2 frågor ang. racekittad framgaffel.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
1. Är det vanligt att man kittar benen olika, alltså att det ena benet kan ha en trögare retur eller att dom jobbar med olika saker lixom?

2. Brukar det skillja i viskositet eller mängd olja från orginal?

1. Är det vanligt att man kittar benen olika, alltså att det ena benet kan ha en trögare retur eller att dom jobbar med olika saker lixom?

2. Brukar det skillja i viskositet eller mängd olja från orginal?

Det finns vissa gafflar där returen finns i ena benet och komressionen i det andra, detta är dock en mycket ovanlig kontruktion i moderna gafflar men var poppis på 90-talet.

Har du en kittad gaffel brukar där följa med instruktioner om vilken olja och vilken nivå som är rekommenderat men saknar du detta så testa med orginal

Det finns vissa gafflar där returen finns i ena benet och komressionen i det andra, detta är dock en mycket ovanlig kontruktion i moderna gafflar men var poppis på 90-talet.

Har du en kittad gaffel brukar där följa med instruktioner om vilken olja och vilken nivå som är rekommenderat men saknar du detta så testa med orginal

Undrade just när du skulle svara ;)
Hojen i fråga är en gsxr 750 från 02 och framgaffeln är Wilberskittad. Jag hade varken tillgång till en orginal verkstadshandbok eller några anvisningar från Wilbers. Det slutade med att jag slog i Öhlinsolja (fanns på hyllan) och körde med samma luftkammarlängd som vid isärtagningen. Blev nog inte på mm samma eftersom packboxarna hade fuktat ett tag.
Rörde inga inställningar på gaffeln men märkte när jag var klar att det ena benet gick betydligare trögare i retur än det andra trots samma inställningar.

Har du fått på toppmuttern på cartridgen i samma läge på båda benen? Om du inte har det så får du olika justermån på benen. Läget justeras med kontramuttern under toppmuttern.

Ja dom är lika!

Om man har progressiva fjädrar och råkar stoppa i den ena uppochner så kan kan nivån och luftkammarmängden skilja eftersom man ju oftast mäter nivå innan man släpper ned fjädrarna. Inte stor skillnad, men ändå.

/J

För info om Wilbers så kontaktar du Johan Wedrup, Jiwe på SH. Han kan säkert hjälpa dig.

Last edited:
Du ska ha en 15 olja och 90mm i stället som på originalgaffel 103mm
Håller precis på med en exakt lika gaffel också med Willberkit, nya tätningar olja och bussningar ska i.

Last edited:
Du ska ha en 15 olja och 90mm i stället som på originalgaffel 103mm
Håller precis på med en exakt lika gaffel också med Willberkit, nya tätningar olja och bussningar ska i.

Misstror dig inte men var får du den infon ifrån? Borde man inte gå ner i wiskositet när man kittar en gaffel, för att få den känsligare? Bara lite tankar.

Vilken viskositet håller öhlinsolja?

Last edited:
Vill minnas att Öhlins gaffelolja håller 28cSt (centistoke) vid 40°C i viskositet.
Jag har inte översättningen till SAE just här och nu, men mellan tummen och pekfingret är det nog en av de tjockare oljorna iaf.
Skulle tro att man väljer detta för att den inte ska tunna ur sig allt för mycket under belastning, och det resonemnaget stödjer ju oxå tesen om en tjockare olja i en racekittad gaffel.

Vill minnas att Öhlins gaffelolja håller 28cSt (centistoke) vid 40°C i viskositet.
Jag har inte översättningen till SAE just här och nu, men mellan tummen och pekfingret är det nog en av de tjockare oljorna iaf.

Kändes typ som en 10w när den rann ur burken.

Skulle tro att man väljer detta för att den inte ska tunna ur sig allt för mycket under belastning, och det resonemnaget stödjer ju oxå tesen om en tjockare olja i en racekittad gaffel.

Ja det låter ju vettigt!

Ska vi gifta oss!?
"kändes som en 10w" DET var tamigf-n en otrolig gissning!! :D
Se nedan hur rätt du hade!

Jag hittade min lilla tabell! Men det kommer snart mer ovärderlig info!
Spara ner denna tabell. Oumbärlig!

Bifogat

• Konverteringstabell viskositeter.jpg
    Konverteringstabell viskositeter.jpg
    122.1 KB · Visningar: 153
Misstror dig inte men var får du den infon ifrån? Borde man inte gå ner i wiskositet när man kittar en gaffel, för att få den känsligare? Bara lite tankar.

Vilken viskositet håller öhlinsolja?

Wemi: Chister Miinin

Första gången jag gjorde service på gaffeln gjorde jag misstaget att köra med std 10 olja och std mängd vilket resulterade i en bottnande gaffel oavsett hur jag ställde på.
Ett samtal senare till Wemi och en perfekt gaffel.

Ska vi gifta oss!?
"kändes som en 10w" DET var tamigf-n en otrolig gissning!! :D
Se nedan hur rätt du hade!
:kär :lol
Jag hittade min lilla tabell! Men det kommer snart mer ovärderlig info!
Spara ner denna tabell. Oumbärlig!
Schysst tabell!

Wemi: Chister Miinin

Första gången jag gjorde service på gaffeln gjorde jag misstaget att köra med std 10 olja och std mängd vilket resulterade i en bottnande gaffel oavsett hur jag ställde på.
Ett samtal senare till Wemi och en perfekt gaffel.

Okej, tack för svaren!

Last edited:
Här kommer en otrolig sammanställning av Peter Vedrone, oljeorakel, där alla gaffeloljor specas utifrån den enda egentligt riktiga viskositetsstandardan Cst (centistoke), som ju är så oerhört mycket noggrannare än den grovhuggna SAE-skalan som vi normalt är vana vid.
Spara denna!
Peter påpekar att de viskositeter som specas på flaskorna i SAE (eller wt. "weight" som amerikanerna säger istället) ofta kan vara FEL! Särskilt som t.ex SAE10 kan innefatta ett flertal Cst-viskositeter. Men han påpekar även att rena felaktigheter finns då olika tillverkare verkar använda hemsnickrade skalor och en 10-olja från EN leverantör kan vara tunnare än en 7,5 från en annan. (därav att vissa i listan etiketterade oljor med säg 15wt. ligger längre ned än vissa 20-oljor! *häpp*)
Han påpekar oxå oljevalets absoluta betydelse före massor med andra inställningar på gaffeln.

Här är den gedigna listan. (sorry för bildkvaliten. Swedie släpper ju bara in 140Kb bilder)
Vissa produkter i tabellen har sin SAE-viskositet i wt. i namnet. Men läs av Cst och kolla sedan i min konverteringstabell i mitt tidigare inlägg. Mycket nöje! :)
Och glöm för allt i världen inte att besöka hemsidan som är angiven längst ned!! (årets viktigaste framgaffelsida?)

Bifogat

• PVD-ISO-Viscosity-Data.jpg
    PVD-ISO-Viscosity-Data.jpg
    133.9 KB · Visningar: 103
Last edited:
Här kommer en otrolig sammanställning av Peter Vedrone, oljeorakel, där alla gaffeloljor specas utifrån den enda egentligt riktiga viskositetsstandardan Cst (centistoke), som ju är så oerhört mycket noggrannare än den grovhuggna SAE-skalan som vi normalt är vana vid.
Spara denna!
Peter påpekar att de viskositeter som specas på flaskorna i SAE (eller wt. "weight" som amerikanerna säger istället) ofta kan vara FEL! Särskilt som t.ex SAE10 kan innefatta ett flertal Cst-viskositeter. Men han påpekar även att rena felaktigheter finns då olika tillverkare verkar använda hemsnickrade skalor och en 10-olja från EN leverantör kan vara tunnare än en 7,5 från en annan. (därav att vissa i listan etiketterade oljor med säg 15wt. ligger längre ned än vissa 20-oljor! *häpp*)
Han påpekar oxå oljevalets absoluta betydelse före massor med andra inställningar på gaffeln.

Här är den gedigna listan. (sorry för bildkvaliten. Swedie släpper ju bara in 140Kb bilder)
Vissa produkter i tabellen har sin SAE-viskositet i wt. i namnet. Men läs av Cst och kolla sedan i min konverteringstabell i mitt tidigare inlägg. Mycket nöje! :)
Och glöm för allt i världen inte att besöka hemsidan som är angiven längst ned!! (årets viktigaste framgaffelsida?)

Var kan man ladda ner den högupplöst?

Var kan man ladda ner den högupplöst?

Det gör du på den sidan!
Listan finns där, och det finns MAAAAASSOR med annan matnyttig läsning.
Kolla först hela sidan, sedan alla länkar uppe till vänster.
Ska länka till listan om jag orkar. Jag hade listan på min dator just in case att sidan försvinner eller så. Avsnittet heter Low Speed Damping, och åkkejrå, här är länken!!
http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htm
Men som sagt. besök Mr. Peters hemsida.

En guldgruva!

Last edited:
Det gör du på den sidan!
Listan finns där, och det finns MAAAAASSOR med annan matnyttig läsning.
Kolla först hela sidan, sedan alla länkar uppe till vänster.
Ska länka till listan om jag orkar. Jag hade listan på min dator just in case att sidan försvinner eller så. Avsnittet heter Low Speed Damping, och åkkejrå, här är länken!!
http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htm
Men som sagt. besök Mr. Peters hemsida.

En guldgruva!

Du där fanns mycket intressant att läsa, great.:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back