Aftonbladet listar kamphundar

Ja jisses, att folk inte har bättre saker att göra.

Först ska dom lura hela världen att vargar är farliga och anfaller så fort man tittar på dom, dom är ju vilda...

Och nu ska vi göra samma sak med hundar.

Tack för det aftonbladet...

Denna hetsjakt gör mig bara trött och förbannad.
Men media förstår som vanligt inte all skada dom gör och skiter fullständigt i det så länge det säljer lösnummer.

Idag när jag var ute med min amstaff så spottade en person mot henne och en jävla idiot står och försöker hetsa henne när jag står och väntar på en polare.
Kan säga att min älskling inte försökte döda, bita eller ens skälla. Men däremot blev jag vansinnig.

Men media förstår som vanligt inte all skada dom gör och skiter fullständigt i det så länge det säljer lösnummer.

Idag när jag var ute med min amstaff så spottade en person mot henne och en jävla idiot står och försöker hetsa henne när jag står och väntar på en polare.
Kan säga att min älskling inte försökte döda, bita eller ens skälla. Men däremot blev jag vansinnig.

Ja du, det finns tyvärr idioter överallt. Man behöver inte ha en kamphund för att folk ska bete sig illa eller göra konstiga saker......

Vad ledsen man blir av att läsa sånt :(

Håller med föregående talare.
Hemskt trist när det blir sådär. Så får det inte vara.

Om någon kommer för nära din hund funkar det alltid med att plötsligt ropa "Inte bita!" för full hals. Det brukar få personen att backa.

Om man istället för "kamphund" skulle skrivit "utländsk bakgrund" eller "psykiskt sjuk" skulle det också varit hetsjakt? Skulle det också uppfattas som ett försök att skrämma och utpeka en grupp som farligare än vad de är och att "dra alla över en kam"?:confused:

För alla autister som har svårt att förstå sammanhang, eller om ord inte är sammanskrivna: Ja, jag vet att andra delar av artikeln i så fall skulle bli irrelevanta!:yoparty

Om man istället för "kamphund" skulle skrivit "utländsk bakgrund" eller "psykiskt sjuk" skulle det också varit hetsjakt? Skulle det också uppfattas som ett försök att skrämma och utpeka en grupp som farligare än vad de är och att "dra alla över en kam"?:confused:

För alla autister som har svårt att förstå sammanhang, eller om ord inte är sammanskrivna: Ja, jag vet att andra delar av artikeln i så fall skulle bli irrelevanta!:yoparty

Nej, för invandrares och psykiskt sjuka som grupps farlighet finner inget stöd i någon seriös forskning, till skillnad från sk kamphundars, det är förvrängningar av verkligheten man är ute efter. ;)

Och, ytterligare en brasklapp för alla idioter, ja jag vet att kamphundar inte är det farligaste som uppfunnits sedan Polarisroboten.

Aftonbladets journalist visar prov på utmärkt yrkesskicklighet och pressetik.

Så här säger SKK om artiklarna:
Här är ett mail som Hans Rosenberg skickat ut angående artiklarna i AB;

--- Hans Rosenberg <haro@skk.se> wrote:

Spånga 07-01-17/HR

Aftonbladet och Kamphundar

Flera personer har hört av sig till Svenska Kennelklubben med
anledning av Aftonbladets artikel tisdagen den 16 januari angående
kamphundar.

Återigen kan vi bara konstatera att trots lämnade sakuppgifter
valde Aftonbladet och Jesper Björnstedt Qvarsell att redovisa osanna
uppgifter, felaktiga citat samt uppgifter om hämtad källa.
Att jag, Hans Rosenberg skulle ha uttalat mig om att golden retriever
är den hundras som orsakar mest olyckor, vill jag här på det
bestämdaste dementera!
Ett sådant uttalande kräver statistiska uppgifter från en
officiell undersökning, och någon sådan har enligt min uppfattning aldrig
gjorts i Sverige.
Svenska Kennelklubben har inte heller några utländska uppgifter i
påståendet att tillgå. Vad jag däremot har sagt, som Jesper
Björnstedt
Qvarsell skriver, är att en golden retriever kan vara lika farlig
som en kamphund, det beror helt på hur hundens ägare har uppfostrat
den.
Vad jag med detta vill säga är att problemen inte är bundna till
någon speciell ras utan ett hundägarproblem.
Likaså hänvisar Aftonbladet till Svenska Kennelklubbens
kamphundslexikon, SKKs hemsida, www.skk.se under Om
SKK/pressrum/kamphundslexikon, att dogo argentino samt fila
brasileiro är kamphundar. Om Aftonbladets reporter hade läst nämnda lexikon
hade de sett att dessa raser aldrig nämndes där! Anmärkningsvärt är
också att Aftonbladets journalist, Jesper Björnstedt Qvarsell ringde mig
speciell för att höra sig för om Svenska Kennelklubben ansåg att
dogo argentino samt fila brasileiro var kamphundar? Jag svarade honom att
dessa två raser inte var några kamphundar utan var framavlade som
jakt och boskapsväktare samt trogen vakthund för familjen. (Går bland
annat att läsa i boken All världens hundar av Renée Willes).
Likaså anger Aftonbladet Svenska Kennelklubben som källa när man
nämner att Pitbull är ett samlingsnamn på raserna american
pittbullterrier, american staffordshireterrier, staffordshire
bullterrier samt de blandraser som har dessa raser i sig. Även här
ställer sig Svenska Kennelklubben frågande till både var detta
samt övriga påståenden kommer från?
En sista reflektion över Aftonbladets text är: Glöm aldrig att
vara kritisk till kvällstidningarnas skrivna ord, det är dessvärre inte
alltid som fakta eller sanning går att läsa!

Hans Rosenberg
Presstalesman för Svenska Kennelklubben

Vad är en kamphund? (Fakta hämtat från Svenska Kennelklubbens
kamphundslexikon).
Kamphundsraser - Är ett begrepp som tyvärr används med stor
vårdslöshet. Man kan i ordet kamphund innefatta alla de olika
hundtyper/raser som över hela världen och i alla tider har använts
till olika kamper. En kamphund är en hund som i historiskt
perspektiv har använts som kamphund. En aggressiv blandras med både vakt- och kamphundsegenskaper är alltså inte enligt denna definition en
kamphund - utan enbart en hund, som förmodligen har stora förutsättningar
att bli farlig.

Oavsett artikelns innehåll så verkar det som om 85% av sveriges befolkning faktiskt är tveksamma till om vi ska ha "kamphundar" på våra gator.

En siffra som jag tycker talar för sig själv.

Oavsett artikelns innehåll så verkar det som om 85% av sveriges befolkning faktiskt är tveksamma till om vi ska ha "kamphundar" på våra gator.

Tror du att det beror på att de är insatta i ämnet eller blivit uppskrämda av alla artiklar i kvällspressen?

KvP/Expressen kör ett liknande race som AB.

"Vad jag med detta vill säga är att problemen inte är bundna till
någon speciell ras utan ett hundägarproblem. "

En del vapen är farligare än andra och därmed förbjudna, på samma sätt är det inte konstigt om en del hundraser förbjuds. Det är inte hundrasen det är fel på, det är felet på en del människor som orsakar en gruppbestraffning.

Så alla åsikter grundade på desinformation och fördommar ska vara beslutsgrundande?

:yoparty

Så alla åsikter grundade på desinformation och fördommar ska vara beslutsgrundande?

:yoparty

Nu idiotförklarar du 85% av Aftonbladets läsare.
Jag tror att de flesta av ABs läsare är kapabla att bilda sig en egen uppfattning i frågan. Jag tex var emot kamphundar långt innan AB började skriva om frågan.

Lustigt att AB börjar driva det här just nu förresten. Är det en tillfällighet måntro :tungan

Några stycken/dag är väl ok, men 85% av ABs läsare?
Well iofs, vid närmare eftertanke är jag själv rätt snabb att döma delar av Sveriges befolkning....

Man ska inte haka upp sig på några % hit och dit :D

Jag tycker att folk som inte har samma åsikter som mig är konstiga. Jag accepterar att dem har andra åsikter, men i mina ögon är dem ju fel :D :tungan

Bara att kolla på folkomröstningar. Dem som tillhör ena sidan tycker att andra sidan har "fel" och vice versa.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg