Backpacking - tips på utrustning

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
VTR Firestorm
Ska iväg några månader på semester nu i vår och undrar lite saker angående utrustning. Hur stor väska behöver man t.ex? Vissa kör med 35 liter medans andra inte klarar sig med mindre än 90.

Har ni några bra tips på saker man måste ha med sig, typ schweizisk armékniv, myggnät eller glassmaskin? Ös på med förslag bara!

Vaselin och kådis :D

Seriöst, en bögslunga där du förvarar pass och visakort, resten köper du på plats? Ska man ändå ha med sig prylar så beror det ju på VART man ska. Ska du fjällvandra så behöver du stormkök medans du i ryssland behöver ha pepparspray och en glock.

Reselakan och pannlampa.

Ta med så LITE du bara kan. Jag lovar - när du kommer hem igen har du inte använt 30% av grejjerna du släpat runt på. Köp efter hand istället.

Ta inte med några jeans. Inga bomulls-tshirts heller. Allt skall vara syntet (=låg vikt och torkar snabbt). Skaffa "utebrallor". Tunn bomull med avtagbara ben, så har du shorts också.

Skalplagg: EN tjockare tröja, typ fleece, tunt goretex-skal utanpå det.
Osv osv.

Last edited:
Beror ju liiiite på vart du ska. Men generellt sett behöver du inte ha mer än några få ombyten med dig. Underkläder kan det vara lite si o så med i många länder, så det hade jag tagit med ett gäng.
F.ö. så köpte min resekompis en väska i Bangkok när jag va väg i december. 120 l rygga av god kvalité. 300:- kostade den. Så har du ingen bra väska så köp ingen innan heller.

Detta är mer om du skall åka i varma länder

Ska iväg några månader på semester nu i vår och undrar lite saker angående utrustning. Hur stor väska behöver man t.ex? Vissa kör med 35 liter medans andra inte klarar sig med mindre än 90.

Har ni några bra tips på saker man måste ha med sig, typ schweizisk armékniv, myggnät eller glassmaskin? Ös på med förslag bara!

Jag tågluffade i 4 veckor..i VARMA länder. Ta med shorts o linnen/ tshirts, strumpor och gympaskor samt sandaler. Sedan Y3 handtvättmedel är ASBRA..du kan fräscha upp dina kläder på nolltid.
Jag hade en 75liters som var TUNG men det var helt okej..fattar inte hur folk har mindre. Skavsår är inte kul..ta med krejjer mot det. Hudkräm (fast det kanske du har ändå :brynad) ficklampa..någon liten mojäng. Ett litet hänglås av ngt slag kan va kanon. Kåsa eller någon flaska att ha vatten i är bra..fast det kan man ju köpa o slänga iof. Tändare är bra. Inte så strukturerat inlägg men men :P

Last edited by a moderator:
För varma länder:
Papper, alkogel att tvätta händerna med, silvertejp (lagar allt från myggnät till ryggsäckar!), diverse sjukgrejer (våtservetter, plåter, värktabletter, magsjuketabletter...), sovsäck (är kallt även i varma länder på nätterna), kopior på pass, flygbiljetter och andra värdegrejer (lättare att få tillbaka om man tappar bort nåt).

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg