Problem med ljud i SuSE 10.2

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Har lite problem med ljudet. Vill inte köra med dom dåliga inbyggda högtalarna i min laptop (Hp Pavilion dv6117eu). å jag testade att koppla in både högtalare och hörlurar med det funkar inte. Ljudet kommer bara genom dom vanliga högtalarna, och inte i hörlurarna/externa högtalarna.

Bad miin bror kolla på det, och han sa att kmix såg annorlunda ut på min dator. Jag har bara "Master" "PCM" under Kmix mixer. Inte något om "headphone" som jag såg nånstans att man skulle ha.

Någon som kan hjälpa mig med detta? Väldigt jobbigt att köra med dom inbyggda helatiden...

Använd "alsamixergui" eller alsamixer (i ett terminalfönster).

Körde alsaconf som jag löäste nånstans att man skulle göra, och konfade. men jag har fortfarande problem. varken i aslamix eller kmix får jag upp nån slags sak jag kan ändra headphone volym på. Det enda jag kan se är "PCM" och "Master". När jag kopplar in hörlurarna och drar ner "Master" till noll och "PCM" till max kan jag höra lite i hörlurarna. Knappt hörbart, men lite är det. Så då måste jag bara höja det öjudet på nått sett, eller? Vet du hur man kan göra det?

Fick det nu att funka delsvis med hjälp av https://wiki.ubuntu.com/hp_dv6000_series_(dv6116eu).

Men jag har fortfarande ett problem.

När man i windows trycker på mute-knappen på datorn så går den från att lysa blått till att lysa orange, alltså är den orange när mute är på.

I linux lyser den nu orange helatiden, och om man spelar upp nåt och trycker på mute stängs ej dom inbyggda högtalarna av. Dock kommer det uppe en ruta där det står mute in/off. Och om jag går in i kmix/alsamix lr liknanade och trycker på mute händer det inte heller något.

Men om jag pluggar i ett par hörlurar stängs dom inbyggda högtalarana av och öjudetk komer i hörlurararna, och om jag då trycker på mute stängs ljudet av.Alltså funkar bara mute-knapparna till hörlursutgången, ej till dom inbyggda.
varför?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...