KTM LC4 640 Enduro

matte182

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Gasgas 300ec -04
Hej!

Under den komande veckan funderar jag på att köpa en 640 enduro. Men jag har lite frågor. Det här blir ju den första riktiga mc efter 125:orna som man har haft, och vad jag kan förstå så är det en lämplig nybörjar hoj?
Är den i stort sätt samma som sm? (förutom däck,fälg,fjädring? och broms då)
Kan man köra några längre turer på den?
Har hittat en -00 som gått 1600mil för 31000kr är det ett rimligt pris?
Enduro modelen verkar vara lite ovanlig, för jag hittar bara sm när jag har sökt på den...?
Finns det något annat som kan vara värt att veta om den?

Tack på förhand:tummenupp

Jag tror Rasorblade skrev lite för fort och givetvis tillhör EXC de med RFS motorerna. Dock så heter offroad versionen SXC först från 2003 och framåt, tidigare hette den Super Comp.

Tydligen förekom det problem med den undre gaffelkronan på -02/03 men fick en översyn på min -01 när jag hade den!

Annars är det som sagt hållbar modell, desto viktigare att kolla vad som har gjorts med motorn beroende på hur tidigare ägare har skött den!

När du kollar kedjan, kolla även ryckutjämnare hur gummit ser ut. Alla KTM LC4 vibrerar så se till att provkör den först innan du slår till. Vissa gillar inte dess vibrationer men det är en smaksak! Kolla naven ang sprickor. Som 1:a tunga hoj så rekommenderar jag starkt 640 för om du ska ha en 625 med elstart så får du hoppa till ca 50000:-. Det finns även ett annat alternativ om det är KTM du är ute efter. KTM 620 även den sportigare varianten men det är sällan man ser dem till salu likaså vissa 625.

Jag tror Rasorblade skrev lite för fort och givetvis tillhör EXC de med RFS motorerna. Dock så heter offroad versionen SXC först från 2003 och framåt, tidigare hette den Super Comp.

Tydligen förekom det problem med den undre gaffelkronan på -02/03 men fick en översyn på min -01 när jag hade den!

Annars är det som sagt hållbar modell, desto viktigare att kolla vad som har gjorts med motorn beroende på hur tidigare ägare har skött den!

När du kollar kedjan, kolla även ryckutjämnare hur gummit ser ut. Alla KTM LC4 vibrerar så se till att provkör den först innan du slår till. Vissa gillar inte dess vibrationer men det är en smaksak! Kolla naven ang sprickor. Som 1:a tunga hoj så rekommenderar jag starkt 640 för om du ska ha en 625 med elstart så får du hoppa till ca 50000:-. Det finns även ett annat alternativ om det är KTM du är ute efter. KTM 620 även den sportigare varianten men det är sällan man ser dem till salu likaså vissa 625.

sxc´n har inte ryckutjämnare......

Tack för alla svar, varför det förmodligen blir en 640 är för att det står vid en mchandlare här på Gotland. Så som jag har uppfattat det ska den vara helt org.
Tror det var här på forumet jag läste att det är service på dem var 500mil ungefär. Den här har ju gått 1600mil. Vilka servicar borde vara gjorda?

Men vibrerar KTM mer än vad t.ex. honda gör av motsvarande modell?

De har nämligen en Honda FMX650 SuperMotard -05 som gått 550mil i hallen med, men den kostar 49000kr och jag tyckte KTM hade ett bättre pris för mig just nu. Sen om jag uppfattade de rätt har hondan varit en uthyrnings mc.

http://www.cykelmchallen.com/begagnademc.html

Några förslag på däck föresten tyckte de som satt på Ktm var lite halv slitna, så jag tänkte man kanske kunde få lite bättre pris om man köpte nya samtidigt.

Jo vad drar en 640? Går den tillräkligt fort för att åka på motorväg eller det kanske vibrerar för mycket då???

Last edited:
Nja 1:a brukar vara vid 100 mil sen är det 600,1100,1600 osv

Såg fin ut på bilden, det såg även ut som om det satt 18l tanken på också eller?
Ja du även om det sitter balansaxel på den så har de oftast en råare gång och vibrerar lite mer än andra helt klart! Om du väljer FMX så får du ju en rätt bekymmersfri hoj men tråkig i orig utförande. Fattar fortfarande inte varför de inte kostade på FMX lite men men det är nog inte många FMX sålda!

Nja däck finns det ett antal olika men vad ska du köra för något grus/asfalt??
Mer åt asfaltshållet: Michelin T66, Michelin anakee, Michelin sirac

Motorvägskörning skulle jag undvika oavsett offroad/motard. Hur mkt en 640 drar mmm inget jag bryr mig om men säg att du med 12l kommer ca14-15mil blandad körning innan du får slå på reserven! Ett måste är att byta ut skorstenen mot en framförallt lättare dämpare såsom en SXC dämpare är att rekommendera om du nu inte vill kosta på ett dyrare alternativ!

Tack för alla svar, varför det förmodligen blir en 640 är för att det står vid en mchandlare här på Gotland. Så som jag har uppfattat det ska den vara helt org.
Tror det var här på forumet jag läste att det är service på dem var 500mil ungefär. Den här har ju gått 1600mil. Vilka servicar borde vara gjorda?

Men vibrerar KTM mer än vad t.ex. honda gör av motsvarande modell?

De har nämligen en Honda FMX650 SuperMotard -05 som gått 550mil i hallen med, men den kostar 49000kr och jag tyckte KTM hade ett bättre pris för mig just nu. Sen om jag uppfattade de rätt har hondan varit en uthyrnings mc.

http://www.cykelmchallen.com/begagnademc.html

Några förslag på däck föresten tyckte de som satt på Ktm var lite halv slitna, så jag tänkte man kanske kunde få lite bättre pris om man köpte nya samtidigt.

Jo vad drar en 640? Går den tillräkligt fort för att åka på motorväg eller det kanske vibrerar för mycket då???

ktm vibrerar mycket mer..
du vänjer dig.. köp inte fmx bara :näsblod
du har roligare med ktm,n
sen om de går o åka långt? jo de finns ju en touringmodell på 640 oså..
de gäller bara o ha buns of steel :D
motorväg funkar i 110 120..
beror ju på om du köper gatdäck el åker med nubbar..
är däcken slut så pruta till dig en uppsättning.. de har dom råd med :tungan

Det blir nog mer asfalt, även om man kommer åka lite grusväg med så kommer jag inte skaffa däck för det till att börja med i alla fall. Kommer jag trivas med den så kommer jag nog att försöka´köpa till sm fälgar, så kan man sätta på grus däck på org. fälgarna, så har man det bästa av allt :)

Förslag på snygg dämpare då? Så kanske man kan få ett bra pris på den med om man tar det samtidigt med hojen. Måste ju passa på att handla så mycket som möjligt samtidigt för bästa pris hihi.

Motorväg blir det väl inte så mycket av (tur det kanske), om jag tar med mig den till stockholm så blir det ganska mycket stadskörning, men det ska väl inte vara något problem eller???

Det blir nog mer asfalt, även om man kommer åka lite grusväg med så kommer jag inte skaffa däck för det till att börja med i alla fall. Kommer jag trivas med den så kommer jag nog att försöka´köpa till sm fälgar, så kan man sätta på grus däck på org. fälgarna, så har man det bästa av allt :)

Förslag på snygg dämpare då? Så kanske man kan få ett bra pris på den med om man tar det samtidigt med hojen. Måste ju passa på att handla så mycket som möjligt samtidigt för bästa pris hihi.

Motorväg blir det väl inte så mycket av (tur det kanske), om jag tar med mig den till stockholm så blir det ganska mycket stadskörning, men det ska väl inte vara något problem eller???

Nja frågan är om priset kommer så mkt lägre än så, det är ju helt klart mkt hoj för pengarna, jag skulle lägga pengarna på ett SM-kit istället för värsta rykröret. En SXC dämpare kan du få rätt billigt annars finns detta företag http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&products_id=6 Lägg ett skambud på detta kit så kan du nöra på gotland ring i sommar! http://www.blocket.se/vi/10191169.htm?ca=11_s

Last edited:
Nej priset får jag nog inte ner så mycket, men jag tänkte att man kanske kunde få lite biligare däck eller något:D
Den där dämparen var inte så farligt dyr...Den passar rakt på eller måste man bygga något?? Hur blir ljudet med den då?

Om det blir motard däck eller inte beror lite på vad det kommer att hamna på. Ska ju köpa ny hjälm och så med. Tyvär är man ju inte gjord av pengar. Men blir det inte allt för mycket man måste lägga ut när man köper ktm, så kanske man kan lägga ett bud på dem, hade ju varit grymt roligt att ha:D

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis