Stendöd begagnatmarknad

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Är det totalt omöjligt att sälja hojj nu? Jag har haft min R1a ute på annons länge nu och bara fått några snackare som spekulanter. När ska man börja annonsera på riktigt för att få respons:confused:

Finns ingen formel, finns inget magiskt datum. Köper ingen är du för dyr.

Men självklart är det fler som letar hoj på våren, men det förstod du säkert själv?

Lite tidigt att sälja just nu, dels för den kassa ekonomin som många är drabbade av. För det andra är det fel tidpunkt helt enkelt.

Du får mkt bättre respons från mars månad och framåt....men det kanske du redan vet.
Lycka till!

Är det totalt omöjligt att sälja hojj nu? Jag har haft min R1a ute på annons länge nu och bara fått några snackare som spekulanter. När ska man börja annonsera på riktigt för att få respons:confused:

Jag köpte min nya hoj förra helgen, så köpare finns det gott om, :tummenupp bara priset e´ rätt. Jag körde dessurom närmare 140mil för att hämta..

Man kan ju alltid lägga ut en smygannons i MC-relaterat...

:tungan

Det lättar säkert till våren. Då får du hojen såld.

Annars är ett tips att sätta ut ett pris vilket din annons verkar sakna.

Man orkar inte ringa alla "pris ej satt" då det finns för många som har en övertro till hur mycket deras gamla vrak är värda, vet jag från början var säljaren ligger så är det lättare att starta en diskussion från det. Det är köparens marknad och tillräckligt många ute med pris för att det ska räcka för mig.

Ibland kan det ha stor betydelse hur annonsen är formulerad samt hur bra bilder man tagit.
Jag la ut en annons på blocket.se och länkade vidare till en sjat med flertalet bilder: http://www.angelfire.com/planet/gsxr1000/gsxr1000.html på en R1000 -02 för 75K vid förra årsskiftet, det tog ca 2v sen var den såld.

Stendöd är bara förnamnet, Det är total omöjligt, Min hayabusa, ute på olika annonser sedan 21 November för 80,000, Årsmodell -04 Utagen -05 Har gått 411Mil. Spekulanter finns det gått om, Jag tror det är svårt strax innan jul & strax efter jul, Folk gör sig inte råd helt enkelt, Jag är övertygad att kunna sälja den till våren, Men har Ev ett byte på gång, Som är ganska Ok, Men helst vill jag ha pengarna i handen,

Tillgång och efterfrågan, så enkelt har det väl alltid varit? På vintern är efterfrågan låg = köparens marknad.

Men visst finns det köpare!! Grejen är att de inte har det minsta bråttom, utan sitter och väljer och vrakar under vintern. Det finns 1000-tals av din hojmodell i trafik (oftast), varför skulle de välja just DIN istället för den där andra som är billigare??? = Sälj billigt!

Kontentan:
Har du bråttom - sänk priset!
Vill du inte sänka priset- vänta till våren!

Glöm inte de rullande kostnaderna, ev. försäkring och lån. Hur mycket betalar du mellan november och mars? Om du har höga kostnader, sänk priset med motsvarande så kanske hojen försvinner fortare = du går i praktiken inte alls back!

Last edited:
Helt klart är det köparnas marknad just nu, utbudet av R1 och R6 överstiger vida efterfrågan. Har du möjlighet att vänta ett par månader så ljusanar det nog.

En del köpare kanske dessutom vilar på hanen för att se var försäkringspremierna landar på de här hojarna.

Nu vet jag inget om din hoj, utseende, utrustning, ägarantal, servicedokumentation och pris, men det är ALLTID priset kontra efterfrågan som styr.
Antingen för högt pris kontra låg efterfrågan, kan vara "rätt" pris men på tok för låg efterfrågan. Sänk priset om du vill sälja nu, el vänta till våren så kanske du får den såld för det du begär, t om mer.

Annars är ett tips att sätta ut ett pris vilket din annons verkar sakna.

Man orkar inte ringa alla "pris ej satt" då det finns för många som har en övertro till hur mycket deras gamla vrak är värda, vet jag från början var säljaren ligger så är det lättare att starta en diskussion från det. Det är köparens marknad och tillräckligt många ute med pris för att det ska räcka för mig.

Min hojj lämnar gården för 40 000 och det är den absolut värd, Kollar man på vad andra begär är det ett mycket förmånligt pris

Säljer man en hoj för över 15 papp är det ett MÅSTE med bild...Folk utan bild på hojen är ju inte kloka vem skriver till en och frågar om bild??? MAn vill se en bra bild/flera bilder och ett pris...Allt annat går bort..!

Absolut. Är det bara jag som ALDRIG NÅGONSIN kommer ringa på en annons där inte priset står ute???

Jag ringer aldrig på en annons där inte följande finns

*) pris
*) mil
*) ålder

finns många annonser så prioriterar jag dom som även har info om följande (men detta är absolut inget krav, oftast räcker ovanstående för att göra en första sållning)

*) antal ägare
*) senaste service / ventiler /olja /etc när bytt
*) synliga småskador (om inga finns så skriv ut det)
*) ev extrautrustning (dock inte så viktig som många säljare tror)
*) skick på slitdelar / när senast bytt (däck/drivpaket etc)
*) bild
*) övrigt som är bra att veta ("ej regbar" etc)

Både köpt och sålt hoj denna månad, så helt dött är det nog inte.

Mitt tips för att sälja är att kolla köpes-annonserna. Stämmer det överens med det du har att sälja, så ta kontakt. Man förlorar ofta någon tusenlapp på det, men slipper i gengäld annonsera samt alla testpiloter.

Jag annonserade ut min retta här på SH. Det var dött så när som på två st som hörde av sej via PM. Satt sedan ut den på blocket & då blev det fart. Kan tillägga att det inte varit lika mycket fart om jag inte skrivit ev hojbyte & pengar, då 75% av intressenterna hade den planen.

Satt även ut annons på motorbörsen, tradera & eniros köp/sälj. Inte ett svar från någon av dessa.

Kan tilläggas att jag blev lite förvånad då Forza racing ringde & ville åta sej säljuppdrag. De sa sej ha sålt två rettor på två veckor i butiken & menade att jag kunde ju köra till Västerås för att sälja den där. Inte intressant, vill jag ställa i butik tar jag väl ändå Lelles Mc i min egen stad.

Sålde iaf hojen i lördags efter ca 10 dagars annonsering, endats 1000:- i prut. Nu är det alltså dags att leta ny....pust.

Jag har säkert annonserat 15 ggr olika grejer / hojar här på sporthoj, tror inte jag fått ett enda samtal/pm/mail osv den vägen... någonsin.

Allt blir dock sålt på b,locket.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back