Omkullkörningsbrytare

Har en sådan på min hoj, du kan ju kolla vad den kostar från Japan.
Till TZ TW4 heter den 4TW-82576-00 Emergency stop switch assy.

Orkade inte kolla vad den kostar i Japan, mycket enklare att beställa den i Sverige. Var inte så överdrivet dyr, definitivt billigare än 1 kolv...
Och imorrn eller onsdag ska jag nog få den.

Finns det möjlighet att få ett foto hur den är monterad på en Tz, vad som är upp och vad som är framåt är typ det intressanta.
 
Orkade inte kolla vad den kostar i Japan, mycket enklare att beställa den i Sverige. Var inte så överdrivet dyr, definitivt billigare än 1 kolv...
Och imorrn eller onsdag ska jag nog få den.

Finns det möjlighet att få ett foto hur den är monterad på en Tz, vad som är upp och vad som är framåt är typ det intressanta.



Du kan inte bara köpa en sådan och montera på din hoj

Den jobbar ihop med styrenheten

som jag ser det så finns det inget vettigt sätt att koppla den

Det ligger som sagt ett specificerat motstånd över polerna

Och som sedan blir en sluten krets vid omkullkörning

Denna slutande signal måste i sin tur påverka nått som bryter tändning helt ända tills nollställning

Funktionen skulle annar bli av på av på av på och så vidare
 
Du kan inte bara köpa en sådan och montera på din hoj

Den jobbar ihop med styrenheten

som jag ser det så finns det inget vettigt sätt att koppla den

Det ligger som sagt ett specificerat motstånd över polerna

Och som sedan blir en sluten krets vid omkullkörning

Denna slutande signal måste i sin tur påverka nått som bryter tändning helt ända tills nollställning

Funktionen skulle annar bli av på av på av på och så vidare

Jag har en liten fin sladd ut från min tändningsbox som bryter tändningen om den jordas, drar jag denna sladd till switchen och sedan till jord så borde det lira.
Om inte den fortsätter bryta medans hojen ligger ner får jag pilla ihop lite elektronik för det.
Och jag vill att så fort jag reser upp hojen kunna springa igång den igen...

Hur som, rapport kommer efter tester vad som behöver göras för att det ska fungera.
 
Jag har en liten fin sladd ut från min tändningsbox som bryter tändningen om den jordas, drar jag denna sladd till switchen och sedan till jord så borde det lira.
Jo, det borde vara samma princip som med dödarknappen så det ska nog fungera. Om vältsensorn har "fel funktion" löser du det med ett relä.
 

...som jag ser det så finns det inget vettigt sätt att koppla den...
Denna slutande signal måste i sin tur påverka nått som bryter tändning helt ända tills nollställning
Funktionen skulle annar bli av på av på av på och så vidare
Det kan man lösa med en återfjädrande tryckknapp och ett relä med 2 kontakter enligt bifogade bilder.
 

Bifogat

  • Hållkrets1.jpg
    Hållkrets1.jpg
    58.3 KB · Visningar: 63
  • Hållkrets2.jpg
    Hållkrets2.jpg
    69.5 KB · Visningar: 57
Jo, det borde vara samma princip som med dödarknappen så det ska nog fungera. Om vältsensorn har "fel funktion" löser du det med ett relä.

Nu har lite testkrascher simulerats och switchen har under tiden mätts med ohmeter och den har korrekt funktion för att monteras till mitt tändsystem rakt av.
Och om jag kraschar och hojen skulle vända upp på hjulen igen så kan den smattra igång men chansen är obefintlig och rent krasst så gör det ingenting, då den dör när den välter och det hindrar att den käkar upp hela sandfållan...

Om jag bara byter lite trasiga lager i motorn så ska det gå att göra mer praktiska tester snart också.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top