Hembio

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
En enkel fråga från en hembio-noob

HUr justerar man in systemet, om man nu som jag har skaffat en stärkare utan mick för autojustering?
Mina högtalarplaceringar blir INTE optimala, utan bakhögtalarna kommer bla lite offcentrerat.

Finns det som i bilstereofallet, olika testskivor/intrimningsskivor att köpa för denna justering?

M.v.h

HUr justerar man in systemet, om man nu som jag har skaffat en stärkare utan mick för autojustering?
Mina högtalarplaceringar blir INTE optimala, utan bakhögtalarna kommer bla lite offcentrerat.

Finns det som i bilstereofallet, olika testskivor/intrimningsskivor att köpa för denna justering?

M.v.h

Jag har för mig att jag sett en sådan skiva ligga och guppa i "Piratbukten". :rolleyes:

Börja med att läsa manualen om hur du går tillväga med avståndsjustering, fördröjning mm.
Väl där så sätter du dig i sweetspot och börjar ställa in efter de mått du har mätt fram så klart. Ställ in det först och därefter börjar du experimentera.
Och ja, en testskiva är på sin plats här men det går ju även utan.
Och tänk på att det kan göra underverk att flytta UT högtalarna en bit från väggen, lägga en matta framför eller bakom, vrida dem litegrann etc.

M.v.h
Det finns kalibreringskivor ja, på en del dvdutgåvor finns det ibland en enklare version. Har du några filmer med THX klassat ljud så kan det finnas på dem. I så fall heter det THX optimizer.
Lite OT, har precis köpt mig en reciver med auto korrigering. Den är guld värd ifall du undrade. :tummenupp

Börja med att läsa manualen om hur du går tillväga med avståndsjustering, fördröjning mm.
Väl där så sätter du dig i sweetspot och börjar ställa in efter de mått du har mätt fram så klart. Ställ in det först och därefter börjar du experimentera.
Och ja, en testskiva är på sin plats här men det går ju även utan.
Och tänk på att det kan göra underverk att flytta UT högtalarna en bit från väggen, lägga en matta framför eller bakom, vrida dem litegrann etc.

Fasen!! Där föll det dIRecKt!
Manualen! Herregud det är bara kvinnor som läser manualen!! :lol
Faktiskt: Jag har inte läst den ännu, men anar att det finns lite om det hela där ja! Jag har nämligen inte kopplat upp det hela ännu, och tänkte att här på SH finns det garanterat nån klok människa som kan ge mig lite av deras goa tips och erfarenheter.
Och mycket riktigt!

Tusen tack! :tummenupp

Det finns kalibreringskivor ja, på en del dvdutgåvor finns det ibland en enklare version. Har du några filmer med THX klassat ljud så kan det finnas på dem. I så fall heter det THX optimizer.
Lite OT, har precis köpt mig en reciver med auto korrigering. Den är guld värd ifall du undrade. :tummenupp

Jaa, autokorrigering... :gnissla
anade att DU hade det! hehe. Får bli i nästa uppsättning. jag har köpt på mig et beg. kit för att testa lite.

Last edited:
en länk till en bra kalibreringsskiva är på väg via pm till Herr Doktorn!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg