Har du åkt fast för att wheela?

Har du åkt fast för att wheela?

• Antal röstningar
    0

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
En sak jag gärna skulle vilja ha reda på, det är många som snackar om att "vad händer med kortet om man åker på hjulet och polisen stoppar en" Tänkte med hjälp av en poll kolla hur många som verkligen åkt fast för bakhjulsåka. Har du röstat(och annars med) kommentera gärna din/andras röst i tråden!!

Har då åkt fast och fått en påföljd, skriv gärna hur det gick till å vad slutnotan hamna på..

Alla "jag skiter i snuten å drar" kommentarer kan vi dra i någon annan tråd ;)

Jag åkte lite på baktofflan när jag mötte Polisen som vände i en rondell och körde efter mig..
Jag stannade så snällt och dom ville bara gnälla av sig..
Den yngre tjejpolisen var riktigt otrevlig men hennes äldre kollega var lugn, trevlig och visste förmodligen att dom inte kunde fälla mig för ett skit..

Ingen påföljd trots att skylten satt i hjulhuset..

jag blev tagen i en hastighetskontroll en gång.. kom på bakhjulet i 77km/h på en 70 väg. fick 800 i böter o en tillsägning att jag inte fick köra på bakhjulet på allmän väg. inget mer snack om det sen...

körkortet blir ialla fall inte indraget. bara skitsnack. möjligen i efterhand av länsstyrelsen om du gjort en massa annat dumt i trafiken redan.

jag har mött målade polisbilar 2 gånger

första gången kom jag & en polare på slangen i strax över 100 km/h
polaren gick ner & jag fortsatte ytterligare 100-150 meter sedan satte jag ner.
då tittade jag bakåt & dom hade stått på hejdaren & stannat intill kanten, som om dom skulle vända, men vi stannade inte för att titta efter.

andra gången, så höll jag kanske 80 km/h & det var ganska mörkt ute så jag såg den inte förrän det var för sent. då satte dom på saftablandarna som en markering, men dom saktade inte ens in.. dom körde bara vidare.

man brukar säga "tredje gången gillt" ... men det hoppas jag verkligen inte

Last edited:
Fast i juni, efter en längre slangning på en dubbelfilig 70väg.
Dumt och stanna kanske, polisen var riktigt sur till en början. Han sa att det var vårdslöshet, kortet skulle ryka åt h-e osv. Jag ifrågasatte det då jag låg under hastighetsgränsen, men det spelade ingen roll:confused:
Jag tog hans predikan med några nypor salt.
Han tog mina uppgifter och beräknade hur mycket dagsböter jag skulle få utifrån min inkomst.
Jag körde på slicks, men det tyckte inte han var så allvarligt:va
Jag hörde hursomhelst ingenting efteråt.

Senast i lördags så fick vi blåljus efter oss. Vi var 7st. som körde på bakhjulet och de följde oss ända till McD där vi skulle äta, men de stannade inte för att prata med oss.

Har blivit stoppad en gång till för bakhjulsåkning, då blev det 600kr böter för att ha kört sicksack..

En gång på powermeet så stoppade dom mig men fick bara tillsägning att det var dumt att slanga när det fanns folk i närheten. Dom hade nog fullt upp med annat då. :va

Andra gången mötte jag dom på ett industriområde och fick bara en blink med blinerserna.

Jag hade snuthäng utan att jag viste det han hänga en snygg slangning och dra ett knäskrap in på Ok macken i Örebro västahaga. Två civilsnutar kutade efter mig in på macken och undrade om jag hade körkort som jag körde.
Dom sa att jag inte skulle ha kvar det så länge till.

När vi gick ut och kollade på hojen så undrade de vad det var för däck jag hade. Sa att det var väldens bästa samma som värlsdmästaren som då var Mick Dohan kör med.

Slutade med att jag faktiskt fick beröm för att jag hade stannat för ett röljus, fast dom tyckte att jag skulle ta och byta däck på R1an :D

jag har mött målade polisbilar 2 gånger

första gången kom jag & en polare på slangen i strax över 100 km/h
polaren gick ner & jag fortsatte ytterligare 100-150 meter sedan satte jag ner.
då tittade jag bakåt & dom hade stått på hejdaren & stannat intill kanten, som om dom skulle vända, men vi stannade inte för att titta efter.

andra gången, så höll jag kanske 80 km/h & det var ganska mörkt ute så jag såg den inte förrän det var för sent. då satte dom på saftablandarna som en markering, men dom saktade inte ens in.. dom körde bara vidare.

man brukar säga "tredje gången gillt" ... men det hoppas jag verkligen inte

Men vad ska dom göra du har en R1 ffs! Eller så är du vänlig och stannar och får lite små böter! Make up your minde.

bakhjuls åka

jag blev tagen när jag körde om tre bilar på slangen o det visade sig att den i mitten var civilpolisen! dom var inte så glada kan jag säga! det blev 600kr i böter! men jag frågade lite snällt vad jag åkte på och om man verkligen inte får köra på bakhjulet? och då tog dom fram trafik lagboken och visade mig! jag åkte alltså på vårdslöskörning för att jag körde om bilar och hade möte! hade jag däremot kört på ett större industri område utan trafik så hade det varit okej!

Drog på slangen på sveavägen och passerade tydligen en mcpolis som stog vid trottoarkanten utan att jag såg honom. Förräns han stog brevid mig vid nästa rödljus och tyckte att jag skulle åka in till kanten, vilket jag gjorde. Han tyckte att de jag hade gjort var väldigt onödigt och undrade varför. Ryckte på axlarna och sa att de e roligt men jag höll med honom om att de var onödigt... :va Stog och pratade lite och de slutade med att jag fick böter för köris på hojen. Obes oskatt avställt och oförsäkrat. :va :tummenupp 400 eller 600 kr tror jag de blev. :rolleyes: Nåja dumt ställe att dra uppmärksamheten till sig. En onsdagkväll dessutom :D :tuttar :rolleyes: :tungan :yoparty

6 månaders indragning och 1400 kr i böter!!

Det var resultatet av en bakhjulskörning. Hade en gsxr 1100 med ett V&H supersport som låter lagom mycket.
* Svängde höger i ett rödljus(väntade på grönt först) utan att se snuten som stod till vänster. * Accade iväg på bakhjulet på 1:an, petade i 2:an och släppte ner den lugnt och fint.
* Gasade vidare genom 2 rödljus(grönt ljus) och då såg jag blåljusen i backspegeln. Stannade, fick lite skäll och så.
* Åkte in i tingsrätten för detta i oktober. Fick 1400 kr i böter för brott mot vägtrafikkungörelsen(bakhjulet) och fortkörning trots att de ej mätt upp mig. * Sen dröjde det 4 månader då jag fick ett brev från länsstyrelsen. Då drog de in mitt körkort med omedelbar verkan i 6 mån. Detta för att jag varit av med kortet inom en 2-års period. Hela sommaren förstörd!!!!

Last edited:
6 månaders indragning och 1400 kr i böter!!

Det var resultatet av en bakhjulskörning. Hade en gsxr 1100 med ett V&H supersport som låter lagom mycket.
* Svängde höger i ett rödljus utan att se snuten som stod till vänster. * Accade iväg på bakhjulet på 1:an, petade i 2:an och släppte ner den lugnt och fint.
* Gasade vidare genom 2 rödljus och då såg jag blåljusen i backspegeln. Stannade, fick lite skäll och så.
* Åkte in i tingsrätten för detta i oktober. Fick 1400 kr i böter för brott mot vägtrafikkungörelsen(bakhjulet) och fortkörning trots att de ej mätt upp mig. * Sen dröjde det 4 månader då jag fick ett brev från länsstyrelsen. Då drog de in mitt körkort med omedelbar verkan i 6 mån. Detta för att jag varit av med kortet inom en 2-års period. Hela sommaren förstörd!!!!

Kör man mot rött ska man bli av med lappen för gott. :mad:

Kör man mot rött ska man bli av med lappen för gott. :mad:

Jag körde inte mot RÖTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svängde höger i en korsning. Polisen stod till vänster och väntade på grönt. Såg inte dem. Jag väntade på grönt vid varje korsning utan att veta att dem var bakom.:mad: :mad: :mad:

Last edited:
Råkade köra på bakhjulet med motarden utan att se en parkerande polisbil längre fram. Polisen sprang ut i vägen, jag sätter ner. Springer fram till mig och tar tag i armen säger "Upp med dig på trottoaren". Står där och diskuterar sitvationen lite och jag medger att det "var väldans fel gjort". Så sa han "Har sett dig köra häromkring innan också, men nu är du tillsagd, inte en gång till.", sen fick jag köra.

Snäll polis den gången. En sådan tillsägelse (fast han halv skrek lite i början och sånt) är ju bättre än massa böter.

Verkar vara lite blandad kompott, som vanligt handlar det kanske om vilken sheriff man får?!

Jag körde inte mot RÖTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svängde höger i en korsning. Polisen stod till vänster och väntade på grönt. Såg inte dem. Jag väntade på grönt vid varje korsning utan att veta att dem var bakom.:mad: :mad: :mad:

Oki! men såg att du redigerat ditt svar! :tummenupp

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...