Ducati and Bayliss Destroy Philip Island Lap Record

Och 197 blytunga torr kg som TL 1000 R :tungan
Nej satsa du på en Ducce 1198 -08 för du är ju sugen, det vet vi alla :D
Jag väntar hellre och håller tummarna för att någon av japanerna gör en 1200-twin, den blir ju lite bättre och mycket billigare ;)

Vänta på det du...då kommer vi andra sitta på en italiensk V4 och vinka hejdå åt dig :arsele
Med dubbla antalet cylindrar lär väl priserna på de italienska fullbloden bli ännu värre ;)

Suzuki och Honda har ju länge kört med V-motorer i MotoGP så det vore på tiden att de kom med någon racig V-modell :)

mm i mina drömmar så kommer det en Honda SP3 som piskar allt :)
Då ser Ducati till att reglerna för WSBK skrivs om :D

Last edited:
Fast det verkar ju redan bli svårt att få reglerna omskrivna som läget är nu.:D
Tanken med de nya reglerna är väl att få ner kostnaderna för trimmandet av twinnarna. Med 1200cc som gräns behöver de inte trimma lika hårt och kostnaderna blir lägre (Ducati lämnade ju AMA SBK 2006 pga de stegrande kostnaderna). Det gäller att de som skriver reglementet får till det så att vi inte får en Ducati-Cup igen, det är betydligt roligare som det är nu med alla stora märken.

Det gäller att de som skriver reglementet får till det så att vi inte får en Ducati-Cup igen, det är betydligt roligare som det är nu med alla stora märken.

Det är ju fritt för de andra tillverkarna att rejsa med Twinnar åxå.
Fast det är som du säger klart roligast om det tävlas på hyfsat lika villkor oavsett motorkonfiguration...

Bara man inte skiljer på hur mycket man får trimma de olika motorfiggarna.

Bara man inte skiljer på hur mycket man får trimma de olika motorfiggarna.
Den skillnaden finns ju redan idag om jag inte missförstått något. Twinnarna får ändra mer saker för att de ska kunna hänga med radfyrorna (och även köra ifrån dem som det ser ut nu). Hur det blir från 2008 återstår att se och vi kan bara hoppas att det blir så jämt som möjligt.

Det är ju fritt för de andra tillverkarna att rejsa med Twinnar åxå.
Precis som det är fritt för Ducati att rejsa med radfyror.

Last edited:
Den skillnaden finns ju redan idag om jag inte missförstått något. Twinnarna får ändra mer saker för att de ska kunna hänga med radfyrorna (och även köra ifrån dem som det ser ut nu). Hur det blir från 2008 återstår att se och vi kan bara hoppas att det blir så jämt som möjligt.

Jo, det är ju det som måste till, får man kubikövertaget för färre cylindrar får det räcka med det. Resten samma.

Jo, det är ju det som måste till, får man kubikövertaget för färre cylindrar får det räcka med det. Resten samma.
Bara att hoppas att 1200 räcker för Ducati och de andra som ska köra twinnar.
I testen som Swedie länkade till nyligen, mellan 1098S och R1, "saknade" 1098S 17 Hk redan från fabrik så 100cc till kanske kan få dem likvärdiga i styrka.

Bara att hoppas att 1200 räcker för Ducati och de andra som ska köra twinnar.
I testen som Swedie länkade till nyligen, mellan 1098S och R1, "saknade" 1098S 17 Hk redan från fabrik så 100cc till kanske kan få dem likvärdiga i styrka.

Ja fast enligt det jag läst så "saknade" Ducati effekt förra året mot rad 4orna..
Tror jag har läst någonstans att effekt är inte allt..

Jo jag vet att Bayliss är en grym förare..

Ja fast enligt det jag läst så "saknade" Ducati effekt förra året mot rad 4orna..
Tror jag har läst någonstans att effekt är inte allt..
Den exakta effekten lär de väl inte tala om men vid starten av racen brukade det stå 194 bhp för Ducati om jag inte minns fel och 210-215 bhp för de flesta radfyrorna.
Nej, effekten är inte allt, något Bayliss bevisat!

Kan man inte begränsa antalet cylindrar istället? Rad2-or mot V2- och L2-or? Hur skulle det se ut?

Det här går kanske lite utanför tråden men det som imponerar på mig är att Troy vann sista MotoGP-tävlingen. Några teorier om hur fanken det gick till? Varför kör inte Troy MotoGP istället?

Det här går kanske lite utanför tråden men det som imponerar på mig är att Troy vann sista MotoGP-tävlingen. Några teorier om hur fanken det gick till? Varför kör inte Troy MotoGP istället?
Han har kört MotoGP men det gick väl inget vidare.
Att han vann sista loppet berodde säkert på flera saker, tex att han hade en sån där superdag som man kan ha ibland, att han satt på en hoj som passade banan bra, att de inte krävdes någon vinst från de andra osv osv...
(OBS: Försöker inte ta något ifrån Bayliss, han gjorde ett kanonlopp)

Precis som det är fritt för Ducati att rejsa med radfyror.

V2 ger val bara fordelen att man slipper begransningen om att inte byta diameter pa sprutkropparna och med dagens motorer ar det inget verkligt problem...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...