Rätt justering av styrdämpare

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Har sökt efter bra tips på hur man ska gå tillväga för att få rätt justering på dämparen.
Hellre för tungt än för löst eller hellre för löst än för tungt??:va
Går ju givetvis o prova sig fram i vår men jag tänkte om någon hade något knep för att få en bra grundinställning...

Går ju givetvis o prova sig fram i vår men jag tänkte om någon hade något knep för att få en bra grundinställning...
I min Öhlinares manual fanns det rekommendationer för en grundinställning. Har för mig att det var 8 klick.
Med andra ord - kolla i din manual :tummenupp
På bana kan man med fördel styva upp den ett par klick.

Har sökt efter bra tips på hur man ska gå tillväga för att få rätt justering på dämparen.
Hellre för tungt än för löst eller hellre för löst än för tungt??:va

Gör du den för hård kan du ju få problem om du åker sakta och ska svänga.

Jag tror jag har min på 10-12 klick och det fungerar fint.

Inte för löst för då hjälper den inget och inte för hårt för då stuper du.

Det är i princip en omöjlig fråga att svara på. Det finns för många parametrar inblandade, varav några är nämnda ovan.
Förutom alla fysiska parametrar så handlar det också om hur du som förare trivs med olika inställningar i olika situationer.
Prova så lär du dig hur du vill ha det i olika situationer.

Det är i princip en omöjlig fråga att svara på. Det finns för många parametrar inblandade, varav några är nämnda ovan.
Förutom alla fysiska parametrar så handlar det också om hur du som förare trivs med olika inställningar i olika situationer.
Prova så lär du dig hur du vill ha det i olika situationer.

Håller med Elwe i inställningsfrågan.

Ang frågan vilket som är värst, för hårt eller för mjukt, så har jag blivit varnad av kunniga att en för hårt ställd styrdämpare faktiskt kan vara värre än för mjukt, även vid annat än kökörning. En för hårt ställd dämpare absorberar nämligen just ingen energi från svängningen(wobblet) eftersom den nära stelopererar styrhuvudet. Detta kan göra att ett etablerat wobbel från tex en ojämnhet eller framhjulsnedslag istället kan bringa ram/swing i en andra ordningens svängningsmod/resonans vilken kan vara värre än vanligt wobbel.

Så att som en försiktighetsåtgärd dra åt dämparen till det hårdaste innan man tex ska toppa hojen kan sluta illa.

/J

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!