Ducati and Bayliss Destroy Philip Island Lap Record

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Kan bli svårt att övertyga någon att Twinnarna behöver 1200cc..

Now Convince Us Your Bike Isn't Competitive - Ducati and Bayliss Destroy Philip Island Lap Record
By Dirck J. Edge
Ducati's Troy Bayliss loves Philip Island. There is nothing surprising about the fact that he holds the WSB lap record (an all-time best of 1:31.9 seconds prior to today). Testing at Philip Island this weekend with several other WSB teams, Ducati and Bayliss made quite a statement.

Throwing down a lap at 1:31.0 seconds -- nearly a second quicker than the fastest ever -- Bayliss not only destroyed the existing lap record, he demoralized his competition, all of which resided more than one second behind him. A fluke? After all, how can the "tapped out" 999cc Ducati v-twin superbike be that much quicker than the still developing four cylinder machines? Unfortunately for the fluke theorists, it was Bayliss' Ducati teammate with the second quickest time -- a 1:32.1.

As testing continues, perhaps Bayliss and Ducati will show signs of weakness -- but we doubt it.

Could Bayliss be more confident and comfortable after stepping into a MotoGP race last year as a "guest rider" and blowing away the best road racers in the world? Bayliss and his 999 will be tough to beat in 2007, once again.

http://www.motorcycledaily.com/14january07_competitive.htm

Kan bli svårt att övertyga någon att Twinnarna behöver 1200cc..
Dom får be han att tat lite lungt tills dom får igenom nya regler :D
Jag har en sån där gammal avdankad 999 om någon vill köpa... :)
Om jag skulle köpa en gammal trippelnia så kan jag garantera att det va den jag skulle köpa :tummenupp
Men den har ju så många ventiler och vatten i motorn så det går ju inte :huvet

va kör dom ännu 999:an trodde dom skulle köra på nya 1098 :va

kan någon ducitis förklara vad som händer tack :)

Om dom nu kommer köra 1098 så blir det tidigast 2008.
Inga regeländringar för detta 2007..:)

/ducatis

aha så det är bara här hemma i sverige vi typ får köra det i Superbike trodde det va klart i wsb också :)

Med största sannolikhet kommer Ducati att köra sin 1198 i WSBK från 2008.

"Med största sannolikhet"? Vad baserar du den uppgiften på?
Om man jobbar för att få till en ändring i WSBK-reglementet så att twinnar får ha 1199 cc från 2008 och samtidigt annonserar att man ska lansera en 1198-modell 2008 så verkar det väldigt sannolikt att man kommer att tävla med den modellen.
Är du av en annan uppfattning?

Läste nån stans att även om det är grymt bra tider för ducce så beror mycket på dom nya däcken (Pirellis) dom testar. Dom har bra fäste men håller bara halva racedistansen än så länge. Hur som helst bra tider.

Är du av en annan uppfattning?

Jag har ingen uppfattning, är bara ovetande. Säkert bara okunskap å min sida, men 1098 blir isf en modell som kanske inte är så populär jfrt m 1198 pga cc-underläget. Jag vet vilken jag skulle välja iaf.

/Mackan

Jag har ingen uppfattning, är bara ovetande. Säkert bara okunskap å min sida, men 1098 blir isf en modell som kanske inte är så populär jfrt m 1198 pga cc-underläget. Jag vet vilken jag skulle välja iaf.
Kommer det en 1198 nästa år (2008) så tror iaf jag att den lär bli omåttlig populär bland Ducati-folket, speciellt om Bayliss kör den i WSBK.
Vore kul om någon av japstillverkarna spottade ur sig en 1200cc twin till 2008 :)

Kommer det en 1198 nästa år (2008) så tror iaf jag att den lär bli omåttlig populär bland Ducati-folket, speciellt om Bayliss kör den i WSBK.
Vore kul om någon av japstillverkarna spottade ur sig en 1200cc twin till 2008 :)
Det enda tänkbara är väl isf Honda som i mina ögon bör tillverka nåt som SP1/SP2 för att fylla det tomrum som uppstod.

Det enda tänkbara är väl isf Honda som i mina ögon bör tillverka nåt som SP1/SP2 för att fylla det tomrum som uppstod.
Men visst hade det varit "fräckt" om Suzuki släppte en GSV-R1200 så att jag också "kunde" åka twin :D
180 bakhjulshästar vore lagom :tungan

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck