget är kanonställen att sätta på .....

Tänk efter innan du monterar nipplarna, ta bort stötdämparn och titta hur länkaget rör sig från min till max läge.
Det är lätt att göra en tankevurpa och första gången bakänden fjädrar ihop så knäcks nipplen/nipplarna av.

Var mycket noga på denna punkten, det är fler än 2 som gjort det felet.

Men jag håller med dig: om man en gång slarvat så att lagret väl blivit kontaminerat, jag då måste man ta isär. Det går ju inte att "tvätta" lagren med fettsprutan. Iaf inte ett rullningslager.

Om man inte är så kunnig som du verkar vara så ska man nog dessutom tänka efter en eller två ggr innan man borrar för fettnippel på en modern plastraket. Det kan ju vara lite gods i tex en sving, då gäller det att borra för nippeln på rätt ställe, så att man inte försvagar.

Tycker jag!:)

/J

Jag instámmer men med tillágget att då detta troligen är en enduromoppe så fyller man lagren med skit och vatten i viss mån oavsett hur mycket fett man trycker i så det är ändå nödvändigt att plocka ner då och då för att få bort skiten.

Tänk efter innan du monterar nipplarna, ta bort stötdämparn och titta hur länkaget rör sig från min till max läge.
Det är lätt att göra en tankevurpa och första gången bakänden fjädrar ihop så knäcks nipplen/nipplarna av.

Klassikerfel 1A har aldrig lyckats det själv men har haft en del kamrater som kommit in efter första crosspasset efter att ha monterat nipplar och funnit dem avslagna av fjädringsrörelsen....:huvet

Last edited:
så fyller man lagren med skit och vatten i viss mån oavsett hur mycket fett man trycker i så det är ändå nödvändigt att plocka ner då och då för att få bort skiten.

Jag begriper då inte hur ett fettfyllt lager/lagerhus ska kunna "bli fullt med skit o vatten" det funkar ffs under vatten tom.

Nää, var positiv & glad ist, varför negga på det kanske bästa du kan göra på en offroadare för att förlänga livslängden o slippa skruva hela tiden..

Jag begriper då inte hur ett fettfyllt lager/lagerhus ska kunna "bli fullt med skit o vatten" det funkar ffs under vatten tom.

Nää, var positiv & glad ist, varför negga på det kanske bästa du kan göra på en offroadare för att förlänga livslängden o slippa skruva hela tiden..

Jag neggar absolut inte smörjnipplar men min erfarenhet efter +10 säsonger med enduro+cross säger mig att man inte bara kan spruta in lite fett då och då och sen tro att allt är fina fisken.......

Jag neggar absolut inte smörjnipplar men min erfarenhet efter +10 säsonger med enduro+cross säger mig att man inte bara kan spruta in lite fett då och då och sen tro att allt är fina fisken.......

Som sagt, förstår inte hur smuts & vatten kommer in i ett fettfyllt lager/lagerhus.

Fast jag är iof inte typen som rotar med grejer som fungerar.

Som sagt, förstår inte hur smuts & vatten kommer in i ett fettfyllt lager/lagerhus.

Fast jag är iof inte typen som rotar med grejer som fungerar.

Nä visst är lagret perfekt fettfyllt så kommer där inte in något vatten men skiten kommer ju in ändå och fastnar i fettet och körs runt, är man tillräckligt flitig så trycker man igenom tillräckliga mängder fett för att få någolunda rent så är det kanon,men att bara trycka in lite fett då och då och sen skita i att montera ner bara för att man ju har fettnipplar i är kontraproduktivt.......

Nä visst är lagret perfekt fettfyllt så kommer där inte in något vatten men skiten kommer ju in ändå och fastnar i fettet och körs runt, är man tillräckligt flitig så trycker man igenom tillräckliga mängder fett för att få någolunda rent så är det kanon,men att bara trycka in lite fett då och då och sen skita i att montera ner bara för att man ju har fettnipplar i är kontraproduktivt.......

jag.......vet inte vad jag ska säga riktigt, mer än att killen som frågar förmodligen inte tävlar. Att ha rätt i sak är inte alltid att ha rätt.

Men kan vi ENAS om att tiden som förflyter mellan varje nedrivning av tex. länkage FÖRLÄNGS många gånger om när man monterar nipplar?

Du verkar vilja få det till att man kan skita i att montera dem, eftersom det "släpper in vatten & skit" men jag menar att det är en förbättring. En stor förbättring.

Jag hinner inte köra cross mer än 40-50 tim / år så.....

jaja, alla har sin åsikt på ett forum och i verkligheten.

Visst är det en förbättring att införa fettnipplar! Det är nog alla överens om!
/J
jag.......vet inte vad jag ska säga riktigt, mer än att killen som frågar förmodligen inte tävlar. Att ha rätt i sak är inte alltid att ha rätt.

Men kan vi ENAS om att tiden som förflyter mellan varje nedrivning av tex. länkage FÖRLÄNGS många gånger om när man monterar nipplar?

Du verkar vilja få det till att man kan skita i att montera dem, eftersom det "släpper in vatten & skit" men jag menar att det är en förbättring. En stor förbättring.

Passar på att sticka in en fråga till. Var sätter man nippeln till ex länkaget? Mitt på för att sedan borra någon form av kanal så att fettet når in till lagret?? Eller kan man borra ett litet hål genom bulten och leda upp fettet från "insidan" och fästa nippeln i änden av bulten?

Precis vad jag funderat över och är rädd för, därav frågan..

Kul att min fråga engagerar :)
Tanken med att sätta nipplar på hojen är att öka bytesintervallerna på lagrena. Givetvis kommer jag plocka isär och inspektera, men förhoppningsvis lite mer sällan.

Absolut vi ar overens det ar en guldinvestering som forlanger bade service och bytesintervall men det ersatter fortfarande inte service....

Da capo: det krävs normalt en del funderande innan man vet hur nipplarna ska sättas.
Beror helt på utformningen av länkaget. Man bör ju inte borra så att man gör nån del
avsevärt svagare. 2 mm hål axiellt i en t.ex. 10 mm skruv/bult borde vara ok, ca 4 % av arean,
3 mm**2, men två såna hål radiellt genom skruven på samma ställe kanske man ska
undvika, 40 mm**2 försvinner, dvs. ca hälften av tvärsnittsytan borta.

Samma sak gäller länkaget, tänk efter var (drag)påkänningarna hamnar och om nåt
ev nya hål försvagar mycket. Isf välj ev ett annat ställe att borra på.

I nödfall kan man sätta nippeln på ett ställe där den knäcks vid nerfjädring, men
ha en kort M6 skruv där i vanliga fall (som får plats) och sätta dit en nippel just vid smörjningen.
Låter bökigt, men är iaf mkt bättre än att inte ha nippel. En sån skruv är så välsmord
att den alltid är jättelätt att lossa. Inte den bekvämaste lösningen, men det funkar utmärkt.
/u

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...